اکران نسخه جدید ال کلاسیکو

حمیدرجبی

تیم‌های فوتبال بارسلونا و رئال مادرید امشب در مهم‌ترین دیدار باشگاهی جهان موسوم به «ال کلاسیکو» به مصاف یکدیگر می‌روند و این در حالی است که به دلیل وجود خوزه مورینیو در رئال، این دیدار خاص تر از همیشه برگزار خواهد شد. بارسلونا امشب ساعت ۲۳:۳۰ دقیقه در حالی میزبان رئال مادرید است که می‏خواهد صدرنشینی را از چنگ رقیب دیرینه‏اش در آورد.

هفته چهاردهم لالیگا با بازی کلاسیک بارسلونا - رئال مادرید در ورزشگاه نوکمپ به پایان خواهد رسید. پیروز این بازی صدرنشین لالیگا خواهد بود. رئال در بارسلونا به فکر حفظ صدرنشینی و گرفتن انتقام ۴ باخت پی در پی اخیرش خواهد بود. آبی - اناری‌ها هم در اندیشه به دست آوردن جایگاه کنونی کهکشانی‌ها هستند. ولی این تمام ماجرا نخواهد بود. ال‌کلاسیکو همیشه مهم‌ترین و حیثیتی‌ترین دیدار اسپانیا بوده و هیچ یک از طرفداران این دو تیم دوست ندارند در برابر حریف زانو بزنند و اشک حسرت بریزند.

ال‌کلاسیکو همیشه ال‌کلاسیکو می‏ماند و از دست دادن آن به معنای باختن در همه چیز است. در ال‌کلاسیکو هیچ کس ستاره نیست، جز خود فوتبال. پدیده زیبایی که عاشقانه دوستش داریم. فوتبال با ال‌کلاسیکو معنا پیدا می‏کند، جایی که می‏توانی عشق و نفرت را در ۹۰ دقیقه حس کنی! فوتبال با ال‌کلاسیکو زیبا می‏شود، چرا که در آن خبری از تساوی‏های تکراری و کسل‏کننده نیست!

دو تیم با به شمار آوردن بازی‌های دوستانه شان تا پیش از بازی دوشنبه شب ۲۴۰ بار برابر هم حاضر شده‌اند که آمار برتری بارسلونا را نشان می‌دهد. کاتالانی ۹۹ بار ال کلاسیکو را با برد به پایان رسانده‌اند. شمار بردهای رئال مادرید ۸۹ بوده و ۵۲ بار هم بازی دو تیم با تساوی به پایان رسیده است. آخرین بار دو تیم در سال ۲۰۰۲ و در لیگا با تساوی به کار خود پایان داده‌اند.

بارسا در این ۲۴۰ بازی ۴۱۴ بار دروازه قوهای سپید را باز کرده و ۳۹۱ بار نیز دروازه‌اش را به روی این تیم گشوده شده دیده است. این آمار هم به نوعی رای به برتری بارسلونا می‌دهد. پیروزی ۶ بر ۲ بارسا برابر رئال در ۲ مه ۲۰۰۹ و در برابر دیدگان ۸۰ هزار و ۳۵۴ تماشاگر حاضر در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو بهترین برد خارج از خانه بارسا برابر رئال شمرده می‌شود. این نخستین بار بود که رئال در خانه از رقیب دیرینه اش ۶ گل دریافت می‌کرد.

بهترین گلزن ال کلاسیکو در حال حاضر در بوندسلیگا و با پیراهن شالکه به میدان می‌رود! رائول گونسالس بلانکو با ۱۱ گل زده برترین گلزن تاریخ ال کلاسیکو شمرده می‌شود. لیونل مسی هم تا کنون ۷ بار موفق به گلزنی در این دیدار سنتی شده است. بازی‌های دو تیم سابقه رد و بدل شدن ۱۰ گل را نیز دارد. رئال در سال ۱۹۳۴ ۸ بر ۲ بارسلونا را برده است. از این گذشته در سال ۱۹۴۳ هم بازی دو تیم با تساوی ۵ بر ۵ پایان یافت. پیروزی یاد شده بهترین نتیجه رئال در ال کلاسیکو است.

بارسلونا فراتر از یک باشگاه، رئال مادرید فقط یک باشگاه

افتخار بارسلونا و رئال مادرید به امری واحد اما متضاد است، یکی به فراتر از یک باشگاه بودنش می‌نازد و دیگری به این که با این همه بزرگی فقط یک باشگاه است.

هرچند ریشه هر دو طرف در سلطنت نهفته و تاج پادشاهی بر سر هر دو آرم بارسلونا و رئال مادرید در بدو امر خودنمایی می‌کند، اما نماینده کاتالونیا خیلی زود رنگ مردمی‌ گرفت و به سمت سیاست و مبارزه با دولت گرایش یافت.

این امر باعث شد بارسلونا نه تنها فراتر از یک باشگاه بلکه در اکثر مواقع چیزی منهای یک باشگاه ورزشی باشد و البته این ویژگی همچنان افتخار هواداران بارسلونا محسوب می‌شود.

در تمام این سال‌ها رئال مادرید فقط و فقط یک باشگاه بوده و وقتی در موزه برنابئو قدم می‌زنید برخلاف موزه نیوکمپ چیزی که چشم بیننده را می‌نوازد فوتبال و فوتبال و فوتبال است.

باشگاه بارسلونا برای مردم کاتالونیا چیزی فراتر از یک باشگاه است، چرا که به نظر می‌رسد بارسلونا با ایده‌های دموکراتیک خود همیشه در خدمت جدایی طلبی مردم نسبت به خاک اسپانیا است.

برخلاف این مساله، برای بیشتر اهالی کاتالان همانند بسیاری از اسپانیایی‌ها، رئال مادرید به عنوان یک باشگاه دولتی شناخته می‌شود. به هر حال، در دوران جنگ‌های داخلی اسپانیا، اعضای هر دو باشگاه همچون جوزپ سانیول و رافائل سانچس خوئرا به وسیله پیروان فرانکو آسیب‌های بسیاری را متحمل شدند.

رویارویی سوسیالیست‌ها مقابل حزب مردم

جدال بارسا و رئال جدا از ابعاد اقتصادی و فنی گسترده خود، سیاسیون راس حکومت را نیز به خود مشغول کرده است.

خوسه لوئیس رودریگس ساپاته‌رو، نخست وزیر اسپانیا نتیجه بازی ال‌کلاسیکو را ۴ بر ۲ به سود بارسا پیش‌بینی کرد، البته مشخص است که این پیش‌بینی عجولانه، در راستای هراس وی از نتیجه انتخابات پارلمانی کاتالونیا صورت گرفته است.

از طرفی، راخوی رییس حزب مردم و یکی از مدعیان جدی پیروزی در انتخابات آینده نخست وزیری معتقد است، این دیدار با تساوی دو بر دو به پایان می‌رسد؛ اما رئال مادرید شانس پیروزی بیشتری دارد.

راخوی که از خوش خدمتی به مردم آندلوس و کاتالونیا راه به جایی نبرده، قصد دارد به بهانه بسیار معقول و تاثیرگذار ال‌ کلاسیکو، به مردم پایتخت نزدیک شود.