بدون برنامه‌ریزی به جایی نخواهیم رسید

گروه ورزش- همایش یک روزه‌ بررسی اهمیت و نقش حضور مربیان خارجی و داخلی در عرصه‌ ورزش کشور صبح دیروز در آکادمی ملی المپیک برگزار شد.

در این نشست که با حضور مسوولان کمیته‌ ملی المپیک و سازمان تربیت‌بدنی، کارشناسان، نمایندگان رسانه‌های گروهی، مربیان و اساتید دانشگاه‌ برگزار شد، حاضران در جلسه در خصوص اهمیت و نقش حضور مربیان خارجی و داخلی در ورزش کشور بحث و تبادل نظر کردند. این همایش یک روزه توسط آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک با عنوان «مربی داخلی، مربی خارجی، چرا و چگونه؟» برگزار شد.

بررسی راهکارهای نظام ارتقا آموزش و تشویق مربیان داخلی، موانع و مشکلات پیش روی مربیان خارجی، ارائه خدمات فنی مربیان ایرانی به سایر کشورها، نگهداری و استفاده‌ بهینه از علم و دانش مربیان داخلی و خارجی از جمله مباحث مطرح شده در این نشست یک روزه بود.

امیرحسینی،‌ رییس آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک در خصوص اهمیت برگزاری این نشست و مباحث مورد نظر در این جلسه به سخنرانی پرداخت.

پس از آن نیز دکتر علیجانی، رییس کمیسیون مربیان کمیته ملی المپیک به عملکرد این کمیسیون در رابطه با فعالیت مربیان داخلی و خارجی پرداخت.

علیجانی بر این نکته تاکید داشت که کمیسیون مربیان کمیته ملی المپیک در واقع بازوی اجرایی فدراسیون‌ها بوده و نقش مشاوره‌ای را برای آنها ایفا می‌کند.

او اظهار کرد: کار اجرایی در این زمینه بر عهده خود فدراسیون‌هاست.

علیجانی همچنین در خصوص فعالیت فدراسیون دوومیدانی برای جذب مربیان خارجی و نحوه استفاده از این مربیان صحبت کرد.

پس از آن هر یک از پیشکسوتان، نمایندگان فدراسیون‌های ورزشی، ناظران کمیته ملی المپیک در فدراسیون‌های مختلف دقایقی درباره‌ اهمیت و نقش حضور مربیان خارجی و یا داخلی در ورزش صحبت کردند.

دکتر قراخانلو، رییس کمیته ملی المپیک به دلیل حضور در مراسم استقبال از تیم ملی بسکتبال بر خلاف اعلام قبلی در این جلسه حضور نداشت و در اواخر جلسه به جمع حاضرین پیوست.

محمدرضا داورزنی، رییس فدراسیون والیبال نیز دقایقی به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی اظهار کرد: امروزه بحث حضور مربیان خارجی در ورزش کشور موضوع روز محافل ورزشی است. برخی با حضور مربیان خارجی موافق بوده و برخی نیز به دلایلی با این مساله مخالفت می‌کنند. ما تا زمانی که این مساله را به صورت عمیق ریشه‌یابی نکنیم نمی‌توانیم نتیجه‌ای از این بحث‌ها و جنجال‌ها بگیریم. باید به صورت کارشناسی و علمی موضوع حضور مربیان خارجی را در کشورمان بررسی کنیم.

داورزنی افزود: بدون ساختار و برنامه‌ مناسب، تامین منابع مالی مناسب و دیپلماسی با سایر کشورها در ورزش به جایی نخواهیم رسید. باید همه‌ این عوامل را در کنار یکدیگر قرار داد، برای آنها برنامه‌ریزی کرد و سپس انتظار موفقیت داشت.

پس از صحبت‌های داورزنی صالحی مرام، مدیر کل اشتغال اتباع خارجی وزارت کار و امور اجتماعی که با تاخیر در جلسه حاضر شده بود، دقایقی در خصوص قوانین وزارت کار پیرامون فعالیت اتباع خارجی در کشور اظهار نظر کرد.

وی به نمایندگان فدراسیون‌ها پیشنهاد داد که در صورت اتمام پروانه‌ کار مربیان خارجی یک ماه زودتر به مسوولان اطلاع داده تا نسبت به تمدید پروانه‌ کار اقدام شود. در پایان این نشست کمیسیون‌ها و کارگروه‌های تخصصی برای بررسی دقیق‌تر موضوعات تشکیل شد تا حاضران پس از بحث و تبادل نظر نتایج این کمیسیون‌ها را در قالب گزارشی به کمیته‌ ملی المپیک ارائه کنند.

سه کمیسیون چگونگی راهکارها و آموزش ارتقا مربیان داخلی، چگونگی شایسته‌گزینی و استفاده صحیح از مربیان داخلی و خارجی، چرایی و چگونگی به کارگیری مربیان خارجی از جمله کمیسیون‌های تشکیل شده در این نشست بود.