شبیه‌سازی فوتبالی
یاسر سماوات با مشخص شدن گروه‌بندی رقابت‌های جام‌جهانی 2014 شمارش معکوس برای آغاز یکی از مهم‌ترین رویدادهای ورزشی جهان آغاز شده است. 32 تیم راه یافته به مرحله نهایی این رقابت‌ها مراحل آماده‌سازی‌شان را حالا جدی‌تر از گذشته دنبال می‌کنند.

تیم فوتبال کشورمان هم که در گروه F با آرژانتین، نیجریه و بوسنی و هرزه‌گوین هم‌گروه شده است، دست‌کم برای حضوری شایسته در برزیل نیاز به آماده‌سازی مناسبی دارد. بدون شک، مشکلات اقتصادی ورزش ایران و کمبود بودجه وزارت ورزش و جوانان، مهم‌ترین مانع برای تدارکات مناسب و آماده کردن تیم کشورمان است. مشکلی که همیشه گریبانگیر ورزش ایران بوده است و همه فدراسیون‌های ورزشی به نوعی از کمبود بودجه برای اعزام تیم‌های کشورمان به رقابت‌های بین‌المللی آسیب دیده‌اند. در چنین شرایطی و هنگامی که پای آبروی فوتبال ایران در میان است، اختصاص بودجه ویژه به ورزش فوتبال در سال جاری هم نمی‌تواند، کمک شایان توجهی در پیشبرد روند مطلوب آماده‌سازی تیم ملی داشته باشد. ایران برای انجام بازی‌های قابل قبول در جام‌جهانی نیاز مبرمی به انجام دیدارهای تدارکاتی مناسب با حریفانی که از لحاظ نوع فوتبال همتراز آرژانتین، نیجریه و بوسنی و هرزه‌گوین‌اند، دارد. پیدا کردن تیم‌های هم‌سطح رقیبان ایران در گروه F و راضی کردن این تیم‌ها برای انجام بازی دوستانه، کار آسانی نیست. آرژانتین، یکی از قدرت‌های بزرگ فوتبال جهان و مدعی قهرمانی جام‌جهانی است. تیمی که فوتبال را شبیه آرژانتین بازی می‌کند و از لحاظ قدرت هم‌تراز این تیم گردن کلفت آمریکای جنوبی است، تیمی جز برزیل میزبان نیست اما انجام دیدار با برزیل سختی‌های زیادی دارد. صرف‌نظر از محدودیت‌هایی که در تاریخ فیفا برای انجام دیدارهای تدارکاتی وجود دارد، برزیلی‌ها برای انجام دیدار تدارکاتی با کشورمان قطعا پول هنگفتی از مسوولان فدراسیون فوتبال طلب می‌کنند و از همین حالا می‌توان حدس زد، تامین اعتبار لازم برای انجام دیدار دوستانه با طلایی‌پوشان میزبان جام‌جهانی، از عهده مسوولان فدراسیون فوتبال خارج است. غیر از برزیل، کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی ایران می‌تواند به گزینه‌های دیگری هم که فوتبالشان نزدیک آرژانتین است، فکر کند. تیم‌هایی مانند اروگوئه، شیلی، بولیوی، کلمبیا و حتی پاراگوئه می‌توانند انتخاب‌های بعدی ایران برای انجام دیدار دوستانه باشند.
جدال نفسگیر با آرژانتین
مسوولان فوتبال ایران و حتی خود کی روش، حساب زیادی روی بازی با آرژانتین باز نکرده‌اند و البته این هم کاملا طبیعی است. کلاس فوتبال ایران و آرژانتین به هیچ‌وجه قابل مقایسه نیست و اینکه ایران خود را در این مسابقه از پیش باخته هم بداند، جای تعجب ندارد. به هر حال اگر هدف تیم ایران کسب امتیاز مقابل آرژانتین هم نباشد، بدون انجام بازی‌های تدارکاتی مناسب، امکان رقم خوردن نتیجه‌ای تحقیرآمیز برابر یاران مسی زیاد است. ایران دست‌کم می‌تواند با انجام یک بازی حساب شده، مقابل آرژانتین متحمل شکست سنگینی نشود. وقتی عربستان در جام‌جهانی ۲۰۰۲ کره و ژاپن با ۸ گل مغلوب آلمان شد، شاید عرب‌ها از صعود به جام‌جهانی پشیمان شدند و هیچ‌کس نمی‌خواهد چنین اتفاقی برای فوتبال ایران هم بیفتد. با این حساب مسوولان فدراسیون فوتبال ایران باید دیدار با آرژانتین را هم جدی بگیرند. این بازی شاید پربیننده‌ترین بازی ایران در جام‌جهانی هم باشد. آرژانتین در همه جای دنیا طرفداران پرشماری دارد و حضور ستاره‌هایی مانند، لیونل مسی، گونزالو ایگواین، آنخل دی‌ماریا، سرخیو آگوئرو و ماکسی رودریگز علاقه‌مندان زیادی را به تماشای بازی‌های این تیم ترغیب می‌کند و از سویی بازیکنان تیم ملی هم برای این دیدار انگیزه بالایی دارند. آنها به خوبی می‌دانند، این دیدار می‌تواند سرنوشت آنها را عوض کند.
