کریمی: عرب‌ها عاشق چشم و ابروی من نیستند

خیلی‌ها بر این باورند که بی‌نظیرترین بازیکن تاریخ فوتبال ایران است اما، بسیاری دیگر معتقدند که او درعین حال که بازیکن توانمندی است ولی هیچ گاه انگیزه بالا برای بهترین شدن را نداشته. کم نبودند کسانی که در روزهای اول حضور علی کریمی در فوتبال، او را در پیراهن بزرگ‌ترین باشگاه‌های جهان تصور می‌کردند. تصور آنها به حقیقت تبدیل شد اما، همان انگیزه کم برای بهترین شدن سبب شد که «مارادونای فوتبال آسیا» پس از دو سال دوری از قاره بار دیگر به آسیا بازگردد. برای کریمی کجا بهتر از تیم‌های عربی که هم طرفداران بسیاری در آنجا دارد و هم به لحاظ امکاناتی چیزی کمتر از بهترین تیم‌های اروپایی ندارند. با این وجود کریمی در قراردادش بندی را گنجانده که بر طبق آن، می‌تواند هر وقت که خواست به یک تیم اروپایی برود و این کورسویی از امید را برای ما زنده نگه داشته که امیدوار باشیم کریمی روزی پیراهن یکی از تیم‌های بزرگ جهان را بر تن کند. علی کریمی پیش از سفر تیم ملی به مالزی درباره مسائل مختلفی همچون قراردادش با القطر، انتقاد برخی رسانه‌ها از تیم ملی و شرایط تیم ملی پاسخ گفت. او ابراز امیدواری کرد که بتواند با نمایش خوبش خاطره تلخ جام جهانی را از ذهن مردم ایران پاک کند.

چه فرآیندی طی شد که به القطر پیوستید؟

قرارداد دو ساله‌ای را با این باشگاه به امضا رساندم. این یک حقیقت است که کشورهای عربی برای نزدیک شدن به فوتبال روز جهان سرمایه‌گذاری می‌کنند. در همین قطر بازیکنان بزرگی حضور دارند و این نشان می‌دهد که مسوولان فوتبال این کشور قصد دارند که فوتبال در کشورشان پیشرفت کند.

شنیده می‌شد که از تیم‌های اماراتی هم پیشنهاد دارید؟ چه اتفاقی افتاد که القطر را انتخاب کردید؟

اتفاق خاصی نیفتاد. دوست داشتم که بازی کردن در فوتبال قطر را هم تجربه کنم و فکر کنم تجربه بدی هم نباشد، با این حال نمی‌توان از هم اکنون درباره آینده اظهار نظر کرد.

سایت باشگاه القطر پس از امضای قرارداد، نوشت که شما باید به همراه سایر بازیکنان، این تیم را به مدعیان اصلی قهرمانی در لیگ قطر تبدیل کنید.

من در باشگاه القطر به هیچ کس قول قهرمانی ندادم. تنها یک بازیکن نمی‌تواند تیم را قهرمان کند و باید سایر بازیکنان برای رسیدن به این مهم تلاش کنند.

گفته می‌شود که شما می‌توانید در صورت پیشنهاد یک تیم اروپایی از القطر جدا شوید؟

بله، این بند در قراردادم آمده و می‌توانم هر وقت خواستم از القطر جدا شوم.

با این حال بعید است که شما به همین راحتی از تیم‌های عربی جدا شوید و باید سالیان سال شما را در همین تیم‌ها ببینیم.

عرب‌ها که عاشق چشم و ابروی من نیستند. امروز ممکن است از بازی من تعریف کنند و فردا شاید دیگر من را نخواهند. برای آنها فرقی نمی‌کند که تو چه بازیکنی هستی. برای آنها این مهم است که تیم موفق شود.

قیمت مبلغ قراردادتان با القطر چه قدر است؟

در فوتبال رسم نیست که قرارداد بازیکن اعلام شود اما، این مبلغ‌هایی که در این یکی، دو روز گفته‌اند صحیح نیست و اصلا در فوتبال قطر از این پول‌ها خبری نیست.

