ایران با بزرگانش آماده قهرمانی

حضور تیم‌های قدرتمند چین، ایران و ازبکستان که در جام‌ملت‌های گذشته بسیار خوش درخشیدند گروه C را به گروه مرگ تبدیل کرده است.

در این گروه جدال‌های سرنوشت ساز این سه تیم برای حضور در جمع هشت تیم پایانی می‌تواند بسیار جالب توجه و جذاب باشد. این سه تیم ارائه‌کننده سه کلاس مختلف فوتبال هستند ولی شانس موفقیت ایران به علت آمادگی کامل لژیونرها و مردان برتر لیگ داخلی‌اش، از دو تیم دیگر بیشتر است.

ضمن اینکه نباید فراموش کرد نبرد ایران با چین جنبه انتقامی‌برای مردان آریایی دارد. انتقام از شکست برابر چین که در مرحله نیمه نهایی جام گذشته به لطف میزبانی و داور تیم پرستاره ایران را شکست داد و مانع صعود این تیم به فینال جام‌ملت‌ها شد.

ایران: قدرت اول آسیا در اندیشه قهرمانی

پرافتخارترین تیم فوتبال درآسیا تیمی‌نیست جز ایران که به راحتی می‌توان گفت مردم آن کشور هم فوتبالی‌ترین ملت دنیا هستند. سه قهرمانی در جام‌ملت‌ها و بازی‌های آسیایی دلیل این مدعاست که آنها قصد دارند در رقابت‌های امسال برای چهارمین مرتبه قهرمان آسیا شوند.

در دهه ۶۰ و۷۰ میلادی ایران تیمی‌ بی‌رقیب در آسیا بود گرچه با افت محسوسی که پس از آن سال‌ها داشت در تعداد عنوان قهرمانی در جام‌ملت‌ها با تیم‌های عربستان و ژاپن شریک شده است.

فوتبال ایران در دهه اخیر پیشرفت محسوسی داشته است و امسال قصد دارند ضمن دفاع از حیثیت فوتبالی خود، جامی‌ که سه سال پیش با اشتباه داور و ضربات پنالتی از دست داده اند به تهران ببرند. آخرین قهرمانی آنها به سال ۱۹۷۶ باز می‌گردد که آن قهرمانی این تیم را به تنها تیم آسیایی مبدل کرد که جام‌ملت‌ها را سه بار متوالی فتح کرده است.

آنها دو سال پس از آن قهرمانی برای اولین مرتبه جواز حضور در ‌جام‌جهانی را به دست آورند ولی به علت جنگ با عراق این تیم از گردونه رقابت با تیم‌های مطرح آسیایی خارج شد تا آرزوی فتح جام‌ملت‌ها برای آنها ۳۱ ساله شود.

ایران با قهرمانی در بازیهای آسیایی پکن در سال ۱۹۹۰ بار دیگر خود را به عنوان یکی از تیم‌های قدرتمند آسیا معرفی کرد و در سال ۱۹۹۶ هم به خاطر شکست در ضربات پنالتی برابر عربستان از کسب عنوان قهرمانی در این رقابت‌ها بازماند و با غلبه برکویت به کسب جایگاه سوم اکتفا کرد.

عنوان سومی‌ برای فوتبالدوستان ایرانی قابل قبول نبود ولی در آن سال بازیکنان بزرگی مانند مهدوی‌کیا، عزیزی، باقری و دایی به فوتبال آسیا معرفی شدند. نفراتی که زمینه دومین صعود این تیم به جام‌جهانی را در سال ۱۹۹۸ فراهم کردند.

در مسابقات جام‌ملت‌های ۲۰۰۰ و مقدماتی ‌جام‌جهانی ۲۰۰۲ تیم ایران نمایش ناامید‌کننده‌ای داشت ولی در جام‌ملت‌های گذشته در چین به عنوان سومی ‌دست یافت و پس از آن موفق به حضور در ‌جام‌جهانی ۲۰۰۶ شد.

ایرانی‌ها که نتایج خوبی در ‌جام‌جهانی ۲۰۰۶ کسب نکردند با آمادگی مردان لژیونرشان مانند کاپیتان کیا، ‌هاشمیان، کریمی، تیموریان و رضایی برای فتح جام چهاردهم دور خیز بلندی کرده‌اند.

