اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران هنوز مورد تایید فیفا قرار نگرفته. این در حالی است که صفایی فراهانی رییس کمیته انتقالی فیفا در روزهای گذشته خبر از تایید این اساسنامه داده بود. اما دکتر محمد مهدی خبیری یکی از اعضای کمیته انتقالی فیفا معتقد است که هنوز ۲ یا ۳ بند اساسنامه اصلاح نشده و ایراد دارد. * عاقبت اساسنامه فدراسیون فوتبال چه شد؟

هفته گذشته نظرات دوستان را گرفتیم و سه‌شنبه گذشته آن را برای تایید به فیفا ارسال کردیم.

* نظر چه کسانی را پرسیدید؟

اعضای کمیته انتقالی در خصوص نامه ای که فیفا ارسال کرده بود، اظهار نظر کردند و به تک‌تک موارد آن پاسخ دادیم. البته این برای دومین بار بود که اساسنامه از فیفا به تهران می‌آمد.

* تصور می‌کنید این بار هم فیفا اساسنامه را تایید کند؟

اساسنامه تا ۹۷‌درصد ایرادی ندارد و فقط امکان دارد در ۲ یا ۳ بند ایراداتی وارد شود که در تلاش هستیم تا فیفا از آن موارد هم ایراد نگیرد.

* منظورتان همان اتحادیه بازیکنان و مربیان ایران است؟

بله، اتحادیه بازیکنان، مربیان و داوران که فیفا معتقد است نماینده آنها باید در مجمع فدراسیون شرکت کند، اما چنین اتحادیه‌هایی در ایران نداریم و فیفا کمیته داوران و مربیان را به دلیل آنکه به فدراسیون وابسته است را نمی‌پذیرد. نمی‌خواهیم جای نمایندگان این تشکل‌ها در مجمع فدراسیون فوتبال جای خالی باشد.

* اگر فیفا بر خواسته‌اش تاکید کرد، در آن صورت چه اتفاقی خواهد افتاد؟

مجبوریم شمار اعضای مجمع فدراسیون را کاهش بدهیم و نمایندگان بازیکنان، مربیان و داوران به صورت صوری در انتخابات فدراسیون شرکت کنند و حق رای نداشته باشند.

* یعنی ۳ نفر از اعضای مجمع فدراسیون کم می‌شود؟

بله، اعضای ۷۴ نفری مجمع به ۷۱ نفر خواهد رسید.

* نامه‌ای که کمیته ملی المپیک برای فیفا ارسال کرد، مشکلاتی را برای فدراسیون ایجاد نکرد؟

خود فیفا اصرار داشت که کمیته‌ ملی المپیک از مجمع فدراسیون حذف ‌شود. تلاش ما بر این است که کمیته ملی المپیک در مجمع حضور داشته باشد و این را رها نکرده‌ایم، اما فیفا می‌گوید این مساله خلاف عرف بین‌الملل است. در قاره آسیا، شورای المپیک آسیا عضو AFC نیست، اما کنفدراسیون فوتبال آسیا عضو شورای المپیک آسیا هست.

* نامه‌ای که شماری از پیشکسوتان باشگاه پاس برای جلوگیری از واگذاری امتیاز این تیم به فیفا ارسال کرده‌اند، چقدر می‌تواند در این مساله و فوتبال ما تاثیرگذار باشد؟

مسائل داخلی ارتباطی به فیفا ندارد، اما متاسفانه ضررهایی که خودمان به خودمان می‌زنیم، کمتر از تعلیق فوتبال ایران نیست. این نامه حدود ۱۰ تا ۱۵‌درصد از ارزش لیگ ایران کم می‌کند. می‌دانید که ارزش لیگ به باشگاه‌ها است و ارزش باشگاه‌ها به قدمت و سابقه آنها است. اگر حساب سرانگشتی کنیم، می‌بینیم که لیگ برتر ایران ۷۰ و۸۰‌میلیارد تومان ارزش دارد. بگذریم که اسپانسر چنین لیگی را سه تا چهار میلیارد تومان فروخته‌اند.

* یعنی باید پیش از این از بخش تبلیغات پول بگیرند؟

لیگ برتر انگلیس سه تا چهار میلیون پوند ارزش دارد. می‌دانید اگر بخواهید این رقم را به ریال تبدیل کند، ماشین ‌حساب آتش می‌گیرد یا لیگ ژاپن حدود ۱۵۰‌میلیون دلار قیمت دارد. از همین لیگ ۸۰‌میلیاردی ایران با فروش پاس، هفت تا هشت میلیارد تومان کسر خواهد شد. این مساله به غیر از سایر مسائل این واگذاری است.

* چه مسائلی؟

طبق مقررات و آیین‌نامه، فروش پاس غیرقانونی است. ماده ۵ اداره کل تربیت بدنی اجازه این واگذاری را نمی‌دهد و اداره تربیت بدنی تهران با این انتقال مخالف است.

* اما الوند همدان سرمربی هم استخدام کرده است؟

این می‌شود بی‌قانون. آقای جمشید تقی‌زاده، مدیرکل تربیت بدنی تهران اعلام کرد، با این واگذاری مخالف است، اما وقتی برخلاف قانون عمل می‌شود، باید کلاهمان را بالاتر بگذاریم. وقتی آن بالا قانون را رعایت نمی‌کنند، دیگر نمی‌توان از پایینی‌ها انتظار رعایت قانون را داشت.