نقش پر رنگ واسطه‌گری
انتخاب لوکابوناچیچ به عنوان سرمربی تیم مس کرمان، یک بار دیگر حرف و حدیث‌هایی را درباره نقش پررنگ دلالان در فوتبال ایران و تاثیر آنها در روند انتخاب مربیان تیم‌‌های لیگ برتری مطرح کرد.
بعد از بازگشت چند باره لوکا بوناچیچ به لیگ برتر ایران، بسیاری از اهالی این رشته پر طرفدار نسبت به این اتفاق موضع گرفتند. آنها معتقدند که مربیانی همچون بوناچیچ از کارنامه قابل قبولی برخوردار نیستند وانتخاب آنها به عنوان مربی تنها به دلیل نقش واسطه‌ها است. در همین رابطه بازیکن سابق استقلال می‌گوید کسانی در فوتبال ما هستند که مدرک مربیگری ندارند، اما همیشه تیم دارند. جواد زرینچه در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه رانت‌خواری و بده بستان‌ها در فوتبال ایران رخنه کرده، می‌گوید: اگر من جواد زرینچه دوست وکیل و وزیر داشتم یا با معاون استانداری رفیق بودم الان تیم داشتم.
وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه این قدرت رانت‌خواری سال‌ها است در فوتبال ایران شکل گرفته، می‌افزاید: افراد سودجو در برخی از رسانه‌ها افرادی را دارند که با آنها همکاری می‌کنند به طوری که وقتی مصاحبه می‌کنی مصاحبه شما را کار نمی‌کنند و عکس‌ شما را چاپ نمی‌کنند. وی تصریح می‌کند: متاسفانه نگاه شایسته‌سالاری نیست؛ یعنی مدیران ما بررسی نمی‌کنند که آیا کسی که به عنوان مربی استخدام می‌کنند شایستگی و توانایی این کار را دارد یا خیر؟ فکر می‌کنم این افراد با آن رانت‌خوارها و رابط‌ها سر وکار دارند و به این شکل به کار خود ادامه می‌دهند. افرادی همچون من هم که در تیم ملی بازی کرده‌ام و مدتی کاپیتان استقلال بوده‌ام، باید خانه‌نشین باشیم. وی معتقد است: افرادی همچون من از رابطه با واسطه‌ها فراری هستند زیرا من فکر نمی‌کنم کسی که بار فنی داشته باشد با واسطه‌ها کار کند. کسانی که دلالی می‌کنند با افرادی همچون من راحت نیستند که مثلا بیایند به من بگویند ما برای نفر ۷۰۰ میلیون قرارداد می‌بندیم و ۴۰ درصد را برای خودمان برمی‌داریم. چون من رانت‌خواری نکرده‌ام، سراغم نمی‌آیند.
محصص:
بوناچیچ از یمن هم پیشنهاد ندارد
در همین رابطه عضو کمیته فنی فدراسیون فوتبال می‌گوید مربیانی مثل لوکا بوناچیچ اگر در سطح قابل قبولی بودند، در اروپا مربی‌گری می‌کردند.
مرتضی محصص، کارشناس فوتبال با بیان اینکه نسل جوان مربیان ما، نسل بسیار بالیاقتی هستند می‌افزاید: متاسفانه این مربیان مورد توجه قرار نمی‌گیرند که من فکر می‌کنم یکی از دلایل آن نداشتن نام بزرگ و معروف باشد.
وی می‌گوید: متاسفانه مسوولانی که برای استخدام یک مربی تصمیم گیرنده هستند به نام آن مربی و گذشته آن توجه می‌کنند، حتی ممکن است آن مربی کارنامه قابل قبولی هم نداشته باشد، اما چون نام بزرگی دارد و با تیم‌های مختلف کار کرده عهده‌دار تیم می‌شود.
کارشناس فوتبال وجود دلال‌ها در فوتبال را یکی از دلایل انتخاب نادرست مربی دانست و ادامه داد: یکی از مواردی که باید به آن توجه داشته باشیم این است که نباید به مربی توهین کنیم. باید در نظر داشته باشیم که اگر به دنبال مقصر می‌گردیم، به نظر من مسوولان باشگاه‌ها مقصر هستند که از این افراد استفاده می‌کنند.
وی معتقد است: من فکر می‌کنم مربیانی امثال لوکا بوناچیچ مقصر نیستند، زیرا این مربیان به دنبال کار هستند، باید توجه کرد کسانی که اینها را به ایران می‌آورند و به باشگاه‌ها معرفی می‌کنند، مقصر شماره یک هستند.
عضو کمیته فنی فدراسیون فوتبال ادامه می‌دهد: مقصر دوم کسانی هستند که به اینها فرصت کار می‌دهند. این مربیان اگر در سطح قابل قبولی بودند، در اروپا مربی‌گری می‌کردند. اینها حتی از کشورهای عربی مثل یمن هم پیشنهاد همکاری ندارند.
محصص تصریح می‌کند: من کاری به مربیانی امثال لوکا بوناچیچ ندارم، حرف من این است که چرا نباید به جای این مربیان از مربیان نسل جوان خود استفاده کنیم؟ مربیانی که اگر بخواهیم نام ببریم یک لیست بلند بالا را شامل می‌شود. ما در کشور جوانانی داریم که مدرک مربی‌گری پرولایسنس را که بالاترین مدرک مربی‌گری در جهان است دارند، اما اینها افرادی نیستند که برای عهده‌دار شدن مسوولیت تیمی به دنبال پیدا کردن واسطه‌ها باشند.