اسامی ‌بازیکنان تیم‌ملی ایران:

حسن رودباریان، وحید طالب لو، سید مهدی رحمتی، رحمان رضایی، سید جلال حسینی، ‌هادی عقیلی، حسین کعبی، امیرحسین صادقی، آندرانیک تیموریان، جواد نکونام، فریدون زندی، علی کریمی، وحید‌هاشمیان، رسول خطیبی، مهرزاد معدنچی، ایمان مبعلی، غلامرضا عنایتی، جواد کاظمیان، مهدی رجب‌زاده، ابراهیم صادقی، محمد نصرتی، محمد نوری، مرتضی اسدی، مسعود شجاعی و کیانوش رحمتی

* ازبکستان: تکرار پیروزی‌های هیروشیما

در اولین سال حضور در فوتبال آسیا موفق شدند عنوان قهرمانی بازی‌های آسیایی ۱۹۹۴ را به دست آوردند، اما پس از آن موفقیت تیم‌های ملی و باشگاهی ازبکستان نتوانسته‌اند قهرمانی دیگری را در آسیا به دست آورند.

این کشور بعد از جدایی از شوروی پیشین، تحت مربیگری رستم اکرموف موفق شد با هفت پیروزی متوالی جام‌قهرمانی بازی‌های آسیایی هیروشیما را بالای سر ببرد. این موفقیت، اما تحت‌الشعاع عدم حضور این تیم در جام‌ملت‌های سال ۱۹۹۶ قرار گرفت.

درجام‌ملت‌های لبنان هم آنها نتایج بسیار ضعیفی را بدست آوردند و در مرحله گروهی حذف شدند. شکست ۸ بر یک مقابل ژاپن در آن رقابت‌ها پر‌گل‌ترین نتیجه دور نهایی ادوار مختلف جام‌ملت‌های به شمار می‌آید.

چهار سال بعد اما آنها با تیم متفاوتی در رقابت‌ها شرکت کردند و با ۳ پیروزی متوالی به مرحله دوم صعود کردند. ازبکستانی‌ها حتی موفق شدند با پیروزی برابر عربستان این تیم را از گردونه مسابقات حذف کنند. البته آنها درمرحله یک چهارم نهایی و تنها روی ضربات پنالتی مغلوب بحرین شدند تا از راهیابی به مراحل بالاتر باز مانند.

دو سال بعد درمرحله پلی آف مقدماتی ‌جام‌جهانی ازبک‌ها بار دیگر مقابل بحرین شکست خوردند تا از رسیدن به یک افتخار بزرگ محروم شوند.

ازبکستانی‌ها در فاصله دو سال گذشته حضور همه مربی را در راس هرم فنی خود تجربه کردند. بابی ‌هافتون، نپونیاتچی و رئوف اینیلیه، مربی فعلی این تیم، در این بین نیاتچی به علت بیماری مجبور به ترک سمتش شد.

ازبکستان با تکیه بر قدرت شاتسکیخ و چپاروف در غیاب قاسموف که در این سرزمین به بکام معروف است برای کسب اولین جام‌قهرمانی در این مسابقات برنامه‌ریزی کرده‌اند.

اسامی ‌بازیکنان تیم ملی ازبکستان:

پاول بوگالو، حایرو‌ا... کریموف، بوتین کارائف، عزیز ابراگیسوف، آسرور علیکولوف، آنزوراسماعیلوف، عزیزبک حیدروف، سرور جباروف، پاول سولومین، اولوگبک باکائف، مارات بیکمائف، ایگناتی نستروف، خیکماتدیون کوشیموف، منصورجون سعیدف، الکساندر گینریخ، ماکسیم شاتسکیخ، الکسی نیکولائف، تیمور کاپادزه، اسلام اینوموف، ایدارماگدف، گایرایتن ماسانوف، ایکپولین اکرموف و ویتالی دنیسوف

چین: صعود تا قهرمانی

سه سال پیش مردان پرجمعیت‌ترین کشور دنیا توانستند با مربیگری آری‌هان و به لطف داور به عنوان نایب قهرمانی که بزرگ‌ترین افتخارشان در عرصه مسابقات جام‌ملت‌های آسیا بود، دست یابند.

