پیش‌بینی نتایج جام جهانی

«گلدمن ساکس» صعود ایران به مرحله دوم را پیش‌بینی کرد پیش‌بینی صعود فوتبال ایران تا مرحله اول حذفی

نتایج بازی‌های جام‌جهانی به پیش‌بینی «گلدمن‌ساکس»

حسین موسوی

هر چقدر که به بازی‌های جام‌جهانی نزدیک شویم، بازار پیش‌بینی نتایج و به موازات آن شرط‌بندی‌ها داغ می‌شود. از حدس و گمان‌های عامیانه تا پیش‌بینی‌های علمی بر اساس توان فردی و تیمی حریفان این‌گونه بازار را در آستانه ۱۰ روز مانده به جام‌جهانی سکه می‌کند؛ اما اینک یک سازمان معتبر اقتصادی دنیا در اقدامی قابل توجه وارد این بازار شده و دست به پیش‌بینی بازی‌ها زده و در گزارشی ۶۷ صفحه‌ای، تیم‌های حاضر در جام‌جهانی برزیل را آنالیز کرده است. این موسسه بر اساس فرمولی که فراهم آورده برزیل را به عنوان قهرمان جهان معرفی کرده است. تیمی که قرار است در فینال آرژانتین را شکست دهد و جام را در خانه نگه دارد. در این میان اما تیم ایران نیز با کسب دو امتیازدر گروه خود تنها تیم آسیایی خواهد بود که به دور دوم بازی‌ها راه پیدا خواهد کرد و در دور دوم هم مقابل فرانسه به نتیجه مساوی ۱-۱ دست پیدا خواهد کرد و در نهایت ایران در ضربات پنالتی با جام‌جهانی خداحافظی خواهد کرد.

مدل آماری جام‌جهانی ۲۰۱۴

موسسه گلدمن ساکس پیش از اینکه تیم قهرمان جام‌جهانی برزیل را براساس پیش‌بینی‌هایش معرفی کند فرمول خود را این‌گونه شرح می‌دهد: «ما یک مدل تصادفی را به وجود آوردیم که به توزیع نتایج ۶۴ بازی موجود در جام‌جهانی سال ۲۰۱۴ منجر می‌شود. یعنی از بازی افتتاحیه بین برزیل و کرواسی در دوازدهم ژوئن تا بازی نهایی که در تاریخ ۱۳ جولای در ریودوژانیرو صورت می‌گیرد. در این پیش‌بینی‌ها از تجزیه و تحلیل رگرسیونی استفاده شده است و باید متذکر شد که در این فرمول تنها به مسابقات رسمی تیم‌ها از سال ۱۹۶۰ به این سو توجه شده است. درواقع این فرمول به بازی‌های دوستانه توجهی ندارد و در این ارتباط به منظور برآورد ضرایب به ۱۴ هزار مشاهده بسنده شده است.» این موسسه در ادامه در مورد فرمول خود می‌نویسد: «متغیر وابسته ما در تجزیه و تحلیل رگرسیونی تعداد گل‌هایی است که هر یک از طرفین در این مسابقات رسمی به ثمر رسانده‌اند. ما در این فرمول از مدل توزیعی پوآسون پیروی می‌کنیم؛ یعنی هر گلی را که هر یک از طرفین در هریک از مسابقات به ثمر رسانده‌اند پذیرفته‌ایم.»

متغیرهای توضیحی در تجزیه و تحلیل رگرسیونی این مدل به شرح زیر است:

۱-تفاوت در رتبه‌بندی «Elo» بین دو تیم: رتبه‌بندی Elo، ترکیبی از اندازه‌گیری موفقیت تیم ملی فوتبال مذکور در کل تاریخ مسابقاتش است. برخلاف رتبه‌بندی شناخته شده

فیفا/کوکاکولا، رتبه‌بندی Elo، نتایج کل مسابقات یک تیم را در دوران تاریخی خود فراهم می‌کند. از نظر آماری درمی‌یابیم تفاوت در رتبه‌بندی Elo، قدرتمندترین متغیر در این مدل است.

۲-متوسط تعداد گل‌های زده هر تیم در ۱۰ بازی آخر رسمی بین‌المللی.

۳-متوسط تعداد گل‌های خورده شده در ۵ بازی آخر رسمی بین‌المللی.

۴-«متغیر ساختگی ویژه کشورها» که نشان می‌دهد آیا هر تیمی که در جام‌جهانی بازی دارد به‌طور سیستماتیک، متمایل است نمایش بهتری داشته باشد یا نه. گلدمن ساکس این متغیر را تنها برای برخی از تیم‌ها در نظر گرفته‌ و همه تیم‌ها را در این متغیر لحاظ نکرده است. این موسسه درواقع بر اساس فرمولی که ارائه کرده است، این تیم‌ها را از سال ۱۹۶۰ به بعد رصد کرده است. با این متغیر تیم‌هایی مثل برزیل، آلمان، آرژانتین، اسپانیا، هلند، انگلیس، ایتالیا و اسپانیا بررسی شده‌اند.

۵-متغیر ساختگی در این مدل، بازی‌های انجام شده در خانه را برای هر تیمی در نظر می‌گیرد.

۶- متغیر ساختگی در این مدل، ضرایب متفاوتی را برای بازی هر تیمی در قاره خود در نظر می‌گیرد.

بر این اساس موسسه گلدمن ساکس می‌گوید که آنها یک توزیع احتمالی از نتایج هر بازی خلق کرده‌اند که از ترسیم شبیه‌سازی ۱۰۰ هزار تایی مونت کارلو استفاده شده است. درواقع نتایج حاصل در این پیش‌بینی‌ها با این تجزیه و تحلیل شبیه‌سازی شده به دست آمده‌اند و جایگاه تیم‌ها در این تورنمنت جهانی با این فرمول تعریف شده‌اند. در این میان اما این موسسه نکته دیگری مطرح می‌کند که خللی به پیش‌بینی‌های به دست آمده وارد نخواهد کرد. این موسسه می‌گوید که این مدل به گونه‌ای طراحی شده که تنها قابلیت تیم‌ها را در نظر گرفته است و بازیکنان مطرح تیم‌ها در این فرمول هیچ نقشی ندارند. به طور مثال اگر بازیکنی کلیدی تا پیش از مسابقات مصدوم شود و به جام‌جهانی نرسد، مدل مذکور زیر سوال نمی‌رود. در مدل گلدمن ساکس هیچ جایگاهی برای بازیکن در نظر گرفته نشده است.

با نکاتی که در این فرمول مطرح شده است نتایج زیر در بازی‌های گروهی رخ خواهد داد و ایران نیز به همراه ۱۵ تیم دیگر به دور دوم بازی‌ها صعود خواهد کرد و در دور دوم در ضربات پنالتی مغلوب فرانسه خواهد شد.

صفحه خبر را هم بخوانید

پیش‌بینی نتایج جام جهانی

پیش‌بینی نتایج جام جهانی