دژاگه به تیم ملی دعوت می‌شود

فاینال اسپورت نیوز- اشکان دژاگه به تیم ملی فوتبال ایران دعوت می‌شود. این جدیدترین تصمیم کادر فنی تیم ملی است. در آخرین نشست امیر قعله‌نویی و دستیارانش با داریوش مصطفوی که شنبه گذشته در فدراسیون فوتبال انجام شد، قلعه‌نویی از دبیر موقت خواست تا اقدامات لازم برای دعوت از ستاره جوان ایرانی‌الاصل هرتابرلین انجام شود. قصه از کجا شروع شد...

اشکان دژاگه، نام این جوان ۲۱ ساله ایرانی از یک سال و نیم قبل بر سر زبان‌ها افتاد. همزمان با بازی‌های جام جهانی جوانان در ایرلند بازی‌هایی که در آن یار شماره ده و کاپیتان آلمان، این ستاره جوان بود. همان زمان بود که همراه با درخشش فریدون زندی تب دعوت از بازیکنان ایرانی‌الاصل مقیم خارج از کشور داغ شده بود و برانکو قصد داشت از بازیکنانی چون امیر شاهپور‌زاده، الکساندر نوری، دانیل کرباسیون و شارو نراجی دعوت کند.

در اردوی انگلیس بود که پس از مذاکره برانکو، فاضلی، مدیر برنامه‌های بازیکنان ایرانی شاغل در آلمان و دادکان با خانواده دژاگه قرار شد این بازیکن به تیم ملی دعوت شود اما موج انتقادی در مطبوعات داخلی این طرح را با شکست مواجه کرد و باعث شد تا این بازیکن برای تست فنی به تیم امید دعوت شود. دعوتی که دژاگه حاضر به پذیرش آن نشد. البته تمام فصل قبل بوندس‌لیگا را اشکان روی نیمکت هرتابرلین نشست تا همه او را فراموش کنند

دژاگه دل امیر را برد!

دقیقه ۸۵ بازی هرتا و نورنبرگ در هفته دهم بوندس‌لیگا، بود که فالکوگوتز‍ تصمیم گرفت اشکان را پس از یک سال نیمکت‌نشینی به زمین بفرستد. البته در آن بازی او حرکت خارق‌العاده‌ای نداشت اما همزمان با آسیب‌دیدگی ایلدرای باشتورک، دژاگه بازی ساز اول تیمش شد و جواب اعتماد مربی تیمش را داد. او از هفته بعد در ۸ بازی متوالی یار ثابت تیمش شد. گل پیروزی بخش او در بازی با آله‌مانیا آخن و پاس گل تماشایی‌اش در برد دور از انتظار این تیم در وست فالن و مقابل بورسیا دورتموند نام اشکان را حتی در بوندس‌لیگا بر سر زبان‌ها انداخت. کیکر با تمجید از این بازیکن او را پدیده نیم فصل اول بوندس‌لیگا لقب داد.

براساس آمار لیگ آلمان هم او یکی از موثرترین بازیکنان تیمش بوده و با میانگین نمره ۸/۳ بهترین نمره را میان هم تیمی‌هایش دارد.

درخشش اشکان باعث شد تا بار دیگر نام او در محافل ورزشی ایران بر سر زبان‌ها بیفتد. اما اتفاقی که پس از جام‌جهانی برای فریدون زندی افتاد و حذف یک باره این بازیکن از لیست دعوت شدگان به تیم ملی که در ابتدا واکنش‌هایی به همراه داشت در ادامه با بدون تیم ماندن این بازیکن در آلمان به فراموشی سپرده شد، باعث شده که کمتر رسانه ورزشی ایرانی حرفی از احتمال دعوت دژاگه به تیم ملی بزند و یا جریانی برای رساندن او به تیم ملی ایجاد شود. بازی‌های پر تعداد دژاگه در تیم‌های پایه آلمان، موضع فدراسیون و کادر فنی تیم ملی تقریبا همه اهالی فوتبال را به این نتیجه رسانده بود که احتمال دعوت از این یار ایرانی‌الاصل وجود ندارد.

