قلعه‌نویی سی و یکمین و جوانترین سرمربی تیم ملی

ایپنا- از سال ۱۳۲۰ که تیم ملی فوتبال کشورمان با هدایت مرحوم حسین صدقیانی برای اولین بار مقابل افغانستان قرار گرفت، تاکنون ۳۱ مربی هدایت این تیم را به عهده گرفته‌اند که آخرین آنها امیر قلعه نویی است. ۱۲ نفر از این مربیان، غیر ایرانی هستند که در این بین سهم کشور کرواسی بیشتر از همه است. «برانکو ایوانکوویچ»، «میروسلاو بلاژویچ»، «تومیسلاو ایویچ» و «استانکو پوکله پوویچ» مربیان کرواتی بودند که از سال ۷۳ (۱۹۹۴) در فوتبال ملی ایران حضور داشته‌اند. دیگر مربیان خارجی حاضر در تیم ملی فوتبال ایران از کشورهای برزیل، ایرلند، اسکاتلند، شوروی سابق، یوگسلاوی و مجارستان آمده بودند. در میان تمام مربیان خارجی تیم ملی ایران بیشترین زمان حضور متعلق به برانکو ایوانکوویچ بوده است. او در ۲ دوره و مجموعا به مدت تقریبا ۳ سال سرمربی تیم ملی بود.

اما بیشترین مدت زمان هدایت تیم ملی به اولین سرمربی تیم ملی مربوط می‌شود. او تا خرداد سال ۱۳۳۷ یعنی حدود ۱۷ سال هدایت تیم ملی کشورمان را برعهده داشت که در این مدت تیم ملی تنها ۱۴ بازی انجام داد. بیشترین بازی رسمی با تیم ملی با هدایت علی پروین انجام شد و در ۴ سال حضور این مربی تیم ملی ۴۱ بازی رسمی انجام داد.

از مربیان موفق تیم ملی که در مقاطع مختلف توانستند برای تیم ملی مقام به دست آورند، می‌توان به چهره‌هایی همچون پرویز دهداری، حشمت مهاجرانی، علی پروین، محمد مایلی کهن، والدیر ویرا و جلال طالبی اشاره کرد.

امیر قلعه نویی سرمربی جدید تیم ملی ایران که حدود یک ماه از آغاز کارش می‌گذرد، سی و یکمین سرمربی تاریخ فوتبال ملی ما محسوب می‌شود. جوان‌ترین سرمربی تاریخ تیم ملی فوتبال ایران تاکنون تنها در یک بازی رسمی، تیم ملی را هدایت کرده است.