معرفی قراردادهای نجومی‌ ورزش

مترجم: رضا سادات

قراردادهای ورزشی همیشه موضوعی جالب توجه برای مردم بوده است. اگرچه در دوره معاصر عقد قراردادهای سنگین ورزشی اصلا دور از انتظار و شگفت انگیز به نظر نمی‌رسد، اما در سال‌هایی نه چندان دور پیشنهاد اعداد نجومی‌برای عقد‌ این قراردادها امری معمول نبود. این عصر با قرارداد ۳ میلیون دلاری کربی پوکت در سال ۱۹۸۹ شروع شد. شاید‌این رقم امروز خیلی بزرگ نباشد اما در آن دوره و به خصوص برای تیم‌های ورزشی آن سال‌ها سنگین بود.

روند رشد عقد قراردادهای سنگین با بازیکنان رشته‌های مختلف ورزشی به همین جا ختم نشد و هر روز قراردادی سنگین‌تر از روز قبل منعقد شد. با وجود‌این روند رو به رشد ۸ قرارداد همچنان رکورددار ‌این بخش هستند.

نکته جالب ‌اینکه هیچ‌یک از قراردادهای بزرگ ورزشی به بازیکنان فوتبال اختصاص ندارد و بر خلاف آنچه گمان می‌رود تنها فوتبالیست‌ها نیستند که دستمزدهایی نجومی‌می‌گیرند. تیم‌های آمریکایی تقریبا یکه‌تاز پرداخت بیشترین دستمزدها هستند و ورزش‌هایی چون بیسبال و بسکتبال که در‌این کشور محبوبیت زیادی دارند به طور طبیعی بالاترین دستمزدها را در انحصار خود دارند.

البته به‌این نکته هم باید توجه کرد که‌این قراردادها صرفنظر از دوره زمانی قرارداد و تنها با ملاک قرار دادن مبلغ قرارداد انتخاب شده اند.

نفر اول

الکس رودریگز

نیویورک یانکیز - بیسبال

۲۷۵ میلیون دلار

رودریگز یکی از دو بازیکن بیسبال در جهان است که قراردادی ده ساله دارد. او در فوریه ۲۰۰۴ به تیم یانکی‌ها منتقل شد تا خلائی که پس از مصدومیت آرون بونی در تیم‌ایجاد شده بود را پر کند.

تیم تگزاس که توان پرداخت حقوق سنگین رودریگز را نداشت از ‌این فرصت استفاده کرد تا با فروش او به تیم یانکی‌ها درآمد خوبی کسب کند. در آن سوی ماجرا‌این مصدومیت بونی را برای یک فصل کامل از بازی‌ها خارج کرد تا رودریگز فرصت کامل را برای به نمایش گذاشتن توانمندی‌های خود داشته باشد.

او به قدری در بازی‌های یانکی‌ها خوش درخشید که تیم با او قرارداد ده ساله‌ای به مبلغ ۲۷۵ میلیون دلاری امضا کرد و نام او را در کتاب رکوردهای گینس جاودانه ساخت.

نفر دوم

درک جتر

نیویورک یانکیز- بیسبال

۱۸۹ میلیون دلار

جتر دومین بازیکن تاریخ بیسبال است که قراردادی ده ساله با تیمی ‌منعقد کرده است. او در سال ۱۹۹۲ به تیم پیوست و برای مدت‌ها نتوانست از رتبه ۶ در تیم صعود کند.

ستاره او کم کم اوج گرفت تا جتر بتواند در بازی‌های پیاپی عملکرد خوبی را به نمایش بگذارد. او به واسطه همین عملکرد خیلی زود کاپیتان تیم شد و هنوز هم‌این عنوان را در اختیار خود دارد.

جتر در سال ۲۰۰۱ قراردادی ده ساله به مبلغ ۱۸۹ میلیون دلار با یانکی‌ها امضا کرد که البته با احتساب حقوق ماهانه اش خیلی بیشتر از‌این رقم خواهد بود. قرارداد ‌این بازیکن افسانه‌ای بیسبال که نزد علاقه‌مندان به ‌این ورزش محبوبیت زیادی دارد اواخر امسال به پایان می‌رسد.

نفر سوم

مایکل ویک

آتلانتا فالکنز - راگبی

۱۶۷ میلیون دلار

و یک تا قبل از آن که در سال ۲۰۰۱ میلادی پس از بروز بحران مالی در ویرجینیاتک به اتلانتافالکنز منتقل شود چهره خیلی مشهوری نبود.

او در کنار بازیکنان صاحب نام راگبی خیلی زود به شهرت رسید و استعداد ذاتی خود را به نمایش گذاشت، اگرچه دوران فروغش خیلی دوام نیاورد. او مدتی بعد به دلیل مشکلات مالی به سراشیب درگیری‌های حقوقی افتاد و از اعتبار و شهرتش کاسته شد.

قرارداد او به دلیل همین مشکلات تا سال ۲۰۱۵ تمدید شد، اما باید دید ‌این بار او قادر خواهد بود قراردادش را بدون حاشیه به پایان برساند یا نه.

