مرفاوی: قهرمانی سایپا مثل خواب یک کودک است

گروه ورزش- می‌گوید برایش مهم نیست که مردم پشت سر او و تیمش چه چیزهایی می‌گویند. مهم این است که استقلال با این همه مشکلاتی که دارد فعلا نتیجه می‌گیرد و توانسته هواداران خودش را راضی نگه دارد. صمد مرفاوی حالا با اعتماد به نفس بیشتری حرف می‌زند. شکست دادن ملوان در تهران و رسیدن به چند قدمی صدر جدول نوید روزهای خوش برای او و استقلال است. هفته پیش وقتی استقلال از لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته شد، خیلی‌ها منتظر بودند تا زمین خوردن صمد را ببینند و با انتقاد از عملکرد استقلال مشکلات این تیم را وارد فاز جدیدی کنند. اما به نظر نه تنها اتفاقی که همه منتظرش بودند نیفتاد، بلکه حالا استقلالی‌ها با انگیزه بیشتری برای رسیدن به صدر جدول تلاش می‌کنند و تمام این موفقیت‌ها را مدیون سرمربی خودشان هستند. با شکست دادن ملوان حالا فاصله زیادی با سایپا ندارید. اگر هفته بعد راه‌آهن را شکست دهید با آنها هم امتیاز می‌شوید؟

از اول هم فاصله‌مان زیاد نبود! فقط خودمان سهل‌انگار بودیم و به سایپا اجازه دادیم صدرنشین شود. اگر اوایل فصل همه چیز طبق برنامه پیش می‌رفت حالا استقلال با ۶، ۷ امتیاز اختلاف بالاتر از سایپا قرار داشت.البته ما رقابت را دوست داریم و شخصا خوشحالم که می‌بینم تیمی مثال سایپا همچنان در کورس می‌جنگد.سعی می‌کنیم راه‌آهن را شکست دهیم تا از هفته آینده و با نتایج احتمالی (تساوی) که سایپا می‌گیرد صدرنشین لیگ برتر شویم.

اما شاید این اتفاق نیفتد. اگر سایپا امتیاز از دست ندهد و شما هم راه‌آهن را شکست ندهید که اتفاق خاصی نمی‌افتد؟

همه اینها احتمالات است که شما می‌گویید. اما اگر وضعیت دو تیم در هفته‌های گذشته را بررسی کنید به راحتی متوجه می‌شوید که می‌توان به صدرنشینی استقلال در هفته‌های آینده خوشبین بود. مطمئن باشید سایپا امتیاز از دست می‌دهد. آنها یک بازی با استقلال دارند و شک نکنید که تکلیف قهرمانی در همین بازی مشخص می‌شود.

اما ابومسلم سپاهان و حتی پرسپولیس هم هنوز مدعی هستند.

کسی منکر نمی‌شود. همه این تیم‌ها هر سال مدعی هستند. اما از نیم فصل دوم شرایط به کلی تغییر کرده. استقلال روی غلتک افتاده و همه فاکتورها برای رسیدن به قهرمانی را دارد.

علی دایی هم حرف‌هایی مشابه حرف‌های شما زده. دایی گفته که شک نکنید سایپا قهرمان می‌شود.

دایی بازیکن و البته مربی خوبی است. ولی با شرایطی که فعلا استقلال در آن قرار دارد قهرمانی سایپا مثل خواب یک کودک است.

در هفته‌های قبل این‌قدر مطمئن حرف نمی‌زدید؟

از قدیم گفتند هر حرفی را باید در جای خودش زد. هفته‌های قبل شرایط فرق می‌کرد. آن زمان بازیکنان هنوز در شوک حذف از لیگ قهرمانان بودند.هیچ‌کس نمی‌تواند درک کند که آنها چه شرایط سختی را تجربه کردند. در تمرینات مدام با آنها صحبت می‌کردم. خوشبختانه اکثر بازیکنان حرفه‌ای هستند و با فراموش کردن این اتفاق با شرایط کنار آمدند. در بازی با ملوان دیدید که چه طور نتیجه بازی را تغییر دادند.

