جنگ جهانی را این بار آلمان برد

رضا خدادادی: ماراکانای بزرگ که آن را به‌عنوان میعادگاه فوتبال می‌شناسند با بیش از یکصد هزار تماشاگر و میلیاردها بیننده تلویزیونی این لیاقت را داشت تا میزبان بازی قرن باشد. فینال جامی که از آن به‌عنوان جام رویایی یاد می‌شود و کارشناسان فوتبال بر کیفیت منحصر به فرد آن تاکید دارند. فینال تاریخی با سناریویی شبیه به فینال نود پیش رفت. آنجا که مسی افسانه‌ای همچون مارادونای آن سال نمی‌توانست چیزی از توانایی‌های که به واسطه آن لقب خارق العاده را به او داده‌اند، روکند. خسته و درمانده در میان ژرمن‌های آماده؛ این تصویری است که در تاریخ از مسی باقی ‌ماند و او در حسرت رسیدن به جایگاهی که مارادونا به آن دست یافت، باقی ماند تا شاید چهار سال دیگر...

دقیقه ۱۱۲: گللللللللللللللللللللل گللللللللللللللللل گلللللللللللللللللللل برای آلمان... ماریووووو گوووووتزه

سانتر عالی شورله را استادانه با سینه استپ کرد و بلافاصله با ضربه پای چپ دروازه آرژانتین را فرو ریخت. «لو» کبیر کار خودش را کرده بود. دو بازیکن تعویضی آقای مربی که سال‌های سال است منتظر چنین لحظه‌ای بود تا نشان دهد یک مربی بزرگ است، کار خودشان را کردند اولی پاس داد و دومی زد و چه کسی فکر می‌کرد زننده مهم‌ترین گل چهار سال اخیر و شاید چهار سال آینده فوتبال جهان جوان ۲۲ ساله‌ای باشد که حتی خود آلمان‌ها هم او را زیر سایه کلوزه بزرگ، نمی‌دیدند. آلمان حالا می‌تواند با افتخار ستاره چهارم را هم بر سینه بچسباند. ۳۵ میلیون یورو به جیب بزند و برند آدیداسش سرمست از فروش دو میلیون پیراهن در سراسر جهان به فروش بیشتر امیدوار باشد. بله قهرمانی جهان با خودش ثروت، لذت و اعتبار می‌آورد. بلافاصله پس از سوت پایان بازی فینال جام‌جهانی و قهرمانی آلمان صد‌ها هزار آلمانی که در منازل، فن زون‌ها، اماکن عمومی و ورزشگاه‌ها بازی را تماشا می‌کردند به خیابان‌ها ریختند تا قهرمانی تیم کشورشان را جشن بگیرند. در برلین نزدیک به

۳۰۰ هزار نفر در براندبورگو گرد هم آمده و تا صبح پایکوبی کردند. از هامبورگ و مونیخ هم گزارش‌های رسیده حاکی از جشن‌های ۱۰۰ هزار نفری در میادین اصلی شهر است. آلمان شب قهرمانی تا صبح نخوابید.

هشت مالک سنتی

آلمان قهرمان شد تا قهرمانی در جمع هشت مالک سنتی آن باقی بماند. هشت تیمی که اجازه ندادند در تمام طول ادوار جام‌جهانی دست کشور دیگری به جام زرین بخورد. برزیل با پنج قهرمانی رکورددار است و فرصت قهرمانی در خانه و دست یافتن به یک رکورد تاریخی را از دست داد و حالا آلمان و ایتالیا دو تیمی هستند که با چهار قهرمانی او را تهدید می‌کنند. آرژانتین نتوانست سومین قهرمانی‌اش را جشن بگیرد و همراه با اروگوئه همچنان به دو قهرمانی بسنده کرده است و بالا خره فرانسه، اسپانیا و انگلیس هر کدام با یک قهرمانی در جایگاه بعدی این رنکینگ قرار دارند.

