هواداران از پرسپولیس فقط قهرمانی می‌‌خواهند

حمید رجبی - آیا سرخ‌های پایتخت بالاخره این فصل می‌توانند از این سیر تسلسل شکست‌ها و ناکامی‌های فصول اخیر رهایی پیدا کنند یا باز هم حاشیه‌های کاذب و نقایص فنی کوچک و بزرگ سد راه آنها می‌شود؟

باشگاهی که امسال دچار تغییرات عمده‌ای شده تا چه حد خود را برای موفقیت آماده کرده و آیا اصلا می‌شود روی موفقیت این تیم حساب کرد؟ مطمئنا پرسپولیس تیم بزرگی است و مدیران جدید هم این موضوع را به خوبی درک کرده‌اند. پرسپولیس نه برای بقا در لیگ و نه کسب یکی از رتبه‌های نیمه بالایی جدول بسته نمی‌شود. هواداران این تیم فقط قهرمانی می‌خواهند و بالطبع مدیران و کادر فنی هم با این پیش فرض باید جلو بروند. پرسپولیس ۸۶ مدتی است که کارش را شروع کرده. تغییرات زیادی چه در سطوح مدیریتی و چه در کادر فنی رخ داده تا چهره تیم سرخپوش تهران تا حدود زیادی نسبت به فصل قبل تغییر کند.

انصاری‌فرد رفته، کاشانی آمده. دنیزلی رفته، قطبی یا استیلی جایش را می‌گیرد، ستاره‌هایی مثل کعبی و معدنچی از تیم جدا شده و حالا قرار است نصرتی و آقایی جای آنها را پر کنند و...

تدارک برای یک فصل درخشان

بحث اصلی و اولیه برای تشکیل تیم فصل آینده پرسپولیس مساله سرمربی بود. بعد از جدایی دنیزلی باید یک مربی بزرگ برای هدایت این تیم صاحب اعتبار که ۵فصل را با ناکامی به پایان برده پیدا می‌شد که بعد از اجماع و اتفاق‌نظر هیات‌مدیره افشین قطبی برای این سمت برگزیده شد، اما تا نهایی شدن افشین قطبی باید تیم حرکت جدیدش را شروع می‌کرد و اینچنین شد که حمید استیلی به عنوان همه‌کاره کادر فنی و در حالی که علیرضا مرزبان و سعید عزیزیان را در کنار خود می‌دید کار را آغاز کرد.

روز سه‌شنبه ۱۲تیرماه حرکت پرسپولیس برای لیگ هفتم استارت خورد و وقتی تنها ۸نفر در آکادمی ملی المپیک حضور یافتند ناامیدی نزد دوستداران پرسپولیس که به برخاستن دوباره و حضوری مقتدر در فصل آینده دل بسته بودند بیشتر و بیشتر شد.

حرکت سرخ‌ها با تعداد نیروهای اندک و ناامیدانه پیش می‌رفت که بحث اردوی کیش و بدنسازی در سواحل خلیج‌فارس پیش آمد. خیلی زود و با هماهنگی‌های اسپانسر نام آشنای سرخ‌ها در فصل گذشته (هتل داریوش) امکانات اردوی کیش فراهم شد و اعضای تیم به مدت یک هفته در جزیره جنوبی تمرینات آماده‌سازی و بدنسازی را انجام دادند.

استیلی برای ترتیب‌دادن اردو اما نیروی کافی در اختیار نداشت تا اجبارا تعدادی از بازیکنان تستی را همراه خود ببرد. اردوی یک هفته‌ای کیش تماما صرف ساختن بدن‌های بازیکنان شد هر چند بعضی از نیروهای کارآمد و اصلی که بعدها به خدمت تیم درآمدند در این اردو حاضر نبودند. البته امکاناتی که در اختیار پرسپولیس قرار گرفت و نحوه تمرینات مرزبان همه و همه مورد قبول بازیکنان واقع شد و به گفته تمام آنها این تمرینات یک هفته‌ای برای آماده کردن بدن‌های خسته‌شان مفید بود.

بعد از این اردو تمرینات در تهران ادامه پیدا کرد و پرسپولیسی‌ها صبح و بعدازظهر در مجموعه انقلاب یا زمین شرکت واحد کار کردند. مقرر شد طی روزهایی که در آن به سر می‌بریم اردوی ۳روزه‌ای در کردان برپا شود اما شرایط برپایی این اردو میسر نشد. گفته می‌شود به زودی امکان برپایی اردویی چند روزه در یکی از شهرهای ارومیه، اردبیل یا اراک برای این تیم فراهم خواهد شد که در این میان امکانات شهر اراک مناسب‌تر به نظر می‌رسد.

