طلای جهانی والیبال در انتظار نوجوانان ایران

فرهاد احمدی

تیم ملی والیبال نوجوانان ایران در دهمین دوره مسابقات قهرمانی جهانی در مکزیک پس از کسب دو پیروزی متوالی مقابل پورتوریکو و لهستان و قبول شکست برابر کوبا در جمع ۸ تیم برتر رقابت‌ها قرار گرفت. ایران در گروه E این رقابت‌ها با برزیل، آرژانتین و هند همگروه شده و برای رسیدن به مرحله نیمه‌نهایی این رقابت‌ها کار بسیار دشواری را پیش‌رو دارد. یوتسا سوتکوویچ سرمربی صربستانی تیم نوجوانان ایران در این‌باره می‌گوید: «تلاش ما برای مرحله دوم رقابت‌ها قطعات بیشتر خواهد بود و هدف ما رسیدن به نیمه‌نهایی و کسب مدال طلاست.»

برزیل مدعی

تیم ملی نوجوانان برزیل دارای سابقه ۹ دوره حضور در این رقابت‌هاست و در این دوره ۵ بازیکن آنان در بین برترین‌های مرحله مقدماتی قرار گرفته‌اند و این نشان‌دهنده قدرت بالای آنها برای کسب عنوان قهرمانی جهان در مکزیک است. آنتونیو مارکوس‌‌لربا سرمربی نام آشنای برزیلی درباره دیدار تیمش مقابل ایران می‌گوید: «هیچ تمایل نداشتم حداقل تا پیش از مرحله نیمه‌نهایی مسابقات با تیم ایران همگروه شویم، اما در چنین شرایطی ما محکوم به شکست تیم‌های گروه E هستیم تا راه صعود خود را به مرحله بعد هموار کنیم.»

برزیل اصلی‌ترین رقیب ایران برای کسب عنوان قهرمانی جهان است و پیش از این نیز تیم ملی والیبال جوانان و بزرگسالان برزیل حدود یک ماه قبل توانستند به قهرمانی جهان برسند و با برنامه‌ریزی پا در این رقابت‌ها گذاشته‌اند هر چند که در آخرین دیدار مرحله مقدماتی ۳ بر صفر مغلوب فرانسه شدند.

برزیل در اولین دیدار مرحله دوم رقابت‌ها بامداد سه‌شنبه به مصاف ایران می‌رود و قطعا ایران حریف دست و پا بسته‌ای برای آنها نخواهد بود.

آرژانتین پرانگیزه

آرژانتین دیگر تیم آمریکای جنوبی حاضر در این گروه نیز با پیروزی که مقابل مدافع عنوانی قهرمانی روسیه‌ به‌دست آورد نشان داد که تیم خوبی را روانه این مسابقات کرده است. قرار گرفتن دو بازیکن تیم آرژانتین در بین برترین‌های مرحله مقدماتی بیانگر قدرت و انگیزه فراوان این تیم است. دیدار این تیم مقابل ایران در بازی آخر این گروه شاید حکم فینال سرگروهی، گروه E باشد و شاید دیداری تشریفاتی برای وداع یکی از این دو تیم از رقابت‌ها. آرژانتین در آخرین دیدار مرحله مقدماتی با نتیجه ۳ بر ۲ مغلوب چین شد هرچند که این دیدار جنبه مرور کارهای تاکتیکی را برای این تیم داشت.