توپ طلایی از جنس مس

اما بشنوید از ناکام بزرگ جام، مسی که در این بازی هم حالت تهوع عجیبش به سراغش آمده بود. بعد از باخت به چند جمله کوتاه بسنده کرد. لئو مسی که نتوانست به آرزوی دیرین خود، قهرمانی جهان، دست یابددر پایان بازی گفت: «شایستگی قهرمانی را داشتیم. موقعیت‌های زیادی به‌دست آوردیم؛ اما نتوانستیم ضربه نهایی را خوب وارد کنیم. احساس ناامیدی بزرگی می‌کنم.هیچ چیز و هیچ جایزه‌ای برای من مهم نیست. برای من تنها بالا بردن جام قهرمانی اهمیت داشت. همین و بس.»

و این یعنی جایزه بهترین بازیکن تورنمنت یا توپ طلای مسابقات برای او ارزش چندانی نداشته است. واکنش‌ها به توپ طلای مسی در صفحات اجتماعی و وب‌سایت‌های معروف بسیار گسترده بود.مسی ۴ گل در مرحله گروهی به ثمر رساند ولی در مراحل حذفی و فینال هیچ موفقیتی در امر گلزنی نداشت.به عقیده عموم، مسی با وجود بازنده بودن، تنها از لحاظ فیفا بهترین بازیکن جام بود. حتی اوله مهم‌ترین نشریه فوتبالی آمریکای جنوبی هم به آن، این‌گونه واکنش نشان داد: به مسی توپ طلای جام را دادند. خود مسی هم می‌داند که شایسته این عنوان نبود. البته او هنگام دریافت جایزه عصبی و بی میل بود؛ چرا که در شوک شکست از آلمان قرارداشت؛ ولی واقعا ماسچرانو شایسته‌تر از مسی نبود؟

یوآخیم سخاوتمند

اما بشنوید از مالکان جام. یوآخیم لو بعد از قهرمانی تیمش در رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۱۴ سخاوتمندانه کلینزمن را هم در قهرمانی‌اش شریک می‌کند: «پروژه قهرمانی ما از ۱۰ سال قبل آغاز شد. آنچه امروز اتفاق افتاد، نتیجه سال‌ها کار سخت است. کاری که با حضور یورگن کلینزمان شروع شد و به اینجا رسید.در تیم ما همه برای هم تلاش کردند و جنگیدند. قبل از بازی به یکایک آنها گفتم باید خیلی بیشتر از بازی‌های قبلی تلاش کنند تا به دستاوردی مهم برسند. می‌دانستیم برای این بازی ۱۴ نفر برای ترکیب خود لازم داریم که برای این منظور تمام نفرات کادر آلمان آماده حضور در میدان بودند. این یک حرکت خوب تیمی بود که باعث می‌شد یکپارچگی خود را تقویت کنیم.»

کاپیتان لام هم که حالا دنیا به کامش است و توانسته جایگاهی در حد بکن بائرو ماتیوس برای خود دست و پا کند این لحظه از عمرش را وصف‌ناشدنی می‌داند و می‌گوید: «کاری که ما در ۱۲۰ دقیقه این بازی انجام دادیم، باور نکردنی بود. بهترین بازیکنان را در ترکیب تیممان داشتیم و یک کار گروهی خوب را به نمایش گذاشتیم. به نظرم این بهترین تیم آلمانی بود که تاکنون دیده‌ام. هر چه در این تورنمنت پیشروی می‌کردیم، بهتر و بهتر می‌شدیم و اجازه نمی‌دادیم شرایط ما را سردرگم کند و به مسیر خودمان ادامه می‌دادیم. در پایان هم روی سکوی قهرمانی ایستادیم که احساسی وصف‌ناپذیر است. آلمان در این مسابقه آرام و صبور باقی ماند و در نهایت به نتیجه رسید.»

قول و قرار‌ها برای روسیه

... وبالاخره توفان خوابید. سیل خبر‌ها، مصاحبه‌ها و نکات آماری همچنان ادامه دارد اما جام‌جهانی تمام شد و این خبری دردناک برای عاشقان فوتبال است که از حالا قول و قرار‌ها را برای چهار سال آینده و روسیه می‌گذارند. «دیلما روسف» رئیس‌جمهور برزیل بامداد دیروز و پس از پایان مرحله فینال جام‌جهانی ۲۰۱۴ و قهرمانی تیم ملی آلمان طی مراسمی با حضور «ژوسف سپ بلاتر» رئیس فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) تندیس جام قهرمانی دوره بعدی جام‌جهانی فوتبال را به «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه اهدا کرد.