شکاف دوباره میان سازمان و صفایی فراهانی

گروه ورزش-بار دیگر جلسات شورای ۶ نفره انتقالی فدراسیون فوتبال لغو شد. دور جدید نشست‌ها که قرار بود شنبه در سازمان تربیت بدنی برگزار شود به دلیل بالا گرفتن اختلافات میان اعضا لغو شد.پیش از این اعلام شده بود با میانجیگری امیررضا خادم مشکلات بین سه نماینده فیفا و سه عضو سازمان در شورای انتقالی حل شده و جلسات شورا برای اداره تشکیلات از سر گرفته می‌شود اما حتی پیش از برگزاری اولین نشست دوباره اختلافات طرفین به درگیری رسانه‌ای اعضا انجامید و جلسات شورا تعطیل شد. دو هفته قبل شروع دعواها بود. زمانی که کمیته ملی المپیک و فدراسیون فوتبال بگوویچ را برای مربیگری تیم ملی امید برگزید. پس از این انتخاب، صفایی فراهانی ،خبیری و غفاری سه عضو مورد تایید فدراسیون جهانی در اعتراض به آنچه «خود محوری» تشکیلات فدراسیون فوتبال نامیدند در مصاحبه‌هایی تند تهدید به استعفا کردند. این تهدید اعضای منتخب فیفا و نگرانی از عواقب آن باعث شد تا با پادرمیانی امیررضا خادم، علی آبادی و صفایی در نشستی خصوصی رایزنی کنند. جلسه‌ای که هر چند در آن لحن گفت‌وگوی دو طرف چندان دوستانه نبود اما در پایانش اعلام شد که شورا فعالیتش را از سر می‌گیرد و صفایی هم اتفاقات را به تشکیلات جهانی فوتبال اطلاع نمی‌دهد.

در پی این نشست بود که منابع غیر رسمی از برکناری داریوش مصطفوی و حضور علی کاظمی در سمت دبیر فدراسیون انتقالی فدراسیون فوتبال سخن گفتند. خبری که صبح شنبه گذشته و در آستانه جلسه شنبه شب به شدت قوت گرفته بود.«متاسفانه همچنان مشکلات پابرجاست ما و نمایندگان سازمان مشکلات عدیده‌ای داریم. اصل موضوع هم این است که آنها نمی‌گذارند شورای انتقالی وظایفش را انجام دهد» یکی از نمایندگان فیفا در کمیته انتقالی با بیان این جمله می‌گوید: «همین عامل باعث شد تا جلسه عصر شنبه هم لغو شود. با این وضع باید بگویم که به بن بست رسیده‌ایم.»اما مشکل اصلی چیست؟ اتفاقی که باعث شده دو طرف اینگونه برای یکدیگر شمشیر را از رو ببندند، «طبق شرح وظایفی که فیفا برای شورای انتقالی تعیین کرده و بر اساس بند یک این شورای انتقالی است که تا زمان تغییر اساسنامه و برگزاری مجمع قانونی وظیفه اداره فوتبال کشور را بر عهده دارد اما آنها زیر بار این حقیقت نمی‌روند.»

هر چند سه نماینده ایرانی فیفا در این مدت تلاش زیادی داشته‌اند که با اعضای سازمان تعامل داشته باشند و حتی با انتخاب کیومرث هاشمی به دبیری شورا اختیارات اجرایی را به گروه سازمان واگذار کردند اما گروه سازمان همچنان به دنبال کمرنگ کردن نقش طیف صفایی است. این برخوردها گاه تا اندازه‌ای است که این گروه را حتی به فدراسیون فوتبال راه نمی‌‌دهند. در حالی که براساس شرح وظایف اعلام شده از سوی فیفا صفایی باید همه کاره فوتبال کشور در دوران انتقال باشد. نمایندگان سازمان هم با بیان اینکه طیف صفایی با مصطفوی خصومت شخصی دارند و به دلیل حضور او کارشکنی می‌کنند، طرف مقابل را به باد انتقاد گرفتند. یکی از اعضای نزدیک به صفایی در این باره می‌گوید: «ما طبق دستور فیفا مسوول اداره فوتبال هستیم و حالا که مسوولیت داریم باید اختیار هم داشته باشیم و حتی اینکه مصطفوی باشد یا نباشد را هم این ما هستیم که باید درباره‌اش تصمیم بگیریم.» او همچنین از تلاش مقامات برای برقراری آتش‌بس دوباره میان اعضا سخن می‌گوید و ادامه می‌دهد: «اگر آنها این حقیقت را بپذیرند در هفته آینده جلسات از سر گرفته می‌شود. در غیر این صورت مجبور به نامه‌نگاری با فیفا هستیم.»

«نه، هیچ مشکلی نیست. جلسات هم به دلیل مسافرت اعضا لغو شده است» محمد آخوندی سخنگوی سازمان این جمله را می‌گوید. او هرگونه شکاف در شورای انتقالی را تکذیب می‌کند اما بعد ادامه می‌دهد: «من اطلاع دقیقی ندارم بهتر است از آقای هاشمی در این باره بپرسید. ولی ما هیچ مشکلی را برای دوستان ایجاد نمی‌کنیم.» او درباره اینکه اختیارات بند یک به شورا داده نشده می‌گوید:« از نظر ما این حرف آقایان صحت ندارد!»

مشکل تنها بر سر اختیار اداره تشکیلات فوتبال است. این جمله را دکتر مهدی خبیری می‌گوید او که یکی از اعضای کمیته ۶ نفره است ادامه می‌دهد: «خوشبختانه بحث تغییر اساسنامه به خوبی پیش می‌رود و نظر فیفا در این باره به قدری صریح است که چاره‌ای جز تغییر اساسنامه نداریم. اعضای مجمع احتمالا به ۹۰ عضو می‌رسند و در اساسنامه جدید این قدرت که رییس سازمان ورزش بتواند

یک شبه همه چیز را بر هم بریزد سلب می‌شود.

«جلسات از هفته دیگر پیگیری می‌شود» امیررضا خادم بار دیگر میانجی دوطرف شده. او در این باره به می‌گوید: «دوباره با طرفین صحبت کردیم و آنها راضی شدند که شورا به کارش ادامه دهد. این جلسات از هفته آینده پیگیری می‌شود.»

***

لحن حرف‌های خادم و آخوندی از یک سو و لحن جدی و از موضع قدرت سه عضو همسو با صفایی این احتمال را که سازمان در دو روز آینده با عقب‌نشینی در مواضع قبلی‌اش راه برای از بن بست خارج شدن مذاکرات هموار می‌کند، تقویت می کند. تغییر موضعی که شاید اولین گام آن رفتن داریوش خان از فدراسیون فوتبال باشد .