10 گلزن برتر دهه اخیر فوتبال جزیره

مترجم: جعفر جدی

لیگ برتر فوتبال انگلیس طی ۱۰ سال گذشته گلزنان بزرگی را به خود دیده است؛بازیکنانی که با گلزنی خود بارها تماشاگران را از روی سکوها به هوا پرتاب کردند. از ابتدای سال ۲۰۰۰، شرکت نایک به عنوان اسپانسر اصلی در فوتبال لیگ برتر انگلیس حضور داشته است. اولین گل با ‌این توپ را «مارک ونوس» بازیکن‌ایپسوویچ تاون در آگوست ۲۰۰۰ وارد دروازه تاتنهام کرد.

در‌این سال‌ها بازیکنان بزرگی توپ مخصوص نایک را وارد دروازه کرده‌اند، اما نام ۱۰ نفر از آنها برجسته‌تر از سایرین بوده است.

جیمی فلوید‌هاسلبنک

مهاجم هلندی چلسی در فصل ۲۰۰۱/۲۰۰۰ برترین گلزن لیگ شد. او در آن فصل ۲۳ بار گلزنی کرد و شاخص ترین آنها گلی بود که به صورت والی و خارج از محوطه جریمه وارد دروازه منچستریونایتد کرد. چهارگل وی برابر کاونتری سیتی از دیگر نکات مهم آن فصل بود.‌هاسلبنک تا دو سال بعد و پیش از پیوستن به میدلزبورو نیز گل‌های مهمی برای شیرهای لندنی به ثمر رساند.

تیری‌هانری

سومین گلزن برتر تاریخ لیگ برتر انگلیس (با ۱۷۴ گل زده) دوران طلایی را در آرسنال پشت سر گذاشت.‌هانری یکی از ارکان اصلی قهرمانی توپچی‌های لندن در سال ۲۰۰۲ و همچنین ۲۰۰۴ که بدون شکست آنها خاتمه یافت، بود.‌این مهاجم فرانسوی در سال‌های ۲۰۰۲،۲۰۰۴، ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ به عنوان گلزن برتر انتخاب شد. گلزنی‌هانری مقابل وستهام در سال ۲۰۰۶ باعث شد وی با رکورد کلیف باشتین برابری کند.

رود فن نیستلروی

۲۵ گل نیستلروی در فصل ۲۰۰۳/۲۰۰۲ کمک فراوانی کرد شیاطین سرخ به قهرمانی برسند. مرد هلندی طی ۵ سال برترین گلزن منچستریونایتد بود و ۹۵ گل در ۱۵۰ بازی به ثمر رساند.

دیدیه دروگبا

چلسی در فصل ۲۰۱۰/۲۰۰۹ موفق شد بار دیگر به عنوان قهرمانی دست یابد که یکی از عوامل آن درخشش فوق‌العاده دروگبا بود. او در آن سال ۲۹ بار گلزنی کرد و یکی از مردان کلیدی خوزه مورینیو بود. برنده کفش طلا در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۹ در ۱۷۱ بازی برای چلسی ۸۹ بار موفق به گلزنی شد.

کریستیانو رونالدو

بازیکن کناری منچستریونایتد در فصل ۲۰۰۸ ،۳۱ گل به ثمر رساند و عنوان گلزن‌ترین نفر را به خود اختصاص داد.۱۷ گل در فصل قبل و ۱۸ گل در فصل بعدی نشان از شم بالای رونالدو در گلزنی داشت. منچستر در آن سال‌ها عملکرد فوق العاده‌ای داشت و یکی از عوامل آن، ‌این گلزن پرتغالی بود.

نیکلاس آنلکا

مهاجم گلزن چلسی طی سالیان گذشته برای تیم‌های آرسنال و لیورپول و منچسترسیتی و بولتون به میدان رفته و هواداران آنها را غرق در شادی کرده است.او فصل گذشته ۱۱ بار برای آبی‌ها گلزنی کرد و کمک نمود تیمش بار دیگر قهرمان لیگ برتر شود. درخشان‌ترین فصل حضور او مربوط به سال ۲۰۰۹/۲۰۰۸ می‌شود که در مجموع ۳۳ گل برای چلسی به ثمر رساند و کفش طلا را از آن خود کرد.

وین رونی

رونی به عنوان گران‌ترین گلزن جوان شناخته و موفق شد در اولین فصل حضورش ۱۷ گل در ۴۳ بازی به ثمر برساند.پس از آن بود که رونی به مرد اول خط حمله تیم ملی انگلیس و منچستر تبدیل شد و‌ این تیم را در قهرمانی‌های سال‌های ۲۰۰۷، ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ همراهی کرد.

آلن شیرر

اسطوره فوتبال انگلیس ۲۶۰ گل وارد دروازه حریفان لیگ برتری کرد. او پس از درخشش در بلکبرن با مبلغ اعجاب آور ۱۵ میلیون پوند به نیوکاسل پیوست و ۱۴۸ بار برای کلاغ‌ها گلزنی کرد. ماشین گلزنی (لقب شیرر) در آوریل سال ۲۰۰۲ مقابل چارلتون دویستمین گل خود را در سنت جیمزپارک به ثمر رساند و نام خود را به عنوان اولین بازیکنی که ‌این مقدار گل وارد دروازه حریفان در لیگ برتر کرده، ثبت کرد.

امانوئل آدبایور

این مهاجم توگویی سه فصل فوق‌العاده در آرسنال سپری کرد. بهترین بازی‌های او در فصل ۲۰۰۸/۲۰۰۷ بود؛ جایی که ۲۴ گل برای توپچی‌ها به ثمر رساند.

فرناندو تورس

تورس اسپانیایی در اولین فصل حضور در فوتبال جزیره ۳۳ گل به ثمر رساند و نام خود را به عنوان یک گلزن برتر خارجی مطرح کرد. او همچنین پس از رابی فاولر که در سال ۱۹۹۶ بیش از ۲۰ گل برای لیورپول به ثمر رسانده بود، نخستین کسی بود که‌این تعداد گل را وارد دروازه حریفان می‌کرد. ال نینو تاکنون در ۲۹۸ بازی ۱۳۹ گل به ثمر رسانده است.