سایه سنگین فساد
برنامه نود این هفته درحالی روی آنتن رفت که محسن قهرمانی اشتباهاتش را پذیرفت، ولی آنها را سهوی دانست و از سویی دیگر علی دایی روی موضعش پافشاری کرد.
به گزارش «ایسنا»‌ در برنامه نوداین هفته بحث درباره داوری و آرزو برای فوتبال پاک بحث اصلی را تشکیل می‌داد.
در بخشی از این برنامه، دیدار سپاهان و پرسپولیس به طور کامل بررسی شد. در پیش‌نمایش این دیدار به حساسیت‌های همیشگی بازی‌های این دو تیم اشاره شد. از جمله آب‌های مسموم سال گذشته تا کنده شدن صندلی‌های تماشاگران در فینال جام حذفی سال گذشته مورد اشاره‌ قرار گرفت. در ادامه و بعد از به نمایش درآمدن صحبت‌های دایی در نشست خبری پس از این دیدار، صحبت‌های مسوولان پرسپولیس در رسانه‌های ورزشی نشان داده شد. در همین زمان فردوسی‌پور گفت: در آیین نامه کمیته انضباطی فیفا آمده است که اگر کسی از مسائلی شبیه رشوه اطلاع دارد و آن را خبر نمی‌دهد، شریک محسوب می‌شود. پس از این صحبت‌ها، آیتمی پخش شد که کفاشیان پیش از جلسه‌ای که مربوط به این دیدار بوده است، در گفت‌وگویی گفت: نسبت به این ماجرا، یکی اینکه ما خودمان می‌توانیم برخورد کنیم و دوم آنکه قوه‌قضائیه وارد قضیه شود و آن را بررسی کند. پس از صحبت‌های او، صحبت‌های دایی پخش شد که اظهار کرد خودش تا پایان کار می‌رود، او افزود: خدا را شکر احتیاجی به فوتبال در زندگیم ندارم و می‌روم تا خیلی چیزها را نشان دهم. در ادامه، صحبت‌های رویانیان پخش شد که گفت: سر نخ‌ها را در جلسه مطرح کردیم. اطلاعات لازمه را گفتیم و دیدم رویکرد آقایان خوب بود.
حتی در این میان علیپور اظهار کرد: اظهارات دایی تامل‌برانگیز بود. از صحبت‌های او تعجب کردیم و باید مدارکش بررسی شود و حداقل 10 روز وقت می‌خواهد تا این پرونده بررسی شود. شک نکنید که هیچ مماشاتی نخواهد شد.

عذرخواهی قهرمانی از پرسپولیسی‌ها
در ادامه قهرمانی روی خط آمد و گفت: ابتدا از هواداران اصیل و خاص پرسپولیس عذرخواهی می‌کنم. برای من مسیج‌هایی توهین آمیز و رکیک می‌آید. کلا در این دیدار یک صحنه حساس در همان دقیقه دوم رخ می‌دهد. من صحنه اولیه را ندیدم و زمانی متوجه شدم که دیدم بازیکن سپاهان روی زمین افتاده و بازیکن پرسپولیس به او لگد می‌زند. ای کاش زاویه دید من هم مثل دوربین بود و من کاملا صحنه را می‌دیدم. تیم داوری صحنه اول را ندیده بود. من حدود ۱۲ ساله داور هستم و ۲۵۰ مسابقه قضاوت کرده‌ام. پس از پخش این بحث‌ها، روند برنامه نود به سمت این رفت که آیا در فوتبال ایران،‌خرید داور وجود دارد یا خیر که در این بخش صحبت‌های بادیه،‌مدیرعامل نفتون پخش شد که اذعان کرد حق تیمش را خورده‌اند و به دلیل آنکه یک ساخت و پاخت با تیم داوری نداشته، بازی را باخته است. بعد از این بخش، ممبینی گفت: واقعا یک داور چگونه به خودش اجازه چنین مسائلی را می‌دهد؟ باید با این مسائل برخورد شود و دید که چه کسی راست می‌گوید. در ادامه علی دایی روی خط برنامه آمد و گفت: با شما موافقم، اگر مسوولان امنیتی مملکت وارد کار شوند، عین آب خوردن می‌توانند همه چیز را دربیاورند. بعضی‌ها از دوران نوجوانی‌شان شاید در این مسائل دست داشته‌اند. از آن سو، قهرمانی در پاسخ به این سوال که آیا از طرف راه آهنی‌ها در سال‌های گذشته با او تماسی گرفته شده تا او سوت‌هایی به نفع آن تیم بزند یا خیر؟ بیان کرد: آقای فردوسی‌پور، در صحبت‌هایی که ما باهم داشتیم، اشاره کردید که فیلم‌های بازی‌هایی را که من قضاوت کرده‌ام، دیده‌اید. به من هیچ‌گاه پیشنهادی از سوی راه آهنی‌ها نشد و من هم هیچ‌گاه صحبت‌ با آنها نداشتم. با دایی موافقم که خوب است وضعیت مالی افراد بررسی شود تا ببینیم افراد به چه چیزهایی رسیده‌اند.
دایی هم در پاسخ به سوالی مشابه، اظهار کرد: به هیچ عنوان به کسی اجازه نمی‌دهم که دور‌و‌بر من بیاید و مسائلی اینچنین را پیشنهاد دهد. من با این مسائل مخالفم و همیشه این مساله را هم گفته‌ام. من امروز کدهای لازمه را به نبی و آیت‌اللهی و... دادم. با توجه به آن جلسه‌ای که من دیدم، مطمئنم به نتیجه می‌رسیم.
قهرمانی در پاسخ به این سوال که نظرش راجع به صحبت‌های بادیه چیست، بیان کرد: بازی آخر آنها در ساری بود و مرا به عنوان مطلع خواستند که من هم شرکت کردم و توضیحاتی را ارائه دادم. (در این هنگام فردوسی‌پور از او پرسید که مدیرعامل نفتون از جگرکی رفتنش با او خبر داده که قهرمانی در واکنش به این صحبت گفت: به ایشان بگوید که قرآن بگذارید در دامن آن جگرکی و بگویید مرا آن شب با او دیده است یا خیر).
بعد از این صحبت قهرمانی، تصاویری از زاویه دید قهرمانی در ضربه پنالتی اعلام شده برابر سپاهان پخش شد که قهرمانی بازهم گفت: اصلا حواسش به میثم حسینی و شجاع خلیل‌زاده نبوده است که با واکنش تند دایی مواجه شد. سرمربی پرسپولیس گفت: ببخشید به شعور مردم نمی‌توانیم چیزی بگوییم. هرکسی می‌تواند از خودش دفاع کند، اما خواهشا با شعور مردم بازی نکنید. که در اینجا قهرمانی اظهار کرد: من برای شعور مردم خیلی احترام قائلم و آنهایی که با من کار کرده‌اند به این امر معترفند.
در ادامه این دو نفر دچار درگیری کلامی شدند که صحبت‌های هیچ‌کدامشان به راحتی شنیده نمی‌شد تا اینکه قهرمانی گفت من به چه چیز قسم بخورم که شما باور کنید من صحنه را ندیدم که دایی گفت: من عکس و مستندات رو می‌بینم و قسم شما را قبول ندارم. فرق من به عنوان کسی که کلاس داوری نرفته‌ام با آقای قهرمانی که داوری رو یاد گرفته چیست؟ او باید محوطه جریمه را ببیند. بعد از این حرف دایی، قهرمانی افزود: اما شما گفته بودید، پروفسوری داوری دارید. که دایی در پاسخ به او بیان کرد: بله، من از شما در داوری بهترم.

