گروه ورزش- تیم ملی ایران امشب در شهر ابوظبی در یک دیدار دوستانه تاریخی به مصاف برزیل می‌رود. به یقین این بزرگترین بازی تاریخ تیم ملی در سالیان اخیر است که در سال‌های گذشته کمتر با حریفان سرشناس و نامدار روبه‌رو شده است. اما اگرچه این یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های دوستانه تاریخ تیم ملی ایران است، اما ایران در طول تاریخ خود بازی‌های دوستانه مهم دیگری نیز با تیم‌های سرشناس و قدرتمند دنیا برگزار کرده است. در این مطلب ۸ بازی مهم و دوستانه تیم ملی را می‌خوانید:

۱. ایران صفر - آلمان ۲(۱۳۸۳)

تیم ملی آلمان با تمام ستارگانش برای انجام بازی دوستانه به تهران آمد. این بازی در روز ۱۸ مهر و در حضور بیش از ۱۰۰ هزار تماشاگر در آزادی انجام شد و آلمان ۲- صفر به پیروزی رسید. دیدن چهره‌ها‌یی مثل بالاک، لام، لمن، کلوزه، شواین اشتایگر، دایسلر، اشنایدر، پودولسکی و... در ورزشگاه آزادی برای تماشاگران عجیب بود. از این بازی خاطره‌انگیز صحنه دریبل بالاک توسط کریمی در ذهن فوتبال دوستان باقی مانده است.

۲. ایران ۱- آرژانتین ۱ (۱۳۵۶)

باشگاه رئال مادرید برای جشن ۷۵ سالگی‌اش از تیم ملی ایران برای حضور در یک تورنمنت چهارجانبه دعوت کرد. ایران و آرژانتین روز ۲ فروردین در استادیوم سانتیاگو برنابئو و در حضور ۵۰ هزار تماشاگر روبه‌روی هم قرار گرفتند. آرژانتینی‌ها در دقیقه ۱۴ توسط دانیل برتونی به گل رسیدند و از این لحظه به بعد ترس ایران فرو ریخت و در نهایت توسط محمد صادقی به گل تساوی دست یافت اگرچه ایران در ضربات پنالتی باخت، اما این بازی یکی از به یاد ماندنی‌ترین بازی‌های تاریخ فوتبال ایران است. در ترکیب تیم سزار منوتی بازیکنان سرشناسی چون برتونی و اسوالدو اردیلس بازی می‌کردند که یک سال بعد قهرمان جهان شدند.

۳. ایران ۱- فرانسه ۲ (۱۳۵۷)

تیم ملی ایران برای آمادگی جهت حضور در جام جهانی اردوی تدارکاتی خود را در فرانسه برپا کرد. در این اردو یک بازی دوستانه با تیم فرانسه انجام داد که این تیم نیز آماده حضور در جام جهانی می‌شد. بازی در شهر تولوز برگزار شد و در ترکیب فرانسه بازیکنان بزرگی چون هنری میشل، برنارد لاکومبه و دومنیک باتنی حضور داشتند. میشل هیدالگو نیز هدایت این تیم را بر عهده داشت. این بازی را فرانسه ۲-۱ برد و حسن روشن تک گل ایران را به ثمر رساند.

۴. ایران صفر - شوروی ۱(۱۳۵۷)

تیم ملی ایران پس از تجربه اولین جام جهانی، از تیم قدرتمند شوروی که در المپیک ۱۹۷۶ صاحب مدال برنز شده بود، برای یک بازی دوستانه به تهران دعوت کرد. بازی در روز ۱۵ شهریور ۵۷ در آزادی برگزار شد و داور این بازی دوستانه نیز از آلمان بود. در ترکیب تیم نیکیتا سیمونیان بازیکنان سرشناسی چون اولگ بلوخین، والری گازایف و لئونید بوریاک حضور داشتند. در این بازی که آخرین بازی تیم ملی ایران قبل از انقلاب بود، شوروی ۱- صفر به پیروزی رسید.

۵. ایران صفر - دانمارک صفر (۱۳۸۷)

این بازی هم یکی از بازی‌های خاطره‌انگیز تیم ملی است که اکثر علاقه‌مندان آن را به یاد دارند. ایران روز ۱۸ مهر ۸۷ در کپنهاگ به مصاف دانمارک رفت و با وجود حملات فراوان دانمارک،‌ هادی طباطبایی دروازه ایران را بسته نگه داشت تا از سوی رسانه‌ها به لقب شیر کپنهاگ مفتخر شود! همه بازیکنان سرشناس دانمارک مثل پیتر اشمایکل، ابه ساند، توماس هلوگ، استیگ توفتینگ و سورن کولدینگ در این بازی حاضر بودند.

۶. ایران صفر- کروواسی ۲ (۱۳۷۷)

میروسلاو بلاژویچ و برانکو برای اولین‌بار در این بازی دوستانه با فوتبال ایران آشنا شدند. تیم ملی ایران پس از ۲۰ سال برای اولین بار در خاک اروپا به مصاف یک تیم اروپایی رفت. این بازی باعث شد تا ترس ایران از رویارویی با یوگسلاوی در جام جهانی بریزد و یک بازی درخشان مقابل این تیم به نمایش بگذارد. یاران داور شوکر در این بازی دوستانه با دو گل پیروز شدند و کروواسی یک ماه بعد در جام جهانی مقام سوم را کسب کرد.

۷. ایران صفر- یوگسلاوی صفر (۱۳۵۷)

تیم ملی که آماده اولین حضورش در جام جهانی می‌شد، از یوگسلاوی که تیم چهارم اروپا بود و در آن زمان یکی از قدرت‌های برتر این قاره محسوب می‌شد، برای یک بازی دوستانه در روز ۱۶ فروردین ماه دعوت کرد. در این بازی بازیکنانی چون ایوان کاتالینچ، جمال حاجی، سافت سوسیچ، انته رایکوویچ در ترکیب تیم یوگسلاوی بودند و تساوی مقابل این تیم نتیجه خوبی برای ایران بود.

۸. ایران ۱- مجارستان ۲ (۱۳۵۴)

در روزهای گرم مرداد ماه ۱۳۵۴، تیم ملی مجارستان که دارنده عنوان چهارمی اروپا بود، برای انجام بازی دوستانه به تهران دعوت شد. مجارها که چند دهه قبل قدرت اول فوتبال اروپا بودند، در دهه هفتاد نیز تیم قدرتمندی بودند و دو سال قبل از این بازی در جام ملت‌های اروپا چهارم شدند. این بازی دوستانه ۲-۱ به نفع تیم چهارم اروپا خاتمه یافت و غلامحسین مظلومی تک گل ایران را زد.