90دقیقه تا بهشت!

فرهاد احمدی- بالاخره لالیگا اسپانیا به هفته پایانی رسید تا تکلیف تیم قهرمان روشن شود. حال رئال مادرید فقط ۹۰دقیقه تا قهرمانی فاصله دارد و سرنوشت قهرمانی دست خودش است و نیازی به اما واگرهای سایر رقبا ندارد.

در هفته‌ گذشته، رئال مادرید شاید خوش شانس‌ترین تیم بود، آنها در یک دقیقه پایانی جهنم را با بهشت عوض کردند تا همچنان با ۷۳امتیاز جایگاه خود را در صدر جدول لالیگا حفظ کنند. رئال مادرید امروز در سانتیاگو برنابئو میزبان رئال مایورکا است تا با پیروزی به این تیم جشن قهرمانی را در برنابئو برگزار کند و به ۳سال ناکامی و بدون جام بودن پایان دهد.

بازی رفت دو تیم در زمین مایورکا با برتری یک بر صفر رئال مادرید به پایان رسید. اما رئال مادرید در آخرین رویاروی با مایورکا در سانتیاگو برنابئو موفق شد این تیم را با نتیجه ۴بر صفر شکست دهد.

با همه این تفاسیر مایورکا با ۴۹امتیاز در رده یازدهم لالیگا قرار دارد و حریف آسانی برای شاگردان کاپلو است.

کهکشانی‌ها در این بازی دیوید بکام، ستاره تازه احیا شده خود را به دلیل آسیب‌دیدگی قوزک پا در اختیار ندارد و ایوان هلگوئرا به خاطر ۳اخطاره بودن این بازی را از روی سکو تماشاگران نظاره‌گر خواهد بود.

سایت یوفا درباره درخشش رئال مادرید می‌نویسد: رئال مادرید در کورس قهرمانی است. چون تیمی بسیار قدرتمند، منسجم و هماهنگ است و بی‌تردید همه اینها را مدیون فابیوکاپلو و فوق ستاره‌ای به نام رودفن نیستل روی است.

دلهره در اردوی بارسا!

بارسلونا دیگر مدعی قهرمانی لالیگا امروز در زمین خیمناستیک میهمان است و باید در این بازی پیروز شود تا در صورت لغزش رئال مادرید بتواند عنوان قهرمانی فصل قبل خود را تکرار کند!

شاید بارسلونا بعد از گل دوم لیونل مسی مقابل اسپانیول که همراه با خوشحالی بی حد و حصر خوان لاپورتا، رییس این باشگاه همراه بود جام قهرمانی را در دستان خود می‌دید، اما تاما دو، مهاجم اسپانیول دومین گل خود و تیمش را به ثمر رساند تا رویای قهرمانی بارسا پرپر شود و آنها منتظر معجزه هفته پایانی باشند!

خیمناستیک درهفته گذشته مقابل ختاخه به برتری یک بر صفر رسید تا دلهره را در اردوی بارسلونا تزریق کند.

هر چند که سقوط خیمناستیک ته جدولی به دسته پایین‌تر از چند هفته قبل مسجل شده ولی آنها برای گرفتن انتقام بازی رفت که با ۳گل شکست خوردند انگیزه‌های فراوانی دارند.رایکارد، سرمربی بارسا حالا حسرت گذشته را می‌خورد که مهاجمانش موقعیت‌های گل را یکی پس از دیگری خراب می‌کردند تا رئال مادرید آهسته آهسته از آنها سبقت بگیرد و به خاطر برتری در بی‌ال کلاسیکو در صدر جدول لالیگا جا خوش کند. هر چند که بسیاری از کارشناسان برتر جهان همچنان بارسلونا را شانس مسلم قهرمانی در لالیگا می‌دانند!

سویا می‌تواند اگر ...

بازی سویا مقابل ویارئال بسیار با اهمیت و تعیین‌کننده است. سویا در زمین اختصاصی سانچس پیسخوان میزبان زیردریایی زرد (ویارئال) خواهد بود تا با یک پیروزی خوب و پرگل بتواند در صورت ناکامی رئال مادرید و بارسلونا نیم‌نگاهی به قهرمانی لالیگا داشته

باشد.

بازی رفت دو تیم در ال مادریگال با تساوی بدون گل به پایان رسید ولی سویا در بیشتر بازی‌های رو رو در رو مقابل ویارئال چه در خانه و چه در خارج از خانه به پیروزی رسیده است و این بار نیز دور از ذهن نیست! خوانده راموس سرمربی موفق سویا توانسته طی دو فصل گذشته مقام‌های ارزشمندی را برای این تیم به دست آورد که از آن جمله می‌تواند به قهرمانی پی در پی جام یوفا، سوپر جام اروپا و قهرمانی جام حذفی اسپانیا اشاره کرد.

سویا تیمی بسیارجوان با ستارگانی بسیار گمنام است که دست به کار بزرگی زده و توانسته مقام سومی خود را تا به اینجا مسجل کند و با تیم‌های بزرگی مثل رئال مادرید و بارسلونا پا به پا در کورس قهرمانی پیش بیاید.

آنها حتی توانستند گلزن خوبی به نام فردریک کانوته را با ۲۱ گل زده به فوتبال اسپانیا معرفی کنند تا بعد از نیستل روی با ۲۵ گل زده دومین گلزن برتر لالیگا باشد.

جنگ واقعی در انتهای لالیگا

در انتهای جدول لالیگا اوضاع حسابی به بهم ریخته است. خیمناستیک سقوطش از ۶ هفته پیش قطعی شده و رئال سوسیه‌داد هم امیدی برای بقا در جدول نخواهد داشت ولی میان سلتاویگو، اتلتیکو بیلبائو و البته رئال بتیس رقابت بسیار عجیبی وجود دارد.

اوساسونا با پیروزی ۵ بر صفر مقابل بتیس باعث اخراج فرناندس سرمربی این تیم شد تا بلکه با این شوک آنها از کابوس سقوط رهایی یابند. سلتاویگو در کنار پیروزی قاطعانه باید دل به ناکامی بیلبائو و بتیس ببندد تا شاید فصل بعد هم در لالیگا حضور داشته باشد.

از طرفی آتلتیکو بیلبائو تا به حال به دسته دوم سقوط نکرده، سقوط در این فصل برای آنها حجم یک فاجعه بزرگ را دارد.

قانون منصفانه بازی رو در رو

قانون بازی رو در رو اگر منصفانه و بدون جانبداری به آن نگاه کنیم بسیار منطقی و جذاب است، اما یک اتفاق عجیب می‌تواند اساسنامه فدراسیون فوتبال اسپانیا را برای اولین بار زیر سوال ببرد و آن هم این است که در صورت تساوی رئال مادرید و بارسلونا مقابل حریفانشان و پیروزی سویا، هر سه تیم به امتیاز ۷۴دست پیدا می‌کنند و حالا باید دید که تفاضل گل یا تعداد پیروزی‌ها، قهرمان را مشخص می‌کند!

برنامه بازی‌های هفته ۳۸ لالیگا: والنسیا - سوسیه‌داد، سویا - ویارئال، ریسنگ سانتاندر - رئال بتیس، رکرتیوو - ساراگوسا، آتلتیکو بیلبائو - لوانته، سلتاویگو - ختافه، رئال مادرید، رئال مایورکا، خیمناستیک - بارسلونا، اسپانیول - لاکرونیا ، اوساسونا - آتلتیکو مادرید.