از بازی راضی بودید؟

ببینید، ما فعلا باید نتیجه بگیریم و هواداران هم غیر از این چیزی از ما نمی‌خواهند. اگر استقلال قهرمان شود دیگر کسی نمی‌پرسد که چرا مثلا در بازی با صباباتری آنها بد بازی کردند یا در بازی با ملوان ۵ تا موقعیت از دست دادند.

من که مربی استقلال هستم این شرایط را به خوبی درک می‌کنم، اما در حال حاضر در شرایطی قرار گرفته‌ایم که فقط گرفتن ۳ امتیاز می‌تواند ناجی ما باشد، نه اینکه مقابل فلان تیم ۱۰تا توپ به تیرک کوبیدیم یا ۲۰تا موقعیت گل داشتیم.

اما اگر کمی غفلت می‌‌کردید در تهران ۲ امتیاز از دست داده بودید؟

حالا که برده‌ایم و این برایمان مهم است. قبول دارم که آنها خوبی بازی کردند، اما به هیچ وجه شایسته پیروزی نبودند. یکشنبه حق استقلال بود که پیروز شود.

هنوز هم قلعه‌نویی به شمار مشاوره می‌دهد؟

این بازی بعضی از مطبوعات است که هدفشان فقط به حاشیه بردن استقلال است. در استقلال کسی با قلعه‌نویی مشکل ندارد و من و بقیه کادر فنی همیشه با قلعه‌نویی مشورت می‌کنیم.

اما...

قلعه‌نویی جزیی از استقلال است. در خانواده استقلال یک اشتباه باعث نمی‌شود که اختلافات دامن‌گیر به‌وجود بیاید.

پس از رفتن قلعه‌نویی عقیده خیلی‌ها این بود که استقلال با صمد موفق نمی‌شود. حالا همه چیز فرق می‌کند؟

من همان موقع هم گفتم، آنهایی که چوب لای چرخ تیم گذاشتند را به خدا واگذار کردم. برایم مهم نیست که مردم پشت سر من و استقلال چه می‌گویند. فقط از این موضوع خوشحالم که به خودم ایمان آوردم.

می‌گویید استقلال روی غلتک افتاده. با این حساب در بازی با راه‌آهن هیچ شانسی برای پیروزی آنها وجود ندارد؟

این موضوع صد در صد نیست. باز هم می‌گویم که فکر نکنید حتما همه تیم‌ها را شکست می‌دهیم. ما تلاشمان را می‌کنیم تا با پیروزی در بعضی از مسابقات و نتایج احتمالی که سایپا می‌گیرد به صدر جدول برسیم. در صدر جدول به قهرمانی هم فکر می‌کنیم.

در مورد تعویق بازی استقلال و پرسپولیس چطور، نظرتان چیست؟

برای ما زیاد تفاوتی نمی‌کند که در چه روزی با پرسپولیس بازی کنیم. مهم این است که سازمان لیگ برنامه تدوین‌شده‌ای را تهیه کند تا تمرینات ما مختل نشود. برنامه‌های ما بلندمدت است و یک اشتباه همه‌چیز را به هم می‌ریزد. فکر می‌کنم به دلیل استقبال بیش از حد تماشاگران در ایام تعطیل چشم مسوولان ترسیده است. هنوز اتفاقی که در ورزشگاه آزادی افتاد به ۲سال نرسیده. به هر حال اگر مسوولان تاریخ دقیق بازی را زودتر مشخص کنند هم برای ما خوب است و هم برای پرسپولیس.

راستی جریان درگیریتان با یونگ چه بود؟

اخبار رختکن استقلال با سرعت نور به بیرون درز می‌کند. شما بنویسید اتفاقی نیفتاده، که قطعا هم همین‌طور است. فقط کافی است صدای ما در رختکن کمی بالا برود. نمی‌دانم بعضی‌ها چه چیزی گیرشان می‌آید که از کاه کوه می‌سازند.