آنها برابر ژاپن در دیدار نهایی نمایش جالبی ارائه دادند ولی در نهایت مغلوب این تیم شده تا نتوانند از امتیاز میزبانی به نحو احسن برای قهرمانی استفاده کنند.

موفقیت چینی‌ها کمتر از دو سال دوام داشت زیرا حذف از گردونه رقابت‌های مقدماتی ‌جام‌جهانی آن هم در مرحله نخست، باعث تحت‌الشعاع قرار گرفتن آن افتخار شد. پس از آن اتفاق تلخ، ژو‌گوان‌گو که موفق شده بود شنژن را در لیگ چین به قهرمانی برساند، به عنوان سرمربی این تیم انتخاب شد.

این مربی که عملکردش در تیم زیر ۲۳ سال چین قابل تقدیر بود، امروز به علت عدم نتیجه‌گیری در مسابقات دوستانه با شدیدترین انتقادات مواجه شده است. البته پیروزی اخیر این تیم مقابل ستارگان جهان بخشی از این انتقادات را کم کرده است.

سانجی‌های بازیکن منچسترسیتی و ژنگ مهره کلیدی تیم چارلتون، از مردان اصلی تیم چین در جام‌ملت‌های آسیا هستند. این تیم بر خلاف کیفیت انفرادی بازیکنانش، نتوانسته است انتظارات را در برنامه‌های گروهی بر آورده کند.

اسامی ‌بازیکنان تیم فوتبال چین:

لای‌لای‌لی، وای دو، ژیانگ سون، یائوکون ژیانگ، وایفنگ لی، جیایی شائو، جیهایی سون، تیئه لی، پنگ‌هان، ژی‌ژنگ، فانگ ژو دونگ، شوآئی ژانگ، تینگ ژو، دونگ وانگ، مینگی جی، بو کیو، ‌هایبین ژو، بین ژنگ، جیان کیونگ مائو، پنگ‌وانگ، جون یانگ، یانگ کائو و ژیرو ژیائو

مالزی: پایان دوران افت

اواخر دهه ۷۰‌‌میلادی این تیم آسیای میانه، عملکرد خوبی در قاره کهن داشت، اما ناگهان دچار افت محسوس شد. آنها در سال ۱۹۷۶ برای اولین مرتبه در جام‌ملت‌های آسیا شرکت کردند و در حالی که با تیم‌های کره‌جنوبی، کویت و چین همگروه بودند موفق شدند به مرحله بعد راه یابند.

مالزی دو افتخار بسیار بزرگ را در آن دهه بدست آورد و موفق شد به عنوان نماینده آسیا در المپیک‌های ۱۹۷۲ و ۱۹۸۰ شرکت کند. آنها در حال حاضر تیم سی و سوم آسیا و یکصد و پنجاهم جهان قرار دادند ولی هواداران متعصبشان همواره تیم ملی کشورشان را تشویق می‌کنند.

سال گذشته این تیم در مرحله نیمه نهایی رقابت‌های آ. سه.آن برابر تایلند شکست خورد، ضمن اینکه در مسابقات SEA چهار مرتبه عنوان قهرمانی را بدست آورده اند. مالزی با تکیه بر مردانی چون رضوان محمد و خیر‌ا... مهیمن برای شگفتی‌سازی در این جام انگیزه زیادی دارند.

برنامه مسابقات گروه C:

۱۹/۴/۸۶

* مالزی - چین، ساعت ۱۴، ورزشگاه بوکیت جلیل کوالالامپور

۲۰/۴/۸۶

* ایران - ازبکستان، ساعت ۱۳:۴۵، ورزشگاه بوکیت جلیل کوالالامپور

۲۳/۴/۸۶

* مالزی - ازبکستان، ساعت ۱۳:۴۵، ورزشگاه بوکیت جلیل کوالالامپور

۲۴/۴/۸۶

* ایران - چین، ساعت ۱۳:۴۵، ورزشگاه بوکیت جلیل کوالالامپور

۲۷/۴/۸۶

* ایران - مالزی، ساعت ۱۶ ، ورزشگاه بوکیت جلیل کوالالامپور

* چین - ازبکستان، ساعت ۱۶‌، ورزشگاه شاه عالم کوالالامپور