در فاصله‌۱۶ روزه تا شروع لیگ هفتم اما پرسپولیس صرف‌نظر از تیم منتخب کاشان هنوز حتی یک بازی تدارکاتی را نیز انجام نداده و این در حالی است که با جذب آقایی و نصرتی از روز دوشنبه با نفرات کامل تمرین کرده است. گفته می‌شود احتمالا پرسپولیسی‌ها یک بازی دوستانه با استقلال اهواز که در تهران به سر می‌‌برد برگزار خواهند کرد.

تا فعلاً تنها بازی با استقلال اهواز آن هم نه به صورت قطعی برای محک خوردن در آستانه آغاز لیگ مایه دلخوشی کادر فنی باشد.

توازن در ورودی‌ها و خروجی‌ها

پرسپولیس برای فصل جدید ۱۱بازیکن را از دست داده و تا حالا ۹نیروی جدید جذب کرده است.

ابوالفضل حاجی‌زاده، مهرزاد معدنچی، حسین کعبی، طارق جبان، زیاد شعبو، ابراهیم اسدی، صلاح حسن، نیما قویدل، داریوش رضاییان، محمد پروین و داود سید عباسی قطعا از این تیم جدا شده‌اند و در ازای خروج آنها تا کنون محسن خلیلی، فرهاد خیرخواه، بهادر عبدی، عباس آقایی، سید ضیا نیک نفس، کامیار قنبری، محمد نصرتی و سپهر حیدری به پرسپولیس پیوسته‌اند.

در میان خارج شده‌ها ۲ مدافع، ۳هافبک و ۴مهاجم دیده می‌شود و این در حالی است که تا کنون ۲مدافع، ۵هافبک- که یکی از آنها نیامده مصدوم شد و زیر تیغ جراحی رفت- و ۲مهاجم در فصل آینده تیم طرفدار پایتخت را همراهی می‌کنند. درون دروازه پرسپولیس هر ۳دروازه‌بان فصل گذشته‌اش را حفظ کرده و دراین نقطه نیروی جدیدی جذب نخواهد شد. با جذب نیروهای جدید و احتساب خروجی‌ها، پرسپولیس در منطقه دفاعی با مهره‌های کارآمدی مثل محمد نصرتی و سپهر حیدری به توافق رسیده و دو جوان آینده‌دار یعنی کامیار قنبری و حنیف عمران‌زاده را نیز زیر سر داشته که البته با یکی از آنها قرارداد منعقد کرده است.

این در حالی است که از تیم فصل قبل مهره‌های برجسته‌ای مثل کریم باقری، الونگ الونگ و شیث رضایی نیز در این خط باقی مانده‌اند تا با در نظر گرفتن تمام این نیروها پرسپولیس به پشتوانه مستحکمی در خط دفاعی خود ببالد. در خط هافبک با باقی ماندن نفراتی مثل نیکبخت، نوری، آشوبی، مامانی، زارع و بادامکی چهره‌های برجسته و آینده‌داری نظیر آقایی و عبدی جذب تیم شده‌اند تا در کمربند میانی هم دغدغه‌ای وجود نداشته باشد.در نوک پیکان تهاجمی محسن خلیلی خرید خوبی برای پرسپولیس بوده و فرهاد خیرخواه آقای گل لیگ دسته اول هم می‌تواند برای درخشش در پرسپولیس امیدوار باشد. در این منطقه فراز فاطمی، احسان خرسندی و مهران فرضیات در تیم حضور دارند و به احتمال زیاد یک مهاجم خارجی هم در آیند‌ای نزدیک به جمع سرخ‌ها اضافه خواهد شد.اما تنها دغدغه کادر فنی پرسپولیس مربوط به جناح چپ خط دفاعی می‌شود. جایی که هنوز بازیکن مطرحی جذب نشده و با خروج احتمالی روبرت ساها نگرانی‌ها بیشتر می‌شود. در این منطقه بازیکن جوانی به نام سیدضیا نیک نفس به خدمت درآمده اما مسلما او نمی‌تواند تنها نیروی قابل اتکای مربیان در این قسمت باشد. بعد از منتفی شدن جریان پیوستن ستار زارع به پرسپولیس شنیده می‌شود جواد شیرزاد مدافع چپ فصل گذشته پاس مورد توجه استیلی و همکارانش قرار گرفته و مذاکرات مقدماتی نیز با وی صورت گرفته تا شاید او بتواند خیال مربیان را از بابت جناح چپ آسوده کند.

پرسپولیس در راه جذب نفرات جدید مهدی آقا محمدی هافبک راست فصل گذشته هما را نیز مد نظر دارد و هیچ بعید نیست به زودی این بازیکن با تکنیک نیز به عضویت این تیم درآید.هر چه هست این که پرسپولیس تنها ۲۰ بازیکن در فهرست بزرگسالان خود می‌تواند داشته باشد و چنانچه شیرزاد و آقامحمدی به خدمت درآیند باید جذب یک مهاجم که احتمالا خارجی خواهد بود به فکر بازیکنی در رده سنی امیدها بود.