نگاه ویژه به سلطان جنوب شرق آسیا

چهاردهمین دوره رقابت‌های جام ملت‌های آسیا از روز شنبه شانزدهم تیرماه با برگزاری دیدار تایلند و عراق در شهر بانکوک به صورت رسمی‌آغاز می‌شود.

این بازی‌ها معتبرترین مسابقات فوتبال در آسیا محسوب می‌شود که براساس تصمیم AFC در این دوره یک سال زودتر برگزار خواهد شد. تیم‌های ایران، کره جنوبی، ژاپن و عربستان مدعیان اصلی این جام هستند که در مسابقات امسال باید برای بالابردن جام قهرمانی با مدعی تازه واردی به نام استرالیا مبارزه کند.

در ادوار مختلف این جام تیم‌های ایران، ژاپن و عربستان هرکدام سه بار قهرمانی جام ملت‌های آسیا را جشن گرفتند. کره‌جنوبی هم دو بار این عنوان را کسب کرد و در نهایت کویت و رژیم اشغالگر قدس هرکدام یک بار قهرمانی جام ملت‌های آسیا را جشن گرفتند.

در زیر نگاهی خواهیم داشت به تیم‌های حاضر در گروه اول مسابقات جام ملت‌های آسیا و شرایط این تیم‌ها برای دیدار با حریفان.

گروه A: استرالیا، عراق، عمان، تایلند

استرالیا: در اندیشه قهرمانی در اولین حضور

مردان سرزمین کانگورو برای اولین بار فرصت حضور در جام ملت‌های آسیا را به‌دست آورده‌اند و قصد دارند در حضور بزرگان فوتبال آسیا جام قهرمانی را بالای سر ببرند.

ویدوکا، کیول، نیل و برشانو که همگی در لیگ‌های اروپایی بازی می‌کنند، مردان اصلی شاگردان گراهام آرنولد محسوب می‌شوند که می‌توانند این تیم را در رسیدن به این هدف یاری کنند.

استرالیا با هدایت گاس هیدینگ پس از ۳۲ سال توانست به جام جهانی راه یابد ولی شکست برابر ایتالیا در دقیقه ۹۰ و از روی ضربه پنالتی توتی، مانع صعود این تیم به جمع هشت تیم پایانی آن رقابت‌ها شد.

در مجموع تیم ملی استرالیا عنوان بهترین تیم آسیا در جام جهانی را از آن خود کرد تا کارنامه درخشانش در آن رقابت‌ها باعث ایجاد ترس و دلهره در رویارویی تیم‌های مطرح آسیا با این تیم شود.

البته آنها دیگر هیدینگ را روی صندلی سرمربیگری خود نمی‌بینند اما با گراهام آرنولد دستیار اول آن مربی هلندی، حفظ ساختار اصلی این تیم و تکیه بر نفراتی مانند کیول، ویدوکا و کاهیل به موفقیت خود در این دوره از مسابقات امیدوارند.

عراق: جامی‌برای آرامش بحران

جنگ، آشوب، مرگ و... مشکلات فراوانی است که تیم فوتبال عراق برای حضور در جام ملت‌های آسیا با آن مواجه بوده است و باعث شده این تیم برنامه‌های آماده‌سازی مناسبی را پشت سر نگذارد.

آنها که در ادوار گذشته تنها یک مرتبه به مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا راه یافته اند این باربا هدایت یوران ویرای برزیلی و تکیه بر مردان با استعداد و کلیدی خود قصد دارند با افتخار آفرینی در قاره کهن، شادی و آرامش موقت را برای مردمان جنگ زده کشورشان به ارمغان آورند.

پس از حذف پرحرف و حدیث درمرحله مقدماتی جام خلیج فارس تیم فوتبال عراق با بحران بزرگی مواجه شد که حاصل آن برکناری اکرم سلمان و محرومیت سنگین و دو ساله رزاق فرهان، احمد کاظم و عمادرضا بود.

