دوئل والیبالیست‌ها برای صعود

در هفته ششم لیگ جهانی والیبال، تیم لهستان به تهران سفر کرده تا روزهای جمعه ۶ تیر و یکشنبه ۸ تیر ساعت ۲۱ در سالن ۱۲ هزار نفری آزادی تهران به مصاف والیبالیست‌های ایران برود. ملی پوشان والیبال ایران از ۸ بازی قبلی خود ۱۳ امتیاز کسب کرده‌اند. آنها در بدترین شرایط حداکثر ۵ امتیاز دیگر برای صعود نیاز دارند. تیم ملی ایران امید زیادی دارد تا در دو بازی خانگی برابر لهستان به این مهم دست یابد. از سوی دیگر لهستان به‌عنوان یکی از تیم‌های قدرتمند و ریشه‌دار اروپا نیز به دنبال کسب امتیاز از ایران است. آنها امیدوار هستند که با کسب بیشترین امتیاز از دو مسابقه خود در تهران پیش از هفته آخر مسابقات صعود خود را به دور بعد قطعی کنند. با قطعی شدن میزبانی ایتالیا در دور نهایی، علاوه‌بر این تیم، دو تیم دیگر نیز از گروه A به دور نهایی صعود می‌کنند. در این میان با توجه به بازی‌های قبلی انجام شده شانس تیم‌های ایران و لهستان بیشتر از برزیل تخمین زده می‌شود.

لهستان همیشه جزو تیم‌های خوب و تراز اول والیبال جهان محسوب شده است. قهرمانی در المپیک ۱۹۷۶ بزرگ‌ترین افتخاری است که این تیم کسب کرده است. همچنین یک مدال طلا و یک نقره در مسابقات قهرمانی جهان، دو مدال نقره در جام جهانی، یک طلا و یک برنز در لیگ جهانی و یک طلا، پنج نقره و دو مدال برنز در قهرمانی اروپا از مهم‌ترین افتخارات این تیم به شمار می‌رود.

هنوز مشخص نیست کواچ برای بازی با لهستان با دو لیبرو کار می‌کند یا اینکه یکی از دو لیبروی کارآمد خود را گزینش می‌کند. توپ‌گیری برابر لهستان بسیار مهم و تعیین‌کننده است. کواچ که بعد از چهار هفته بازی در لیگ جهانی و هشت مسابقه رسمی به نظر می‌رسد دیگر تا حد زیادی به توانایی‌های فردی بازیکنانش اشراف دارد، قطعا در بازی‌های خانگی مقابل لهستان ریسک نخواهد کرد و موثرترین ترکیب چند بازی اخیر را به‌کار خواهد گرفت. آبشارهای قدرتی میرزاجانپور و بهره‌گیری او از تکنیک پایپ در کنار کارهای سرعتی غلامی و موسوی و همچنین اطمینان به قطر پاسور مجربی چون محمودی استخوان بندی اصلی ترکیب کواچ را شکل می‌دهد. باید دید در شرایط سخت و لحظات حساس سرمربی جوان تیم ملی والیبال ایران چگونه عمل می‌کند.

جدول گروه A لیگ جهانی والیبال:

۱- ایتالیا، ۱۰ بازی، ۱۹ امتیاز

۲- ایران، ۸ بازی، ۱۳ امتیاز

۳- لهستان، ۸ بازی، ۱۱ امتیاز

۴- برزیل، ۱۰ بازی، ۱۱ امتیاز