هند مقتدر گروه مقدماتی

مقتدرترین تیم این گروه بدون شک هند است چرا که آنها در مرحله مقدماتی موفق شدند با ۳ پیروزی پا در مرحله بعدی رقابت‌ها بگذارند و خود را در حد یک مدعی مطرح کنند. هندی‌ها طی چندسال اخیر با سرمایه‌گذاری خوب بر روی تیم‌های پایه خود توانسته‌اند پیشرفت قابل ملاحظه‌ای بکنند. بهترین نتیجه آنها در سال ۲۰۰۳ با کسب مقام نایب قهرمانی جهان رقم خورد ولی به یک باره دچار افت شدیدی شدند و تا رده نهم جهان سقوط کردند. هندی‌ها در سومین دیدار خود ۳ بر یک میزبان رقابت‌ها، مکزیک را شکست دادند و در دیداردوم خود به مصاف حریف آسیایی خود ایران می‌روند تا شاهد یک دیدار تمام آسیایی‌ باشیم. سینگ ماندیپ از هند با مجموع ۵۲امتیاز به عنوان دومین بازیکن امتیازآور مرحله مقدماتی انتخاب شد تا تیم هند هم در جمع بهترین‌ها بازیکنی داشته باشد.

۳ ایرانی در جمع برترین‌ها

کسب مقام سومی رقابت‌های جهانی ۲۰۰۷ مراکش توسط تیم ملی والیبال جوانان ایران سطح توقع عمومی جامعه را نسبت به تیم ملی نوجوانان بالا برده است و پس از کسب این نتیجه درخشان در حدود یک ماه قبل حالا همه از نوجوانان انتظار دارند که حداقل از مرحله دوم صعود کند و در جمع ۴تیم برتر این رقابت‌ها قرار بگیرد و بتواند نتایجی در خور نام ایران به دست آورند.

ایران در رقابت‌های ۲۰۰۳ هند با هدایت یوتسا سوتکویچ صرب توانست به مقام پنجمی برسد و امسال مردم مقام بالاتر را از این تیم طلب می‌کنند. مجتبی قیاسی با ثبت ۵۱ اسپک، ۶دفاع و ۳سرویس و در مجموع ۶۰ پوئن، امتیاز‌آورترین بازیکن تورنمنت تا این مرحله از رقابت‌ها بوده است. علیرضا جدیدی با معدل ۵۴/۱ دفاع روی تور در هر ست، به عنوان بهترین مدافع و گل محمد سخاوی با معدل ۶۹/۱ توپ‌گیری در هر ست در رده دوم بهترین توپ‌گیر قرار گرفته‌اند.

محتشمیان یکی از کارشناسان برجسته والیبال کشور درباره بازی ایران مقابل برزیل، گفت: «اگر ما بتوانیم از سد برزیل عبور کنیم در واقع نیمی از راه صعود را طی کرده‌ایم هر چند که در این دوره از رقابت‌ها برزیل زیاد آماده نشان نداده است و بردن آن کاری دور از دسترس به نظر نمی‌رسد.»

او در ادامه افزود:« اگر به اسامی تیم‌ها نگاه کنیم باید بگویم که در گروه سختی و در واقع مرگ قرار گرفته‌ایم اما واقعیت این است که آرژانتین از برزیل قوی‌تر است و می‌تواند حریف دشواری برای ما باشد. والیبال هند نیز زیان نشان نمی‌دهد گاهی خیلی خوب ولی خیلی مواقع دور از حد انتظار ظاهر می‌شوند.»

وداع زود هنگام روسیه

شگفتی این دوره از رقابت‌ها بدون شک حذف زود هنگام روسیه مدافع عنوان قهرمانی است که در مرحله مقدماتی با شکست مقابل آرژانتین و چین به راحتی حذف شد تا در میان بهت همگان یکی از مدعیان اصلی قهرمانی نوجوانان جهان از کورس قهرمانی خارج شود و پدیده این رقابت‌ها دو تیم آرژانتین و پورتوریکو بوده‌اند که نتایجی دور از انتظار به دست آورده‌اند به خصوص آرژانتین که تیمی قوی نشان داده است.

برنامه بازی‌های نوجوانان ایران در دور دوم به شرح ذیل می‌باشد.

سه‌شنبه ایران - برزیل ساعت ۳۰ دقیقه بامداد

چهارشنبه ایران - هند ساعت ۳۰/۴ بامداد

پنج‌شنبه ایران - آرژانتین ساعت ۳۰ دقیقه بامداد