دایی: شیث با من کشتی می‌گرفت

مرتضی رضایی- واقعا عصبی بود. به هیچ وجه برایش قابل هضم نبود که خداداد افشاریان ضربه پنالتی مهرزاد معدنچی را تکرار کند. وقتی پس از بازی به سالن کنفرانس مطبوعاتی آمد عرق سردی روی پیشانی‌اش نشسته بود. این برای اولین بار بود که می‌شد علی دایی را مضطرب دید. کاپیتان سابق تیم ملی که در سخت‌ترین شرایط ، حق خوری‌ها و ناسزا شنیدن‌ها را تحمل کرده بود این بار نتوانست طاقت بیاورد. دایی پس از پایان بازی سایپا - پرسپولیس از مسائلی حرف زد که شاید در آینده به ضررش تمام شود. دایی حتی گفت که چه کسانی اجازه نمی‌دهند سایپا قهرمان شود.

*به نظر از نتیجه‌ای که به دست آمده زیاد راضی نیستید؟

من اول از همه تشکر می‌کنم از تیم داوری، به خصوص از خداداد افشاریان. باید بگویم هیچ داوری نمی‌توانست به این راحتی سکوها را آرام کند. خیلی ببخشید اما اصلا نمی‌دانم داور چرا پنالتی را دوباره تکرار کرد. آقایان دوست ندارند تیمی غیر از پرسپولیس یا استقلال قهرمان لیگ برتر شود. اگر کسی می‌داند که چرا داور پنالتی معدنچی را تکرار کرد بگوید؟ توپ به تیر خورد و بازیکنی هم در هنگام ضربه‌زدن حرکت نکرد. واقعا عجیب بود.

*منظورتان از آقایان چه کسانی است که می‌گویید دوست ندارند سایپا قهرمان شود؟

یکی‌اش همین داور. بقیه را هم که همه می‌شناسند. هفته قبل در بازی استقلال و صباباتری داور نهایت تلاشش را کرد تا استقلال برنده بازی باشد. اگر سایپا یا صباباتری قهرمان لیگ برتر شوند اتفاقی می‌افتد؟ در همین برنامه نودی که به قول خودشان کلی بیننده دارند مهمانانی دعوت می‌کنند که فقط صحنه‌های جذاب بازی‌های استقلال و پرسپولیس را گلیچین می‌کنند. چند نفر کارشناس داوری هم می‌آورند که با استدلال‌های بدون منطق سر و ته قضیه را هم می‌آورند. در این شرایط کسی می‌آید امتیاز از دست رفته سایپا را برگرداند؟ اصلا کدام کارشناس، کدام برنامه نود، این هفته فهمیدم که همه دست به یکی کرده‌اند تا تیمی که علی دایی در آن بازی می‌‌کند قهرمان نشود. حالا فهمیدم که ما فقط بیهوده تلاش می‌کنیم و عرق می‌ریزیم. در بازی ما با ذوب‌آهن خود من ۲بار توپ را به تیر دروازه کوبیدم. نود کدام یکی از این صحنه‌ها را نشان داد؟ نود چه فایده‌ای دارد وقتی تمام صحنه‌های خوب بازی تیم‌های معروف را گلچین می‌کند؟‌ ما چون تماشاگر نداریم نباید بازی‌هایمان بازتاب داشته باشد. شما این هفته برنامه نود را نگاه کنید، ببینید کدام یک از موقعیت‌های حساس ما را نشان می‌دهند. آنها طوری جریان بازی را تغییر می‌دهند که انگار فقط پرسپولیس حمله می‌کرد. آخر این بازی را هم که همه دیدید. فشار تماشاگران باعث شد تا در عین ناباوری حق سایپا خورده شود.

* اما اشتباهات داوری در همه‌جا وجود دارد؟

اشتباهاتی به این واضحی فقط در کشور ما است. البته این اشتباه همین حالا از یاد همه رفته و در تحلیل کارشناسان داوری تکرار صحنه پنالتی درست بوده و افشاریان اشتباه نکرده است! دیگر بی‌خیال همه‌چیز شده‌ام. فقط خوشحالم که تیم من بازی را مساوی نکرد، ما ۲ بر یک پرسپولیس را بردیم و به همه بازیکنان تیمم افتخار می‌کنم.

