حمله به چهارمین قهرمانی

حمید رجبی

چهاردهمین دوره رقابت‌های فوتبال جام ملت‌های آسیا از روز شنبه ۱۶ تیرماه در حالی آغاز شده که اندونزی برای اولین بار به عنوان تاسیس‌کننده کنفدراسیون فوتبال آسیا (دهه ۱۹۵۰میلادی) یکی از میزبانان بزرگ‌ترین رویداد فوتبال در قاره کهن است. رقابت‌های جام ملت‌های آسیا در دهه ۱۹۵۰ شکل گرفت. زمانی که احساسات ناسیونالیستی و تفکرات خاص پس از جنگ جهانی دوم در بین سیاستمداران کشورهای آسیایی حاکم شد و برخی از کشورها سعی کردند در راستای تلاش برای رشد اقتصادی و سیاسی، جنبه‌های ورزشی را نیز تکامل بخشند. از این رو فوتبال به عنوان ورزشی کاملا وارداتی به علت جذابیت و عامه‌پسند بودنش در کشورهای آسیایی و به ویژه کشورهای تحت استعمار اروپا گسترش یافت.

با توجه به چنین مسائلی مسوولان وقت فدراسیون‌های مختلف آسیایی تصمیم گرفتند تامسابقات منظمی را با عنوان جام ملت‌های آسیا و به فاصله هر ۴سال یک بار برگزار کنند. جالب اینکه این الگو بعدها مورد توجه اروپایی‌ها قرار گرفت تا جام ملت‌های آسیا ۴سال زودتر از همتای اروپایی خود آغاز شود.

در آن سال‌ها عبدالرحمن پوترا، نخست‌وزیر ورزش دوست دولت مالزی که تقریبا تصمیم‌گیرنده اصلی کنفدراسیون فوتبال آسیا بود نقش مهمی در شکل‌گیری این بازی‌ها داشت.

نخستین دوره این مسابقات در هنگ‌کنگ برگزار شد و حضور ایران در جام ملت‌ها از دومین دوره‌اش آغاز شد.

جام ملت‌ها در هر دوره تغییرات عمده‌ای داشته. به طور مثال این دوره از مسابقات برای اولین بار است که به طور مشترک در چهار کشور اندونزی، مالزی، ویتنام و تایلند برگزار می‌شود.

کشورهای ایران و عربستان سعودی هر کدام با ۳ عنوان قهرمانی پرافتخارترین تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها هستند. قهرمانی‌های پیاپی تیم ایران در سال‌های دور اتفاق افتاده است جایی که شاید انسجام و همدلی در آن تیم‌ها حرف اول را می‌زد.

اولین قهرمانی تیم ایران در چهارمین دوره این مسابقات (۱۹۶۸)شکل گرفت. در آن سال ایران با تلاش بسیار میزبانی این رقابت‌ها را به دست آورده بود و تمامی قدرت‌های فوتبالی این قاره به جز تیم‌های کره‌جنوبی و کره‌شمالی در این مسابقات شرکت کرده بودند. ایران در آن مسابقات تمامی حریفان خود را پشت سر گذاشت و با هنرنمایی همایون بهزادی و ... توانست اولین قهرمانی خود را جشن بگیرد.

دومین قهرمانی ایران هم چهار سال بعد و در سال ۱۹۷۲ اتفاق افتاد. در این دوره تایلند میزبان بود و تفاوتی که این دوره با دوره‌های قبل داشت حضور اولین تیم‌های عربی در این مسابقات بود که دو تیم کویت و عراق شرکت کرده بودند.

۴ سال بعد و در ششمین دوره(۱۹۷۶) که حالا دیگر ایران قهرمان بلامنازع آسیا خوانده می‌شد میزبانی مجددا به ایران رسید.

ایران با بازیکنانی نظیر علی پروین، حسن روشن، علیرضا خورشیدی، ناصر نورایی و غلامحسین مظلومی پا به این مسابقات گذاشت و در نهایت با درخشش بازیکنان فوق برای سومین دوره پیاپی قهرمان این مسابقات شد.

این موفقیت که ۳۱سال پیش برای ایران به دست آمد آخرین قهرمانی ایران در این مسابقات با ارزش بود و بهترین نتایجی که پس از این سال در دوره‌های بعدی برای تیم ملی کشورمان به دست آمد ۳ بار عنوان سومی بود و یک آقای گلی علی دایی در بازی‌های ۱۹۹۶ امارات.

و حالا بعد از ۳۱سال دوری از قهرمانی جام‌ملت‌های آسیا، ایران به نظر بسیاری از مسوولان فوتبال و کارشناسانی مثل مجید جلالی و مرتضی محصص می‌تواند قهرمان باشد.

جلالی می‌گوید: تیم ما پتانسیل تکرار این قهرمانی را دارد اما به شرطی که هوشیار باشد.

بازیکنان هم باید از کوچک‌ترین فرصت استفاده کنند تا ما بتوانیم قهرمان شویم.

ایران باید خود را برای روزهای سخت آماده کند، روزهایی که باید حریفان خود را یکی پس از دیگری از پیش رو بردارد که در این راستا به جز قدرت‌های سنتی این قاره مثل کره‌جنوبی، ژاپن و عربستان حالا تیم قدرتمند دیگری به نام استرالیا هم وارد عرصه رقابت شده است.

تیمی که از حالا یکی از شانس‌‌های قهرمانی به حساب می‌آید.

اما تیم متحول شده ایران نسبت به دوره‌های گذشته و حتی جام‌جهانی بسیار امیدوار است تا با درخشش بازیکنانی مثل مهدوی‌کیا که در اوج آمادگی و پختگی قرار دارد و لژیونرهایی مثل جواد نکونام، آندرانیک تیموریان، علی کریمی و وحید هاشمیان و... بتواند اعتبار خود را در آسیا مستحکم کند و دل میلیون‌ها نفر فوتبالدوست ایرانی را شاد کند.