اما مصاحبه خبرگزاری دویچه و وله با دژاگه معادلات را به هم ریخت. حرف‌های اشکان درباره اینکه آماده است برای تیم ملی ایران بازی کند، باعث شد تا قلعه‌نویی به دنبال دعوت از این بازیکن برود. یک مقام آگاه در کادر فنی تیم ملی می‌گوید: «ما برای دعوت از او از نظر فنی به توافق جمعی رسیده‌ایم. سن کم و بازی‌های درخشانش در شرایطی که بهترین لژیونر‌های ما نیمکت‌نشین هستند، باعث شده تا به این نتیجه برسیم که او به دردمان می‌خورد.» آنها نظر جمعی‌شان را به سازمان ورزش هم ابلاغ کرده‌اند تا شرایط دعوت از این بازیکن جوان را تا پیش از اردوی تیم ملی در امارات و کویت فراهم کنند «البته دو مشکل وجود دارد یکی اینکه او می‌تواند برای تیم ملی ایران بازی کند. چون ما نمی‌دانیم اشکان پس از بازی در تیم‌های پایه آلمان می‌تواند برایمان بازی کند؟ مشکل بعدی این است که هنوز به طور مستقیم با او حرف نزده‌ایم.

ما مطمئن نیستیم که او حاضر به بازی برای ایران هست یا نه، مشکل اولی که مربیان تیم ملی نسبت به آن تردید دارند، منتفی ا‌ست چون اشکان همان شرایطی را دارد که زندی پیش از این داشت. دژاگه هم، چون هنوز در تیم ملی بزرگسالان آلمان بازی نکرده می‌تواند برای تیم ملی کشورش بازی کند و تابعیت ایرانی دارد، اما درباره پرسش دوم اینکه او تمایل به بازی در تیم ملی ایران دارد اشکان در این باره به یک منبع خبری گفت: «این یک افتخار بزرگ برای هر ایرانی است که برای تیم ملی کشورش بازی کند و من هم به ایرانی بودنم افتخار می‌کنم، اما هنوز حرفی از دعوت به تیم ملی به من زده نشده و در این‌باره هم تنها زمان است که همه چیز را مشخص می‌کند.» او در ادامه می‌گوید: «من همه چیز را به پدرم سپرده‌ام و او تصمیم می‌گیرد که چه کار کنم. بار قبل قرار بود مرا دعوت کنند و به انگلیس بروم.

Hن زمان من در اردوی ایرلند بودم و قرار بود به اردوی تیم بزرگسالان بروم اما آنها مرا به تیم امید دعوت کردند و پدرم نگذاشت برای تست دادن به تیم امید بروم.» البته شرایط نسبت به دو سال قبل تغییر کرده. حالا مسوولان جدید فدراسیون فوتبال می‌خواهند هر طور شده این سوءتفاهم را که آنها با ایرانیان مقیم خارج از کشور مشکل دارند از ذهن‌ها پاک شود و به همین دلیل است که یکی از اعضای کادر فنی می‌گوید: «به یکی از نزدیکان فدراسیون در آلمان ماموریت داده‌ایم تا نظر مساعد دژاگه را برای حضور در تیم ملی جلب کند. اگر این اتفاق بیفتد این بازیکن را از اردوی امارات به تیم ملی دعوت می‌کنیم.»

قلعه‌نویی: دژاگه را دعوت می‌کنیم

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در گفت‌وگویی خبر دعوت اشکان دژاگه به تیم ملی فوتبال را تایید کرد. قلعه‌نویی در این‌باره گفت: «بازی‌های او مورد تایید کادر فنی قرار گرفته و تمایل داریم او را به تیم ملی دعوت کنیم.

گروه آنالیز ما بازی‌های لیگ آلمان را زیر نظر گرفته و بازی‌های این بازیکن جوان را پسندیده است. البته من هنوز بازی‌های او را به طور کامل ندیده‌ام اما نظر جمعی ما نسبت به او مثبت است و تمایل داریم که این بازیکن را به تیم‌ملی دعوت کنیم.» او همچنین در ادامه گفت: «البته ما هنوز نمی‌دانیم که او می‌تواند برای تیم ایران بازی کند یا نه به همین دلیل از مسوولان فدراسیون خواسته‌ایم تا با او مذاکره کنند. اگر نتیجه مذاکراتمان مثبت باشد از اولین اردو او را به تیم ملی دعوت می‌کنیم.»