در مسابقات جهانی جزو 10 تیم اول هستیم

عاطفه چهره گشا

بالاخره بعد از مدتی که تمرین اسکی بازان در ایران به علت کمبود برف درپیست‌ها دچار وقفه‌ای شده بود، بارش برف باعث شادی اسکی‌بازان شد تا دغدغه این روزهای مسوولان فدراسیون اسکی که در آستانه اعزام به مسابقات آسیایی زمستانی قزاقستان هستند، برطرف شود. عیسی ساوه شمشکی، رییس فدراسیون اسکی درخصوص برنامه‌ها و مسائل جاری این فدراسیون گفت‌وگویی انجام داده که درزیر می‌خوانید. لطفا برنامه‌های فدراسیون را تا پایان سال جاری تشریح کنید.

اولین برنامه، اعزام تیم ملی اسکی در رشته صحرا نوردی برای شرکت در مسابقات قهرمانی آسیایی در قزاقستان است که به همراه ۴۵ کشور آسیایی در ۱۱ رشته آلپاین، صحرا نوردی و دانهیل برگزارمی‌شود. ما برای آخر شدن به این مسابقات نمی‌رویم و امیدواریم حداقل جزو ۱۰ تیم اول باشیم؛ ولی گرفتن مدال برای ما کمی‌ سخت است. در حال حاضر با توجه به تمرین کم بچه‌ها برای ما فقط حضور در مسابقات مهم است و انتظار مدال آوردن نداریم.

متاسفانه امسال کمبود برف باعث بروز خیلی از مشکلات از جمله تاخیر در برنامه‌ها و مسابقات برای ما شد. برای مثال مسابقات لیگ که قرار بود در آذر ماه برگزار شود با تاخیر زیاد برگزار شد و ملی پوشان ما نتوانستند در یک پیست تخصصی مثل دیزین یا شمشک تمرین کنند و مجبور شدند برای تمرین به پیست توچال بروند؛ ولی پیست توچال یک پیست تفریحی و آموزشی است و پیست تخصصی نیست. برای رفع این مشکل امیدواریم ما هم بتوانیم مثل اکثر کشورها ماشین‌های برف ساز داشته باشیم و معطل بارش برف نمانیم. اگر ماشین‌های برف ساز داشته باشیم، می‌توانیم زمان فصل و تمرینات را بیشتر کنیم. البته پیست دربندسر امسال یک دستگاه برف ساز وارد کرده است که سال بعد آن را نصب خواهد کرد. این امکانات باید فراهم شود تا بتوانیم با ۶ ماه تمرین نتایج خوبی به دست بیاوریم؛ چون با سه ماه تمرین عملا نمی‌توانیم انتظار خوبی از ملی پوشان داشته باشیم. باید بخش خصوصی برای خرید دستگاه برف‌ساز سرمایه‌گذاری کند. هم‌اکنون دستگاه برف‌ساز در بندسر که طول ۱۲۰۰ متر به پهنای صد متر را آماده‌سازی می‌کند حدود یک میلیاردتومان هزینه برده است.

ما برای حضور در مسابقات جهانی می‌توانستیم ۱۸ نفر ورزشکار اعزام کنیم که این مشکلات باعث شد ۹ نفر بیشتر نتوانیم اعزام کنیم.

در خصوص کمبود پیست‌های اسکی چه انتظاری از شرکت توسعه و تجهیز دارید؟

شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی در حد توانش در این خصوص کارهایی را انجام داده است. این شرکت در‌حال حاضر پیست دیزین را به مدت ۵ سال به سرمایه‌گذار خصوصی واگذار کرده است که در این مدت یک دستگاه تله‌کابین اضافه شده، امسال هم یک تله سیژ سه نفره اضافه می‌شود. در کردستان بیجار تله سیژ توسط کارشناسان داخلی نصب شده است. همدان هم پیست و تله سیژ افتتاح شده و همه تجهیزات توسط شرکت‌های داخلی ساخته شده است و در شیروان مشهد هم جدیدا یک پیست افتتاح شده است و سال بعد برای دربندسر یک دستگاه تله‌کابین افتتاح خواهد شد؛ البته در صورتی که برف کافی وجود داشته باشد.

یکی ازمشکلات رایج ما این است که متاسفانه در پیست‌های دیزین و شمشک امکان تبلیغ نداریم. برای ۳۰ دوره مسابقات حدود ۶۰۰ میلیون هزینه خواهیم داشت که باید امکان این را داشته باشیم که اسپانسر بگیریم تا بتوانیم هزینه این مسابقات را تامین کنیم.

گفته می‌شود هزینه‌های اسکی برای مردم بالا است، شما با این موضوع موافق هستید؟

تله‌کابین و دستگاه‌های بالابر از ۸ صبح تا ۴ بعدازظهر در خدمت مردم هستند حدود ۴ تا ۵ ساعت مردم آنجا اسکی می‌کنند. تقریبا برای همه ورزش‌ها مثلا یک سانس استخر که ۹۰ دقیقه حدود ۱۲ هزار تومان است و برای یک روز با رفت و برگشت حدود ۲۰ هزار تومان هزینه خواهد داشت درمقابل اسکی هزینه کمتری دارد. پیست‌های ما با توجه به اینکه همه دستگاه‌های بالابر از انرژی برق و گازوئیل لیتری ۳۵۰ تومان استفاده می‌کنند این هزینه‌ها را دارد. ماشین برف‌کوب باید شب تا صبح ۵۴۰ هکتار پیست را آماده کند و ۹۵ درصد قطعات دستگاه‌های بالابر ما وارداتی است و در روز ۵ ساعت تله‌کابین ورزشکاران را بالا و پایین می‌برد. در کشورهای دیگر مثل ارمنستان هزینه یک روز اسکی ۵۰ دلار است، در ترکیه ۴۰ دلار ولی در ایران همه این امکانات با توجه به همه هزینه‌ها فقط ۲۴ هزار تومان است که به نظر من قیمت خیلی خوبی است. طبیعتا این۲۴ هزار تومان ورودی پیست است و هزینه تجهیزات برعهده خود شخص است.