درخواست علی دایی از داور بازی
سپس قهرمانی خطاب به دایی اظهار کرد: امیدوارم در مربیگری و داوری، همواره بهترین باشید که دایی در جواب به او بیان کرد: یک خواهش دارم از شما، حتما بروید بیرون از من شکایت کنید و منتظر جواب‌های من باشید. پس از جدل دایی و قهرمانی، مرتضی کریمی ( کمک داور بازنشسته فوتبال ایران) روی خط آمد و گفت: من یکسال است که از داوری خداحافظی کرده‌ام. دیروز در دستگردی به فوتبال رفته بودم. گوشی من در ماشین بوده و دیدم که تماس از دست رفته داشتم. بهمن دهقان و علی‌حاتم با من تماسی گرفته بودند. به دهقان زنگ زدم و گفت به سعادت آباد بروم. من یکسال بود با قهرمانی ارتباط نداشتم و در همان زمان چندبار با او تماس گرفتم که برنداشت و به رامین‌حقیقی زنگ زدم و به او گفتم که دارم به سمت دایی می‌روم و اگر محسن قهرمانی حرفی دارد بگوید تا انتقال دهم. بالاخره قهرمانی تلفنش را برداشت و گفت قسم می‌خورم که چیزی نبوده است و وقتی هم که رسیدم به باشگاه پرسپولیس، گوشی را دادم به دایی و قهرمانی با او صحبت کرد. حالا چرا من رفته بودم؟ به من گفتند از تخلفات قهرمانی چیزی می‌گویید؟ اما من همانجا هم گفتم که اگر داوری بخواهد تخلفی کند نه رسیدی و نه شماره حسابی می‌دهد. یک نماینده سازمان لیگ به اسم ما داوران و در یک بازی مرگ و زندگی 16 میلیون گرفت و من چندبار آن را مطرح کردم. وقتی به فدراسیون هم این مسائل را می‌گفتیم، می‌گفتند چرا فقط به شما این حرف‌ها را می‌گویند؟


عزیز محمدی: چند داور منشوری بودند
ولی با سفارش برگشتند
رییس پیشین سازمان لیگ برتر فوتبال ایران گفت: صحبت‌های مرتضی کریمی مبنی بر دریافت رشوه یکی از مسوولان سازمان لیگ مربوط به دوره ما نیست و به همین یکی، دو سال گذشته برمی‌گردد. محمدی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، اظهار کرد: ادعای کریمی مربوط به همین یکی، دو سال گذشته بوده و این اتفاق در دوره ریاست من رخ نداده است. البته باید از خود کریمی بپرسید که چه زمانی این مسائل پیش آمده است. رییس پیشین سازمان لیگ برتر، در پاسخ به سوالی مبنی بر صحت ادعای زد و بند بعضی از داوران و ارائه پیشنهاد مالی به بعضی از باشگاه‌ها، یادآور شد: بحث داوری چند سالی است که مطرح شده است. آن زمان که بحث منشور اخلاقی مطرح بود و من در سازمان لیگ بودم چند داور را محروم کردیم ولی خود مسوولان کمیته داوران اصرار داشتند که این داوران به عرصه قضاوت بر گردند. محمدی ادامه داد: همان موقع بعضی از داوران برای همیشه از داوری خداحافظی کردند. منشور اخلاقی داشت این کار را درباره داوران انجام می‌داد ولی متاسفانه بعضی از مسوولان وارد این قضیه می‌شدند و می‌گفتند شما حق ندارید دخالت کنید. وی با بیان اینکه سه، چهار داور و کمک داور شامل این موضوع می‌شدند، تاکید کرد: این داوران پنج هفته قضاوت نکردند ولی بعدا با سفارش برگشتند.