سوت آغاز جام بیستم

گروه ورزش: چند ساعت دیگر جام‌جهانی بیستم استارت می‌خورد و برزیل می‌شود قلب فوتبال دنیا. برای ایرانی‌ها هم این دوره از رقابت‌های جام‌جهانی حس و حال متفاوتی خواهد داشت و «امید» به صعود چیزی است که حداقل در مقایسه با دوره‌های پیشین به‌شدت در بین مردم ایران زنده شده است. سوت بیستمین دوره جام‌جهانی امشب به صدا درمی‌آید

آغاز فستیوال بزرگ فوتبال

امشب افتتاحیه جام‌جهانی کلید خواهد خورد و نه فقط ۳۲ کشور، بلکه چشم همه دنیا به برزیل خواهد بود؛ جایی که آن را «مهد فوتبال دنیا» می‌دانند و خیلی‌ها بعد از انتخاب برزیل به‌عنوان میزبان جام‌جهانی بیستم در سال ۲۰۰۷، تعبیرشان این بود که «فوتبال به خانه‌اش برگشت».

در این اوضاع و احوال و بازگشتِ جام‌جهانی به آمریکای لاتین بعد از ۳۶ سال، تیم ملی ایران هم توانسته دوباره به ویترین برترین‌های فوتبال دنیا اضافه شود. ماه‌ها تب‌وتاب در خانواده جهانی فوتبال، امشب با بازی افتتاحیه جام‌جهانی ۲۰۱۴ میان برزیل و کرواسی وارد مرحله تازه‌ای می‌شود. با به صدا درآمدن سوت آغاز بیستمین دوره مسابقات، ۳۲ تیم برگزیده بر سر مقام قهرمانی به رقابت می‌پردازند و جهان به‌مدت یک ماه در هیاهو‌های دلنشین محبو‌ب‌ترین ورزش در سرزمین سامبا و قهوه غرق خواهد شد. این رقابت‌ها در اصل مرتبه دومی است که در برزیل برگزار می‌شود. نخستین بار در سال ۱۹۵۰ این کشور میزبان مسابقاتی شد که در آخرین بازی به طرزی باورنکردنی از اروگوئه شکست خورد و از دستیابی به جام بازماند. این بار پس از گذشت ۶۴ سال از آن رویداد، زردپوشان برزیلی می‌خواهند به هیچ‌وجه میزبانی شکست‌خورده نباشند و دستشان از جام دور نماند. برخلاف آن هنگام که شمار تیم‌ها محدود بود، هم‌اکنون ۳۲ تیم در رقابت‌ها حاضر هستند. درواقع بیشترین سهم حضور از آن قاره فوتبال‌خیز اروپا است که ۱۳ نماینده دارد و ۶ تیم از آمریکای ‌لاتین، پنج تیم از آفریقا، ۴ تیم از آسیا و و ۴ تیم نیز از منطقه کونکاکاف برگزار‌کننده این مسابقات هستند.

اگر در دوره نخستین که اروگوئه قهرمان مسابقات شد، مردم برزیل فارغ از مشکلات و مسائل روزمره، یکپارچه به حمایت از تیم کشور خود می‌پرداختند، ‌اما اکنون با حفظ تمام علایق خود نسبت به «سلسائو» (لقب تیم ملی برزیل)‌از برگزاری چنین مسابقاتی راضی و دلخوش نیستند، علت این امر نارضایتی عمومی است که در دو، سه سال گذشته جامعه برزیل را فراگرفته که بازتاب اعتصاب‌ها و تظاهراتی است که به نشانه اعتراض به نابرابری اجتماعی و اقتصادی در این کشور انجام شده و حتی بیم آن می‌رود حین جام نیز ادامه یابد. مردم برزیل می‌گویند: همچنان عاشق و شیفته فوتبال و تیم کشور خود هستیم، اما برگزاری چنین تورنمنتی بار مالی سنگینی را بر دوش‌مان می‌گذارد که تا سال‌ها اثرات منفی‌اش باقی خواهد ماند. از این رو است که در تظاهرات‌های اخیر، مخالفت شدید خود را با میزبانی جام‌جهانی اعلام کردند. برزیلی‌ها در اولین دیدار خود امشب ساعت سی دقیقه بامداد باید در ورزشگاه کورینتیانس از تیم باانگیزه کرواسی پذیرایی کنند. برزیل پرافتخارترین تیم جهان با ۱۹ حضور در تاریخ جام‌های جهانی توانسته پنج عنوان قهرمانی را به خود اختصاص دهد. آنها با هدایت لوئیز فیلیپه اسکولاری در اندیشه کسب ششمین قهرمانی در جام‌جهانی هستند. فیل بزرگ (اسکولاری) در سال ۲۰۰۲ موفق شد قهرمانی در جام‌جهانی را به برزیلی‌ها هدیه کند و از آن زمان تاکنون این تیم در حسرت رسیدن به قهرمانی در جام‌جهانی مانده است. برزیل در رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی حضور نداشت که به واسطه میزبانی، صعودی مستقیم به جام‌جهانی ۲۰۱۴ برزیل داشت. آنها سال گذشته در جام کنفدراسیون‌ها موفق شدند پرقدرت ظاهر شوند و با برتری ۳ بر صفر برابر اسپانیا در دیدار نهایی، قهرمانی در این رقابت‌ها را تجربه کنند. البته یک نکته نگران‌کننده در این قهرمانی نهفته است و آن این است که هر تیمی که قهرمان جام کنفدراسیون‌ها شده، سال بعد نتوانسته در جام‌جهانی به قهرمانی برسد. برزیل با هدایت اسکولاری در بازی‌های دوستانه اخیر خود نمایش خوبی ارائه داده است و توانسته فوتبال هجومی یا همان ژوگوبونیتو را به نمایش بگذارد. از سوی دیگر، کرواسی که از فروپاشی کشور یوگسلاوی سابق به وجود آمد، تاکنون تنها سه دوره حضور در جام‌جهانی را تجربه کرده است. آنها در جام‌جهانی ۱۹۹۸ فرانسه با هدایت میروسلاو بلاژویچ اولین حضور خود را در تاریخ جام‌جهانی تجربه کردند که موفق شدند با حضور بازیکنان بزرگی چون داور شوکر، روبرت یارنی و روبرت پروسینسکی به مقام جالب توجه سوم دست یابند. کرواسی در جام‌جهانی ۲۰۰۲ در همان دور نخست از گردونه رقابت‌ها حذف شد. آنها در جام‌جهانی ۲۰۰۶ آلمان نیز حضور داشتند و این بار نیز این تیم در همان دور گروهی از این رقابت‌ها حذف شدند. کرواسی در جام‌جهانی آفریقای جنوبی غایب بود و اکنون با هدایت یک مربی جوان به نام نیکوکواچ ۳۳ ساله در اندیشه خلق شگفتی در جام‌جهانی است.

سوت آغاز جام بیستم

سوت آغاز جام بیستم

سوت آغاز جام بیستم