فدراسیون بین‌المللی فوتبال فیفا قطر را پر مخاطره‌ترین گزینه برای میزبانی جام‌جهانی ۲۰۲۲ دانست و به نظر می‌رسد با این گزارش، موقعیت قطر برای موفقیت در کسب میزبانی این دوره جام جهانی به خطر افتاده است. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، طبق ارزیابی ۹ پیشنهاد میزبانی جام جهانی ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲، فیفا قطر را «پر مخاطره‌ترین» کشور برای میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ دانست و روسیه را از این لحاظ برای میزبانی جام‌جهانی ۲۰۱۸ در رده میانی قرار داد.

هر دو کشور در نظر دارند ده‌ها میلیارد دلار برای ساخت و تجهیز استادیوم‌ها و زیرساخت‌هایی نظیر فرودگاه هزینه کنند. تیم بازرسی فنی فیفا هفت کشور داوطلب میزبانی جام‌جهانی ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ را نیز درجه‌بندی کرده‌اند و اغلب یا همه تاسیسات ورزشی آنها «کم مخاطره» ارزیابی شده است.

آمریکا، «بلژیک - هلند» و ژاپن از نظر مخاطره‌پذیری در رده «میانی» قرار گرفته‌اند، چرا که فیفا ضمانت کامل دولت‌ها را برای اجرای پروژه‌های در دست ساخت را دریافت نکرده است.

قانونگذاران آمریکایی چهارشنبه هفته گذشته قانونی تصویب کردند که نهادهای فدرال را تشویق به همکاری در تکمیل همه تجهیزات مورد نیاز برای میزبانی جام‌جهانی ۲۰۲۲ کرده است.

در رده‌بندی کشورهای داوطلب میزبانی جام‌جهانی که فیفا انجام داده، انگلیس و «اسپانیا - پرتغال» بهترین موقعیت را دارند. آنها فقط در دو مقوله از ۱۷ مقوله مورد نظر فیفا در رده «میانی» مخاطره‌پذیری هستند که شامل استادیوم‌ها، ترانزیت، وسایل تیمی‌ و ضمانت قانونی از سوی دولت‌ها و شهرها میزبان می‌شود. در حال حاضر انگلیس، روسیه، «بلژیک - هلند» و «اسپانیا - پرتغال» برای میزبانی جام جهانی ۲۰۱۸ با یکدیگر رقابت می‌کنند.

داوطلب‌های میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ نیز آمریکا، استرالیا، ژاپن، کره‌جنوبی و قطر هستند.

تکلیف میزبانی این دوره جام جهانی در نشست دوم دسامبر( ۱۱ آذر) کمیته اجرایی فیفا در زوریخ از طریق رای مخفی مشخص می‌شود.