یونس محمود مهاجم تیم فوتبال الغرافه که با نوزده گل آقای گل لیگ قطر شد. حوار ملامحمد بازیکن تیم العین عربستان و نشاط اکرم مرد برتر میانه میدان تیم الشباب عربستان، مردان کلیدی تیم عراق درجام ملت‌های آسیا محسوب می‌شوند.

فدراسیون فوتبال عراق درسال ۱۹۴۸ تاسیس شد و بهترین عنوانی که تاکنون کسب کرده اند مقام چهارم در المپیک آتن بوده است.

عمان: غیرقابل پیش‌بینی

فوتبال عمان در چندسال گذشته رشد و پیشرفت محسوسی داشته است. اقبال بلند در سایه این صعود، زمینه ساز موفقیت‌های این تیم شد تا اینکه آنها توانستند با رهبری میلان ماچالا برای نخستین مرتبه در سال ۲۰۰۴ جواز حضور در جام ملت‌های آسیا را بدست آوردند. همچنین آنها در رقابت‌های دو دوره گذشته جام خلیج‌فارس هم به فینال مسابقات راه یافتند اما با شکست برابر قطر و امارات از کسب عنوان نخست بازماندند.

این پیشرفت‌ها باعث شد بازیکنان برتر عمان حتی جواز حضور در لیگ‌های مطرح اروپایی را به‌دست آوردند. علی الحبسی دروازه‌بان این تیم فصل گذشته از تیم لین اسلو نروژ به بولتون رفت و جایگاه خوبی را هم در این تیم بدست آورد. فوذی بشیر هم در الغرافه قطر عنوان دومین گلزن برتر لیگ قطر را کسب کرد. بدرالمایمانی و اسماعیل العجمی‌هم جزو بازیکنان برتر عمان هستند که در لیگ‌های خارجی عملکرد خوبی داشته‌اند.

عمانی‌ها با گابریل کالدرون تیمی‌مرموز را تشکیل داده‌اند و مطمئنا همانند دوره گذشته جام ملت‌ها که برابر ایران و ژاپن در مرحله گروهی خوش درخشیدند، برای تیم‌های گروه A این مسابقات هم حریف خطرناکی محسوب می‌شوند.

مردان سرزمین لبخند، قوی ترین میزبان

تایلند را با لقب سلطان جنوب شرق آسیا می‌شناسند، کشوری که یکی از چهارمیزبان چهاردهمین دوره مسابقات جام ملت‌های آسیاست.

تیم سرزمین لبخند برای حضور پرقدرت در این مسابقات در ماه ژوئن دوران آماده سازی خود را در کشور آلمان پشت سرگذاشتند و بازی‌های تدارکاتی مهمی‌همچون دیدار با هلند را برگزار کردند.

شاگردان پولچووین که قوی ترین تیم در بین چهار میزبان این دوره از مسابقات محسوب می‌شوند می‌خواهند با کسب نتایج خوب برابر تیم‌های دیگر گروه A، عنوان شگفتی ساز جام را از آن خود کنند.

بازگشت کیاتیسوک سناموآنگ ملقب به زیکو بعد از مصدومیت دو ساله و آمادگی مردانی چون تاناکول، سوری سوخا و سوک سومکیت می‌تواند آنها را در رسیدن به این هدف یاری کند.

برنامه مسابقات گروه A:

۱۶/۴/۸۶

* تایلند - عراق، ساعت ۱۵، ورزشگاه راجامانگالا

* استرالیا - عمان، ساعت ۱۲:۴۵، ورزشگاه راجامانگالا

۲۱/۴/۸۶

* تایلند - عمان، ساعت ۱۲:۴۵، ورزشگاه راجامانگالا

۲۲/۴/۸۶

* عراق - استرالیا، ساعت ۱۲:۵۰، ورزشگاه راجامانگالا

۲۵/۴/۸۶

* تایلند - استرالیا، ساعت ۱۵، ورزشگاه راجامانگالا

* عمان - عراق، ساعت ۱۵، ورزشگاه سوپا جالاسای