اما کیکر اعلام کرده که شما با چهار تا پنج میلیون یورو به القطر رفتید؟

من چنین قراردادی امضا نکردم. حتما تن خبرنگاران کیکر هم به بعضی از خبرنگاران ایرانی خورده است!

گویا از بعضی روزنامه‌ها گلایه داری؟

متاسفانه بعضی از روزنامه‌ها برای این که روزنامه‌هایشان بفروشد شروع می‌کنند علیه تیم ملی به نوشتن. در حالی که من اصلا متوجه نمی‌شوم که انتقاد از تیم ملی یعنی چه؟

یعنی در فوتبال آلمان هم کسی از تیم ملی انتقاد نمی‌کند؟

چرا تیم ملی آلمان نقد می‌شود اما، نقد سازنده. این انتقادها تا پیش از حضور تیم ملی در تورنمنتی مهم ادامه دارد.

اما قبول کنید که بعضی از انتقادها بر تیم ملی وارد است؟

قبول دارم اما، باید انتقادات سازنده باشد. من گفتم زمین تمرین تیم ملی خشک است. این مساله بدن بازیکن را کوفته می‌کند و باعث آسیب دیدگی می‌شود. این حرف تمام بازیکنان است. مگر حرف بدی زدم اما، همه چیز به اسم من تمام شد، با این وجود برای من این چیزها اهمیت ندارد. هفت، هشت سال است که به این حرف‌ها عادت کرده‌ام. با این حال امیدوارم تیم ملی نتیجه بگیرد. شاید بعضی‌ها که تعدادشان انگشت‌شمار است خوشحال نشوند اما، ما برای شاد کردن دل مردم هر کاری می کنیم.

مثل این که خیلی عصبانی هستید؟

پس از اولین روز تمرین تیم ملی چند تا روزنامه تیتر زدند که علی کریمی ۱۵کیلو اضافه وزن دارد. اگر من پانزده کیلو اضافه وزن دارم نمی‌توانم در زمین راه بروم چه برسد به این که بخواهم بدوم. به نظرم این روزنامه‌های طنز هستند که چنین مطالبی را می‌نویسند. آیا فوتبال ما اینقدر پیشرفت کرده که پانزده کیلو اضافه وزن من تیتر اول روزنامه شده است. مگر ما در تیم ملی مشکل دیگری نداریم. اگر من اضافه وزن دارم، تیم مربی دارد و او می‌داند که با من چه بکند. دیگر در فوتبال روز دنیا اسم‌ها بازی نمی‌کنند و این طور نیست که سرمربی تیم ملی به خاطر اسم علی کریمی از اضافه وزنش چشم پوشی کند.

خیلی به حاشیه رفتیم. نظرتان درباره دو بازی دوستانه اخیر تیم ملی چیست؟

بازی‌های چندان سنگینی نبود. با این حال فکر می‌کنم که مربیان به چیزی که می‌خواستند رسیدند و در مسابقات می‌توانند از این نکات استفاده کنند.

چه قدر برای قهرمانی ایران در جام ملت‌ها شانس قائل هستید؟

شانس ایران به اندازه سایر تیم‌ها است. ایران همان قدر برای قهرمانی شانس دارد که تیم‌های کره جنوبی، استرالیا، ژاپن و عربستان شانس دارند. هر کس خوش شانس‌تر باشد قهرمان خواهد شد. با این وجود مطمئن باشید که هر بازیکن تیم ملی تمام تلاش‌شان را انجام خواهند داد و هیچ کس کم کاری نمی‌کند.

شما در جام ملت‌های قبلی بهترین بازیکن ایران بودید. این بار وظیفه‌تان سنگین‌تر شده است.

شرایط خوبی دارم اما، فوتبال هیچ وقت قابل پیش بینی نیست. نمی‌توانم قول بدهم اما تمام سعی‌ام را خواهم کرد که بتوانم گوشه‌هایی از بازی‌های بدم در جام جهانی را جبران کنم.