برخورد شدید با مفاسد فوتبال

رییس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در خصوص رای بازیکنان شرکت کننده در پارتی شبانه، ابهامات موجود پیرامون رای علی دایی، اعمال محدودیت در انجام مصاحبه‌ها و برخی‌ایرادات به آیین‌نامه انضباطی توضیح داد. مجتبی شریفی در گفت‌وگو با مهر، با تاکید بر‌اینکه استراتژی کمیته انضباطی همواره احترام به نظر و دیدگاه اهالی حقوق و صاحبنظران‌این رشته بوده است، تصریح کرد: از هرگونه اظهارات اصلاحی برای تکمیل‌ آیین‌نامه انضباطی استقبال می‌کنیم تا به آیین‌نامه‌ای کامل، جامع و به دور از هرگونه کم و کاستی نزدیک شویم و بتوانیم با عدالت بیشتری به اعمال قانون در فوتبال بپردازیم‌.

اشد مجازات برای فوتبالیست‌های حاضر در پارتی‌های شبانه رییس کمیته انضباطی در پاسخ به‌این سوال که چه جریمه‌ای برای چهره‌های سرشناس حاضر در پارتی‌های شبانه در نظر گرفته‌اید و چه مرجعی رای ‌این تخلف را اعلام می‌کند، گفت: بنده از اولین روز که بحث «اخلاق حرفه‌ای» را در فوتبال مطرح و موارد تخلف را از سوی بازیکنان، مربیان، مدیران، پزشکان و‌... را گوشزد کردم به ‌این نکته اشاره داشتم که اجرای مفاد اخلاق حرفه‌ای وظیفه ذاتی باشگاه‌ها است، اما تا هنگامی ‌که می‌بینیم باشگاه‌ها به سبب عدم تداوم مدیریت و عدم استقرار مالکیت خصوصی اهتمامی ‌به اجرای مفاد اخلاق حرفه‌ای و برخورد با تخلف مرتبط با ‌این حوزه ندارند چاره‌ای جز‌ اینکه از اخلاق بی‌حامی ‌و بی‌کس دفاع نموده و برای حفظ منافع و منابع عمومی ‌با تخلفات حرفه‌ای برخورد کنیم‌، نداریم.

رییس کمیته انضباطی درخصوص جرم و تنبیه چنین بی‌انضباطی تاکید کرد: چنین افرادی باید در قبال ‌ایجاد خسارت معنوی به فوتبال و جریحه دار کردن حیثیت فوتبال‌ این رشته و عدم رعایت شان و جایگاه آن در جامعه پاسخگو باشند که قطعا چنین محرومیتی اشد مجازات نسبت به خاطیان خواهد بود.

دایی مکلف است در چارچوب فنی اظهارنظر کند

شریفی در پاسخ به ‌اینکه اساسا پایه و اساس ممنوع‌المصاحبه کردن مربیان چیست، گفت: بارها گفته‌ام که اعلام محدودیت در مصاحبه و‌ اینکه سرمربی مکلف و ملزم است درباره غیر امور فنی سخنان بی‌ربط و امور تنش‌زا سخن نگوید امری است که حتی اگر آن را در رای نیاوریم مربیان به رعایت آن مکلفند، اما الزام آن در قالب رای در حقیقت برجسته نمودن تکلیف و وظیفه سرمربی است چنانکه در محاکم خانواده حسب درخواست مرد، همسر وی را مکلف به «تمکین و اطاعت» از دستورات شوهر می‌نماید که اگر رای نیز نباشد ‌این تکلیف موجود است، اما ذکر آن در قالب رای آشکار نمودن مفاد وظیفه و تاکید بر تکلیف موجود است و به همین دلیل به چنین آرایی احکام «اعلامی» گفته می‌شود.

وی اضافه کرد: بنابراین کمیته انضباطی، آقایان دایی، کمالوند، کعبی و مرادی را مکلف نموده است در غیر امور فنی اظهارنظر نکنند و از تریبون فوتبال برای بیان مسائل غیرمرتبط با فوتبال استفاده نکنند و مزیت فوتبال را برای اثبات حق شخصی یا کوچک نمودن دیگران مورد استفاده قرار ندهند که ‌این خود یک تکلیف انضباطی است. جای تعجب است که بیان یک تکلیف‌ این همه سر و صدا و جنجال به دنبال داشته است.

از به کارگیری ابزارسحر و جادو در فوتبال جلوگیری کرده‌ایم

رییس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در مورد‌اینکه گفته شده شما در آیین‌نامه انضباطی سحر و جادو را وارد کرده‌اید که امری خرافی و نادرست است، گفت: ما درخصوص اصل سحر و ‌اینکه حق است یا باطل اعلام نظر نکردیم گرچه از نظر دیدگاه فقهی و نیز آموزه‌های دینی مطالب زیادی در‌این باره وجود دارد؛ مثلا دو سوره در قرآن (ناس و فلق ) که به «معوذتین» مشهور است درباره ابطال سحر آمده است.

از سویی دیگر در آموزه‌های دینی سحر گناهی بزرگ شناخته شده و از جمله در کتاب گناهان کبیره بر‌این موضوع اشاره شده که ‌این امر نشان می‌دهد پدیده‌ای به نام سحر از سوی برخی انسان‌های گناهکار و بدخواه به کار گرفته می‌شود که خداوند آن را گناه بزرگ خوانده است.

از سویی دیگر در برخی از تعابیر مثلا شیخ طوسی گفته است «ان سحرلا حقیقه له» به آن معنا که سحر حقیقت ندارد. صاحب جواهر پس از ذکر قول شیخ طوسی می‌گوید که برخلاف ‌این حکم بر اساس‌ آیات قرآن و روایات به خوبی فهمیده می‌شود که سحر وجود دارد، اما امری باطل، ناروا و گناه است و اگر وجود نداشت گناه محسوب نمی‌شد و نهی از آن معنا نداشت و برخی دیگر از شارحان فقه شیعه کلام شیخ طوسی را چنین تفسیرنمودند که حقیقت نداشتن سحر یعنی تا خدا نخواهد تاثیر نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: اما گذشته از‌ این مطالب تخصصی استراتژی ما در تدوین سحر و جادو در آ‌یین‌نامه انضباطی و تعیین تنبیه برای کسانی که به چنین عمل ناپسندی روی می‌آورند‌ این بوده که چه آن را خرافه بدانیم و حقیقت از به کارگیری ‌این ابزار و روی آوردن به‌ این امر ناجوانمردانه که مانع رشد فنی فوتبال بوده و امری بازدارنده از پرداختن به امور فنی است‌، جلوگیری به عمل‌ آید.

بنابراین ما ترویج خرافه نکرده‌ایم بلکه حتی اگر این عمل را خرافه بدانیم افراد را از پرداختن به آن نهی نموده‌ایم.