نفر چهارم

فرناندو آلونسو

مک لارن - اتومبیلرانی

۱۶۰ میلیون دلار

با وجود آن که تیم مک لارن تصمیم گرفت آلونسو را در سال ۲۰۰۷ به راننده‌ای با بالاترین دستمزد در تاریخ مسابقات اتومبیلرانی فرمول یک تبدیل کند هیچکس فکرش را نمی‌کرد آلونسو با بی نظمی‌هایش‌ این قرارداد را به چالش بکشد.

آلونسو در سال ۲۰۰۱ و با تیم میناردی وارد مسابقات فرمول یک شد. او سومین راننده فرمول یک است که در نوجوانی و با حضور در مسابقات گرندپری استرالیا وارد‌این بازی‌ها شد.

آلونسو در سال ۲۰۰۷ برای یکسال به مک لارن رفت و بعد از دریافت دستمزدی نجومی ‌یکسال بعد به تیم فرانسوی رنو بازگشت.

نفر پنجم

کیمی‌رایکونن

فراری - اتومبیلرانی

۱۵۳ میلیون دلار

سال ۲۰۰۷ شاهد عقد قرارداد فراری با یکی از بهترین رانندگان تاریخ گرندپری بود که برای رایکونن دومین قرارداد سنگین ورزش اتومبیلرانی را به ارمغان آورد.

رایکونن در سال ۲۰۰۱ با تیم سوبرفرمولا ۱ وارد دنیای مسابقات حرفه‌ای اتومبیلرانی شد، اما همکاری او با‌این تیم خیلی دوام نیاورد و با درخشش او خیلی زود به تیم مک لارن پیوست. او تا سال ۲۰۰۶ میلادی در تیم مک لارن ماندگار شد.

او در مک لارن دو بار به عنوان دومی‌مسابقات دست یافت، اما دوران پرفروغ او با پیوستن به فراری در سال ۲۰۰۷ آغاز شد که بلافاصله به عنوان اولی مسابقات دست یافت.

نفر ششم

میگویل کابررا

دیترویت تایگرز - بیسبال

۱۵۲ میلیون دلار

درخشش کابررا در سال ۲۰۰۳ میلادی با تیم فلوریدامارلینز و وقتی هنوز ۲۰ سال داشت، شروع شد.‌این درخشش باعث شد تیم‌های زیادی خواهان خرید او شوند.

با وجود آن که کابررا برای پیوستن به سایر تیم‌ها پیشنهادات خوبی داشت، اما ترجیح داد تا سال ۲۰۰۷ در مارلینز بماند. در سال ۲۰۰۷ تایگرز او را به همراه ۶ بازیکن دیگر خریداری کرد تا ساختار تیم را به طور کامل بازسازی کند.

قرارداد ۸ ساله ۱۵۲ میلیون دلاری کابررا با تایگرز رکورد پرداخت‌های ‌این شرکت را شکست و او را به فوق ستاره‌ای تاریخی تبدیل کرد.

نفرهفتم

تاد هلتن

کلرادو راکیز - بیسبال

۱۵۱ میلیون دلار

هلتن متولد نوکس ویل در‌ایالت تنسی رکورددار دومین قرارداد بزرگ ورزش بیسبال طی سال‌های اخیر است که در زمره محبوبترین بازیکنان‌این ورزش هم هست.

او در ابتدا در سال ۲۰۰۱ قراردادی ۱۱ ساله با تیم راکیزی منعقد کرد. تاکنون ۵ بار جوایز طلایی بازی‌های بیسبال آمریکای شمالی را از آن خود کرده است. گمان می‌رود قرارداد هلتن با تیم راکیز در سال‌ آینده میلادی تمدید شود.

در عین حال گفته می‌شود مذاکراتی برای انتقال هلتن به تیمی ‌دیگر آغاز شده است. در هر حال هلتن یکی از سنگین‌ترین قراردادهای ورزشی را در اختیار دارد.

نفرهشتم

کوبه برایانت

لس آنجلس لیکرز - بسکتبال

۴/۱۳۶ میلیون دلار

برایان وقتی در سال ۱۹۹۶ میلادی تحصیل را پس از پایان دوره دبیرستان را رها کرد تا به یکی از تیم‌های مطرح بسکتبال بپیوندد، هیچکس فکرش را هم نمی‌کرد، تیم لس آنجلس لیکرز حاضر شود برای قراردادی ۷ ساله ۱۳۶ میلیون به علاوه حقوق ماهانه قابل توجهی به او پیشنهاد دهد.

برایان چهره‌ای تاثیرگذار در سه پیروزی پیاپی لیکرز در NBA حدفاصل سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ بود. او در دوره‌ای به لیکرز رفت که ستارگان بزرگی در‌ این تیم بودند.

او با پایان قراردادش در ۲۰۰۳ میلادی در لیکرز ماند، اگرچه قراردادی که به او پیشنهاد شد با قرارداد قبلی‌اش قابل مقایسه نبود.