درخشش بازیکنان ایرانی مقابل آرژانتین می‌تواند راه حضور لژیونرهای فوتبال کشورمان در اروپا و دیگر قاره‌ها را هموار کند.
تیم‌های قدرتمند قاره سیاه
برای مقابله با نیجریه، تیمی که در فوتبال آفریقا صاحب سبک است هم ایران باید با تیم‌های قدرتمند قاره سیاه بازی‌های تدارکاتی مناسبی ترتیب دهد. البته این حریفان نسبت به تیم‌های آمریکای جنوبی، پول بسیار کمتری طلب خواهند کرد واین به سود فوتبال ایران است. تیم‌هایی مانند الجزایر، کامرون و غنا با توجه به نوع فوتبالشان که به نیجریه شباهت‌های زیادی دارد، می‌توانند حریفان خوبی برای فوتبال کشورمان باشند. گذشته از این دوتیم، بوسنی و هرزه‌گوین هم تیمی از شرق اروپا است که فوتبالی متفاوت با تیم‌های غرب این قاره بازی می‌کند. فوتبالی مبتنی بر قدرت بدنی که مشابه آن‌را دیگر تیم‌های بلوک شرق اروپا مانند مجارستان، لهستان، اوکراین، صربستان، رومانی، بلغارستان و حتی ترکیه بازی می‌کنند. انجام بازی تدارکاتی با چنین تیم‌هایی هم نمی‌تواند هزینه زیادی روی دست فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش و جوانان بگذارد. به هر حال هنوز تا آغاز رقابت‌های جام‌جهانی فوتبال وقت داریم و این فرصت خوبی برای برگزاری چند دیدار دوستانه با تیم‌های قدرتمند فوتبال است.


کمک یک و نیم میلیون دلاری فیفا
فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) اعلام کرده است به هر کدام از تیم‌های راه‌یافته به دور نهایی جام‌جهانی مبلغ یک و نیم میلیون دلار برای مراحل مختلف آماده‌سازی پرداخت خواهد کرد. بدون شک این پول نمی‌تواند کمک قابل توجهی به کشورمان برای پیدا کردن حریفان مناسب تدارکاتی باشد. البته فیفا بیش از ۸ میلیون دلار هم به هریک از تیم‌های ۳۲ گانه حاضر در جام‌جهانی پرداخت می‌کند، اما این رقم برای آماده‌سازی تیم‌ها پرداخت نمی‌شود و وقتی این پول به حساب تیم ایران ریخته می‌شود که ملی‌پوشان برای برگزاری رقابت‌های جام‌جهانی راهی برزیل شده باشند. علی کفاشیان، رییس فدراسیون فوتبال ایران هم چندی پیش در گفت‌وگو با یکی از سایت‌های خبری اعلام کرده بود، پول فیفا برای برگزاری دیدارهای تدارکاتی کافی نیست. به این ترتیب، مسوولان فدراسیون فوتبال برای تامین اعتبار لازم تیم ملی فوتبال باید فکر دیگری بکنند. فوتبال پرطرفدارترین ورزش دنیا است و در ایران هم بدون شک هواداران فراوانی دارد. موفقیت تیم ملی در جام‌جهانی، آرزوی همه ایرانی‌ها است و بدون شک افرادی هم پیدا می‌شوند که برای حضور شایسته تیم ملی در جام‌جهانی، حاضر شوند به این تیم از لحاظ مالی کمک کنند. تامین بودجه برای آماده‌سازی مناسب تیم ملی ایران می‌تواند اولویت وزارت ورزش و جوانان باشد. وزارتی که تکلیفش حدود یک ماه پیش معلوم شد و حالا محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان می‌داند حضور موفق تیم ایران در جام‌جهانی می‌تواند به یکی از درخشان‌ترین برگ‌های کارنامه حرفه‌ای‌اش بدل شود. پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، مصادف شد با صعود مقتدرانه ایران به جام‌جهانی فوتبال و حالا دولت جدید هم می‌خواهد ایران در برزیل عملکرد خوبی داشته باشد. به این ترتیب حتی نمایندگان مجلس هم می‌توانند طرح اختصاص بودجه ضروری به فدراسیون فوتبال را مطرح کنند.