تقابل قطبی با تیم سابقش

کاپیتان‌های دو تیم در حال تصاحب توپ

گروه ورزش- تیم ملی ایران برای پنجمین بار پیاپی در مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا به مصاف کره‌جنوبی می‌رود. عصر سه شنبه تیم ملی کره‌جنوبی در آخرین دیدار خود در گروه C جام ملت‌های آسیا در حالی به مصاف هند رفت که نیاز داشت با بردی پرگل‌تر از برد استرالیا مقابل هند به عنوان تیم اول گروه به دور بعد صعود و در نتیجه از رویارویی با ایران خودداری کند.

در شرایطی که در بازی همزمان استرالیا با یک گل بر بحرین پیروز شده بود کره‌ای‌ها ۴ گل به هند زدند و یک گل هم دریافت کردند تا با این نتایج و با توجه به تفاضل کمتر نسبت به استرالیا حریف ایران در مرحله بعدی جام ملت‌های آسیا شوند.

برای پنجمین بار پیاپی است که تیم‌های ملی ایران و کره‌جنوبی در مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا به مصاف هم می‌روند. نکته جالب در دیدارهای این دو تیم این است که هر تیم یک بازی در میان پیروز شده و اگر قرار باشد این روال امسال هم تکرار شود، ایران به مرحله بعدی جام ملت‌ها صعود خواهد کرد.

در یازدهمین دوره جام ملت‌های آسیا که در سال ۱۹۹۶ در امارات برگزار شد، ایران در همان دیدار معروف ۲-۶، با درخشش علی دایی که ۴ گل به ثمر رساند، کره‌جنوبی را از پیش رو برداشت و به مرحله نیمه‌نهایی صعود کرد. شاگردان مایلی‌کهن در آن سال پس از شکست مقابل عربستان در دیدار رده‌بندی کویت را در ضربات پنالتی از پیش رو برداشتند و به مقام سومی آسیا دست یافتند.

در دوره بعدی جام ملت‌ها و در حالی که جلال طالبی هدایت ایران را بر عهده داشت، تیم ملی با نتیجه دو بر یک مغلوب کره‌جنوبی شد و از صعود به دور بعد بازماند. کریم باقری با شوت سنگین

و۴۰‌متری خود تک گل ایران در آن بازی را به ثمر رسانده بود.

چین میزبان بعدی جام ملت‌ها در سال ۲۰۰۴ بود. شاگردان برانکو ایوانکوویچ پس از صعود به مرحله یک چهارم نهایی در یک بازی سراسر هیجان و جذابیت ۴ بار از کره پیش افتادند و در نهایت با نتیجه ۴ بر ۳ این تیم را شکست دادند. این بار نوبت درخشش علی کریمی بود تا با زدن سه گل زمینه‌ساز صعود ایران به دور بعدی بازی‌ها باشد.

و در نهایت در سال ۲۰۰۷ تیم ملی ایران در حالی که برای چهارمین بار پیاپی حریف کره‌جنوبی در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌ها شده بود پس از ۱۲۰ دقیقه نفس‌گیر به‌رغم داشتن چند موقعیت موفق به گشودن دروازه حریف نشد تا ضربات پنالتی تعیین کننده پیروز این بازی باشد. شاگردان امیر قلعه نویی در ماراتن نفس‌گیر پنالتی‌ها بازی را به حریف دیرینه خود واگذار کردند تا ایران برای دومین بار مغلوب کره در این مرحله شده باشد.

به غیر از پیشینه جالب رقابت ایران و کره جنوبی، بازیکنان و مربیان این دو تیم تقابل جالبی در این دیدار خواهند داشت که از میان آنها می‌توان به تقابل افشین قطبی با تیم سابق خود و همچنین مصاف دوباره جواد نکونام و پارک جی سونگ اشاره کرد.

ایران-کره‌جنوبی ساعت ۱۹:۵۵ شنبه

محل برگزاری و ساعت بازی‌های مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا مشخص شد و تیم ملی ایران در آخرین بازی این مرحله ساعت ۱۹:۲۵ شنبه به وقت دوحه (۱۹:۵۵ به وقت تهران) مقابل کره‌جنوبی قرار خواهد گرفت. دیدار ایران و کره‌جنوبی در ورزشگاه سحیم بن حمد باشگاه القطر که میزبان دو دیدار ایران برابر کره‌شمالی و امارات نیز بوده، برگزار خواهد شد. روز شنبه و قبل از این بازی نیز، تیم ملی استرالیا در ورزشگاه جاسم بن حمد باشگاه السد به مصاف تیم دوم گروه چهارم خواهد رفت، اما روز جمعه و در اولین بازی مرحله یک‌چهارم نهایی، قطر و ژاپن در ورزشگاه ثانی بن جاسم باشگاه الغرافه به مصاف هم می‌روند و همان روز دیدار تیم‌های ازبکستان و اردن در ورزشگاه ملی خلیفه برگزار خواهد شد.

تیم ملی ایران در صورت پیروزی برابر کره جنوبی در نیمه نهایی باید با برنده مسابقه تیم‌های ازبکستان و اردن مواجه شود.

قطبی: حریفان باید نگران بازی با ایران باشند

سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان با بیان اینکه تیمش برای قهرمانی به قطر آمده و فرقی نمی‌کند مقابل کدام تیم قرار می‌گیرد، گفت: تیم‌های دیگر باید نگران بازی با ایران باشند.

افشین قطبی در آخرین اظهار نظرش در مورد تیم ملی ایران گفت: در زندگی کاری را شروع نکردم مگر اینکه به پیروزی فکر کنم. برایم پیروزی تفکر و عادت است و این انگیزه همیشه در من زنده و بزرگ است. وی پتانسیل فوتبال ایران را برای قهرمانی بالا دانست و تاکید کرد: به خودم اعتقاد دارم و انگیزه‌های بالای گروهی را که جمع کرده‌ام، به بازیکنانم اعتقاد فراوانی دارم و هوش آنها را تحسین می‌کنم. ما برای قهرمانی آمده‌ایم و اصلا فرقی نمی‌کند مقابل کدام تیم قرار می‌گیریم. اعتقاد دارم تیم‌های دیگر هستند که باید نگران بازی با ایران باشند نه ما نگران رویارویی با آنها.

قطبی شرایط تیم ملی را بسیار مناسب و همه چیز را برای قهرمانی مهیا دانست و گفت: قطر برای فوتبالش همه امکانات را مهیا می‌کند، از زمین تمرین تا استادیوم و رختکن مناسب تا از این طریق نمایش ملی از خودش داشته باشد. دولت قطر فهمیده است تنها از راه ورزش می‌تواند نام کشورشان را روی زبان‌ها بیاندازند و این نشان می‌دهد ورزش چقدر مهم است و غرور ملی را بزرگ می‌کند.