خانواده‌ها باید دخترانشان را وارد ورزش کنند

رییس کمیته ملی المپیک گفت: نه من و نه رییس سازمان تربیت بدنی، صاحب ورزش نیستیم و روزی باید جای خود را به فرد دیگری بدهیم. محمد علی آبادی با حضور در مرکز خبری بازی‌های آسیایی، با خبرنگاران اعزامی‌ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

مشروح اظهارات وی را در زیر می‌خوانید:

هدف ما از ابتدای کار، چهارم شدن در گوانگجو بود

باید پیروزی‌های ورزشکاران ایرانی را تبریک بگویم. آنها با نتایجی که کسب کردند، موجی از شادی را ایجاد کرده و نشان دادند، می‌توانند کارهای بزرگ انجام دهند. من هم به اندازه شما و مردم از حضور در رده چهارم خوشحالم. مردم از اینکه ورزش موفقیت کسب کرده، شادند. برنامه ما از ابتدای کار چهارم شدن بود و مدارکش موجود است. البته فضای رسانه‌ای کمی‌نگران کننده بود. فدراسیون‌ها تعهد دادند که ۲۷ مدال طلا می‌گیرند و زیر آن را امضا کردند. البته ما از اینجا هم می‌توانیم جلوتر برویم، چرا که کشور ضعیفی نیستیم.

برنامه من برای سازمان ۸ ساله بود

از امکانات باید به خوبی استفاده شود تا نتیجه بگیریم. هر فدراسیون با یک برنامه ۴ تا ۸ ساله، در مسابقات آسیایی و جهانی نتیجه می‌گیرد. برنامه من برای سازمان تربیت بدنی ۸ ساله بود که اگر اجرا شود، نتیجه‌اش را خواهید دید.

خانواده‌ها باید دخترانشان را وارد ورزش کنند

مشکلاتی که ورزش دارد، شاید بیست درصد آن مربوط به داخلش باشد و ۸۰ درصد به خاطر دخالت‌های بیرونی است که باید آن را حل کنیم. فضا را به سمتی باید ببریم که مسوولان پاسخگو باشند. در بخش بانوان برای ورودشان به عرصه با حجاب اسلامی، دوندگی بسیار زیادی شد. برخی در آخرین لحظات موفق به دریافت مجوز شدند. خانواده‌ها نیز باید بپذیرند که دخترانشان وارد ورزش شوند.

تازه راه مدال‌آوری را آموخته‌ایم

تا ۴ سال آینده بیکار نمی‌مانیم و کار می‌کنیم برای پیشرفت. در مسابقات امسال مدال‌های سنتی و همیشگی خود را گرفته‌ایم و در برخی رشته‌ها که قبلا مدال نداشتیم نیز موفق بودیم. ظرفیت ما بیش از اینها است. در واقع، تازه راه مدال گرفتن را آموخته‌ایم.

نباید به چهارمی ‌اکتفا کنیم

باید ببینیم نسبت به چین چه کم داریم. نباید به چهارمی‌قناعت کنیم. باید برای رده بهتر تلاش کنیم؛ آن وقت اگر باز هم چهارم شدیم، ایرادی ندارد. روز بعد از اتمام مسابقات باید کار را برای دوره بعد شروع کنیم. از اکنون گفته‌ایم در دور بعد باید حداقل ۳۰ طلا بگیریم. امسال بانوان توانستند ۲۵ درصد مدال‌های کاروان را به خود اختصاص دهند که می‌توان آن را به ۴۰ درصد رساند. البته در برخی رشته‌ها نمی‌توانیم شرکت کنیم؛ اما در سایر رشته‌ها که هستیم، باید پیشرفت کنیم.

برای این دوره صحبت ۲۷ طلا بود؛ اما با بررسی‌هایی که کردیم، به این نتیجه رسیدیم امکان پذیر نیست و روی کسب ۲۱ طلا متمرکز شدیم. آن را رسانه ای نکردیم تا مبادا جامعه آن را پس بزند و بگوید امکانش نیست. به همین دلیل، بحث ۱۷ طلا را مطرح و تایید کردیم که پیش از اتمام مسابقات به آن رسیدیم.

باید مشخص شود پاسخگویی در ورزش با چه کسی است

بی تعارف باید بگویم کسی که با پای شکسته حرکت می‌کند، با کسی که پایش سالم است، همزمان به مقصد نمی‌رسد. باید ساختار ورزشی از کمیته و سازمان و آموزش و پرورش را درست کرده و مشخص کنیم پاسخگویی با چه کسی است. امروز در صدا و سیما یک نفر مسوول پاسخگویی است. باید در ورزش نیز همین گونه باشد.

من و سعیدلو صاحبان ورزش نیستیم

نه من و نه آقای سعیدلو، صاحب ورزش نیستیم و تا آخر نمی‌مانیم. فقط با اصلاح ساختارها و روش‌ها سرعت عمل را بیشتر می‌کنیم. دو سال دیگر از کمیته می‌روم و فرد دیگری می‌آید؛ اما اگر آدرس اشتباه باشد، به مقصد نمی‌رسیم. معتقدم امروز آدرس را اشتباه می‌رویم و باید فکری به حال آن کرد. امروز بعد از شش سال کار در مدیریت کلان ورزش، به عنوان یک کارشناس نظر می‌دهم. باید مشکلات را پیدا کرده و آن را حل کنیم. قلب ورزش در آموزش و پرورش می‌تپد.

وظایف سازمان ورزش و کمیته ملی المپیک باید تفکیک شود

این ادعا را ندارم که سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک یکی شوند چرا که قانونا امکان پذیر نیست؛ اما هر کدام باید وظایف خود را انجام داده و وظایف تفکیک شوند. امروز برخی مسائل در این دو نهاد قاطی شده است.