آینده‌ای که احتمالا روشن نیست!

روز جمعه ۲۷ بهمن ماه کنفدراسیون فوتبال آسیا با خبری فوتبال ایران را غافلگیر کرد. تیم فوتبال استقلال که باید تا روز ۱۱ فوریه (۲۲ بهمن) برای ارسال اسامی ‌بازیکنانش به کنفدراسیون فوتبال آسیا اقدام می‌کرد، به علت دیر کرد در فرستادن اسامی‌ بازیکنان از حضور در مسابقات فوتبال لیگ قهرمانان آسیا محروم شد. گرچه در روز اعلام این رای مدیرعامل و برخی از مسوولان باشگاه استقلال تاکید کردند که در مهلت قانونی نسبت به ارسال اسامی اقدام کرداند اما اظهارات مسوولان فدراسیون فوتبال خلاف این موضوع را حکایت می‌کرد. کریمپور یکی از مسوولان کمیته روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال در روز ۲۷ بهمن ماه تاکید کرد: باشگاه استقلال روز شنبه ۲۱ بهمن ماه تنها اسامی‌۲۶ بازیکن را بدون اسامی‌ کادر فنی در اختیار فدراسیون فوتبال قرار داد که طبق مقررات باید اسامی‌۳۰ بازیکن و ۷ همراه در اختیار ما قرار می‌گرفت و در واقع مدارک اولیه نیز ناقص بود. باشگاه استقلال حتی با یونگ روز یکشنبه گذشته و درست روزی که مهلت AFC به پایان رسیده بود، قرارداد بست و به‌رغم تاکیدی که بر تسریع در ارسال مدارک به سرپرست تیم فوتبال استقلال داشتیم، توجه ای به این امر نشد.

روز پنج شنبه ۲۶ بهمن ماه سرپرست باشگاه استقلال پس از چهار روز تاخیر مدارک کامل شده خود را در اختیار فدراسیون فوتبال قرار داد و پس از تماس آقای مهدی محمد نبی، حوالی ساعت ۱۶ بعدازظهر پنجشنبه این مدارک به مقرAFC ارسال شد که طبیعی است این زمان خارج از مهلت تعیین شده بوده و کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا مدارک ارسالی را نپذیرد. در همین حال مانوسی فر که در آن زمان به عنوان کارشناس بین‌المللی فوتبال با باشگاه استقلال همکاری می‌کرد نیز بر این نکته اذعان داشت که این باشگاه آیین نامه و مقررات کنفدراسیون فوتبال آسیا برای شرکت درمسابقات فوتبال لیگ قهرمانان را رعایت نکرده و یا در این زمینه دیر اقدام کرده است.

اظهارات ضد و نقیض مسوولان باشگاه در نهایت پس از اعلام رای نهایی کنفدراسیون فوتبال آسیا پایان پذیرفت و آنها نیز قبول کردند که در تاریخ مورد نظر اسامی ‌را به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال نکرده‌اند. (صحبت‌های مسوولان باشگاه استقلال در برنامه ۹۰ روز دوشنبه ۷ اسفند ماه)

با گذشته چند هفته از اعلام رای کنفدراسیون فوتبال آسیا در خصوص تجدید نظر خواهی باشگاه استقلال در بازگشت به مسابقات لیگ قهرمانان آسیا بحث شکایت از کنفدراسیون فوتبال آسیا به دادگاه داوری ورزش مطرح شد و در نهایت این دادگاه روز ۲۹ اسفندماه رای به بازگشت تیم فوتبال استقلال به این رقابت‌ها داد. در بخشی از این رای آمده است: مستندات و مدارک استقلال نشان می‌دهد اسامی ‌بازیکنان این باشگاه پیش از پایان مهلت تعیین شده به وسیله ایمیل ارسال شده بود و به همین دلیل این باشگاه باید در مسابقات فوتبال لیگ قهرمانان آسیا حضور یابد.

در شرایطی که مسوولان باشگاه استقلال از طریق وکیل این باشگاه پیگیر پرونده خود در کنفدراسیون فوتبال آسیا و دادگاه ورزش هستند به نظر می‌رسد برخی اقدامات باعث خواهد شد مشکلات جدیدی برای استقلال و فوتبال ایران به وجود آید.

تناقض گویی‌هایی که در طول هفته‌های گذشته شاهد آن بوده‌ایم آینده روشنی را برای پرونده استقلال در لیگ قهرمانان آسیا ترسیم نمی‌کند و بعید به نظر می‌رسد این پیگیری‌ها ثمره‌اش حضور این تیم در لیگ قهرمانان باشد.

همه این اتفاقات در شرایطی روی می‌دهد که وکیل باشگاه استقلال در اظهار نظری عجیب عنوان کرده است در صورتی که مسوولان کنفدراسیون فوتبال آسیا رای دادگاه ورزش را عملی و اجرایی نکنند، باشگاه استقلال می‌تواند ۷۰میلیون دلار غرامت از کنفدراسیون فوتبال آسیا دریافت کند، مبلغی که تقریبا معادل بودجه دو فصل تمام تیم‌های لیگ‌برتری است.