نسخه ویژه روحانی برای فوتبال ایران
در روزهای اخیر کارلوس کی‌روش به شدت از شرایط فوتبال ایران عصبانی شده است. وقتی در چند روزگذشته اردوی تدارکاتی آفریقا لغو شد سرمربی تیم ملی از فدراسیون انتقاد کرد و روزگذشته با حضور در برنامه ورزش و مردم رو در روی بهرام شفیع نشست و مربیان لیگ برتر را از زیر تیغ تند انتقاد گذراند.
به گزارش خبرگزاری مهر، سرمربی تیم ملی فوتبال در بخشی از حرف‌های انتقادی خود در برنامه ورزش و مردم با اشاره به اهمیت اردوی آفریقا و آسیب‌های لغو آن خاطرنشان کرد: سوال اصلی من از شخص وزیر و تمامی مسوولان این است که برنامه تیم ملی در برزیل چه خواهد بود؟ آیا برای تفریح و بازی کردن خواهیم رفت یا اینکه می‌خواهیم از فوتبال ایران دفاع کنیم. وی درباره انتقاد برخی مربیان نظیر فرکی و قلعه‌نویی بیان کرد: صحبت من همان حرف‌های اولیه است. وقتی پرچم ایران را در تصویر شادی هنگام صعود به جام جهانی می‌بینم. وظیفه خود می‌دانم که از این پرچم دفاع کنم. این‌طور نیست که از منافع یک یا دو نفر که به فکر خود هستند، دفاع کنم. در ابتدای لیگ به خاطر منافع یک باشگاه بازی‌ها به تعویق افتاده بود. برنامه‌ریزی لیگ کاملا به خاطر حفظ منافع یک باشگاه به هم ریخته است. همه می‌دانند که لیگ به خاطر منافع فتح‌اله‌زاده و قلعه‌نویی به تعویق افتاد. همان باشگاهی که حالا مدام اعتراض می‌کند.
از تیم ملی حمایت نمی‌شود
کی‌روش تاکید کرد: اینجا صحبت درباره شخص کی‌روش اهمیتی ندارد. من از رئیس جمهور قبلی و کنونی شنیده بودم که اولویت امسال ورزش تیم ملی فوتبال است. من در جلسه‌ای بودم که این مطلب را از آنها شنیدم؛ چرا که امسال تیم ملی به جام جهانی می‌رود. دلیل اینکه برنامه لیگ کاملا به هم ریخته است تنها به خاطر حفظ منافع فتح‌اله‌زاده و قلعه‌نویی بوده است. حالا هم پنج هفته به خاطر قلعه‌نویی و کرانچار لیگ به تعویق می‌افتد. سرمربی تیم ملی همچنین گفت: سوال اصلی این است که اگر تیم ملی اولویت اول فوتبال است پس چرا هیچ حمایتی از آن نمی‌شود؟ چرا همه باشگاه‌ها منافع لازم را در اختیار دارند، ولی تیم ملی مورد حمایتی قرار نمی‌گیرد؟ می‌خواهم که همه افراد از جمله قلعه‌نویی و کرانچار بدانند که من موافق این برنامه‌ریزی نبودم. با این حال درباره توقعات هواداران از تیم ملی صحبت کنیم. کرانچار درباره قوانین فیفا صحبت کردند، ولی من از ایشان خیلی بهتر قوانین را می‌دانم. هیچ‌کس در این کشور بهتر از من قوانین فیفا را نمی‌داند؛ چرا که از ابتدا برای تدوین آن حضور داشتم.