* در این بازی از همان دقایق ابتدایی عصبی بودید، مشکلی پیش آمده بود؟

من با کسی مشکلی ندارم. ولی ببخشید بعضی از تماشاگران ما وقتی جوگیر می‌شوند خودشان را هم فراموش می‌کنند.خیلی از آنها همان کسانی هستند که وقتی در پرسپولیس بودم قربان صدقه‌ام می‌رفتند!البته همه می‌دانند که دایی آنقدر حرفه‌ای است که تماشاگرنماها برایش اهمیتی ندارند. اما آنها بازیکنان پرسپولیس را تحریک می‌کردند. نمونه‌اش همین شیث رضایی. از اول تا آخر بازی فقط به من ضربه می‌زد. فکر می‌کنم مسوولان پرسپولیس او را توجیه کرده بودند که باید با من کشتی بگیرد. در این شرایط آن وقت داور ابراهیم صادقی را به خاطر اینکه توپ را کمی آن طرف‌تر انداخت جریمه می‌کند. من نمی‌دانم مشکل کجا است، اما با این وضعیت داوری فقط باید نشست و دید که استقلال قهرمان می‌شود یا پرسپولیس!

* اما شما هم در یک صحنه با ضربه به صورت شیث‌ کوبیدید؟

اصلا. اگر هم زدم هیچ عمدی نبوده.

* ولی همه این صحنه را دیدند. ضربه شما مثل ضربه‌ای بود که زیدان به ماتزاتزی زد و اگر داور آن صحنه را می‌دید اخراجتان می‌کرد.

اصلا داور کدام صحنه را دید؟ وقتی افشاریان ارشاد یوسفی را کنار می‌کشد و از او می‌پرسد صحنه‌ای را که سوت زده پنالتی بوده یا نه، دیگر چه انتظاری می‌توانید داشته باشید! اگر فکر می‌کنید دروغ می‌گویم یوسفی زنده است و می‌توانید از او بپرسید. همین اتفاقات است که آدم مجبور می‌شود حرف بزند. من می‌گویم آقای داور چرا صحنه‌ای را که ندیدی سوت می‌زنی؟چرا ۳ امتیاز را از سایپا می‌گیری؟ مطمئنم که حرف‌هایم هیچ تاثیری ندارد، فقط فردا یک دعوتنامه به دفتر باشگاه فکس می‌شود که دایی بیاید کمیته انضباطی .چرا؟ چون به داور بی احترامی کرده و باید جریمه شود.

*نگفتید، به صورت شیث ضربه زدید یا نه؟

اگر هم زدم عمدی در کار نبود. یک مهاجم وظیفه دارد وقتی که توپ روی دروازه فرستاده می‌شود مدام جایش را عوض کند. شیث از ابتدای بازی فقط پیراهن من را می‌کشید. باید از دستش فرار می‌کردم. اما اصلا قصد نداشتم که به صورت او بکوبم.

*ولی در آن صحنه توپ ثابت بود. کسی از دایی انتظار این حرکت را نداشت.

ببخشید، من که نمی‌توانم ثابت بمانم تا شیث توپ را بزند. بروید فیلم بازی را ببینید، خودتان متوجه می‌شوید.

*دوربین‌های تلویزینی چند بار این صحنه را به تصویر کشیدند. شما به سر شیت کوبیدید و باید اخراج می‌شدید. اخراج شما می‌توانست شرایط را به نفع پرسپولیس تغییر دهد.

مطمئن باشید اگر سایپا ۹ نفره هم می‌شد به این پرسپولیس نمی‌باخت.

*شیث رضایی در مصاحبه مطبوعاتی بعد از بازی گفت که دایی به او توهین کرده.

راست می‌گوید! فقط دیگر در این مورد نپرسید.

*با شرایطی که به وجود آمده فکر می‌کنید سایپا قهرمان می‌شود؟

من حرفم را همان اول فصل زدم و هنوز هم روی حرفم هستم. من و بچه‌ها همچنان تلاشمان را می‌کنیم. درست است که خیلی‌ها نمی‌خواهند سایپا قهرمان شود، ولی ما تا آخر ادامه می‌دهیم و تا آخرین روز لیگ امیدواریم.

*نظرتان در مورد پرسپولیس چیست. این تیم.... (حرف را قطع می‌کند)

در مورد مسائل فنی صحبت نمی‌کنم. تا وقتی که این همه مسائل حاشیه‌ای وجود دارد حرف زدن درباره مسائل فنی بیهوده است.