کی‌روش گفت: به کرانچار می‌خواهم بگویم که قوانین فیفا برای منافع تیم ملی ایران تصویب نشده است. وقتی ایشان فوتبال آلمان را با ایران مقایسه می‌کند باید بگویم که کجا در فوتبال آلمان،
بوندس لیگا به خاطر یک باشگاه پنج هفته تعطیل می‌شود؟ از کرانچار، قلعه‌نویی، کفاشیان و همه مردم می‌خواهیم این برنامه را که جلوی دوربین نشان می‌دهم، ببینند. تیم ملی کره ۱۵ بازی دوستانه برگزار کرده است. از زمانی که ما بازی خود را با کره برگزار کرده‌ایم این اتفاقات رخ داده که ۱۰ مورد آن برابر تیم‌های حاضر در جام جهانی بوده است. از کرانچار می‌خواهم بپرسم که آیا این برنامه تیم کره بر اساس برنامه فیفا بوده است؟
سرمربی تیم کشورمان که برنامه دیدارهای تیم ژاپن را جلوی دوربین به نمایش در آورده بود ادامه داد: نکته‌ای که بار دیگر مطرح می‌شود این است که این تیم ملی ایران است نه تیم کی‌روش. سوال من از وزیر ورزش این است که آیا برنامه خود را باید بر اساس منافع دو باشگاه و مربی پیش ببریم یا تیم ملی یک کشور؟
دعوت از کی‌روش برای مناظره
بعد از حرف‌های کی‌روش در این برنامه تلویزیونی امیر قلعه‌نویی در گفت‌وگو با «ایسنا» از آمادگی‌اش برای مناظره با سرمربی تیم ملی خبر داد.
او گفت: ما ایرانی هستیم و معرفت داریم. آقای کی روش در برنامه تلویزیونی و به صورت یک طرفه ادعاهایی را مطرح کرد، اما من ایشان را به حضور در یک برنامه تلویزیونی و مناظره دعوت می‌کنم. با هم می‌نشینیم و رو درروی هم حرف‌هایمان را می‌زنیم، آن وقت مردم هستند که درباره حرف‌هایمان قضاوت می‌کنند.
قلعه نویی افزود: در هر برنامه‌ای که کی روش صلاح می‌داند، حاضرم شرکت کنم. حتی حاضرم در برنامه دوشنبه شب این هفته ۹۰ شرکت کنم آن هم در شرایطی که همه می‌دانند، عادت ندارم در میانه فصل در تلویزیون حاضر شوم. می‌خواهم جلوی مردم حرف‌هایم را بزنم. او در تلویزیون و به صورت یک طرفه حرف‌هایش را زد، اما من این آمادگی را دارم که در حضور کی‌روش صحبت‌هایم را مطرح کنم. از او می‌خواهم هر مدرک و سندی که دارد با خودش بیاورد. آن وقت این مردم هستند که درباره حرف‌هایمان به جمع‌بندی می‌رسند. پس از این درخواست سرمربی تیم ملی با پیشنهاد امیر قلعه‌نویی مخالفت کرد تا این مناظره برگزار نشود. کی‌روش گفت: آمادگی این را ندارم زمان خود را برای شخصی که علاقه‌ای به تماشای بازی‌های تیم ملی کشورش ندارد، تلف کنم. زمان من بیش از حد محدود است و این زمان خود را صرف افرادی می‌کنم که تعهد کامل برای موفقیت تیم ملی ایران دارند که در واقع همان ۸۰ میلیون نفر هوادار واقعی فوتبال ملی ایران هستند.
دستور رئیس‌جمهور به وزارت ورزش
همزمان با حضور کارلوس کی روش در برنامه ورزش و مردم و صحبت های او دکتر گودرزی وزیر ورزش و جوانان در تماس با برنامه اعلام کرد که دکتر روحانی رئیس‌جمهور محترم با آگاهی یافتن از مشکلات تیم ملی فوتبال ایران دستور ویژه‌ای را برای پیگیری به وزارت ورزش و جوانان ابلاغ کرده است. برهمین اساس وزارت ورزش و جوانان ماموریت یافته است که مشکلات مطرح شده توسط سرمربی تیم ملی فوتبال در برنامه ورزش و مردم را بررسی و نسبت به رفع آنها اقدام کند.