تاج: مگر اعلام شد دایی 2 میلیارد گرفته اتفاقی افتاد؟

رضا خدادادی: رئیس سازمان لیگ تمام قد از اجرای قانون سقف بودجه باشگاه‌ها که در زمان او عملی شده است دفاع می‌کند. او بر این باور است که ادامه روند قبلی در افزایش افسار گسیخته قیمت‌ها در فوتبال، این لیگ را در ایران با ورشکستگی مواجه می‌کرد.تاج ریز قوانین تنبیهی در مورد متخلفان این قانون را هم اعلام می‌کند. از قانون سقف بودجه که با دستور شما لازم‌الاجرا شد شروع کنیم. عزیزمحمدی رئیس سابق سازمان لیگ به دنیای اقتصاد گفت این قانون هم به سرنوشت قانون سقف قرارداد بازیکنان مبتلا می‌شود.

ببینید ما باید با نگاه منطقی به موضوع نگاه کنیم. منطق می‌گوید باید هزینه را کاهش بدهیم چون ادامه این روند ما را به سمت نابودی فوتبال پیش می‌برد و اگر مهار نمی‌شد امسال هم یک جهش چشمگیر در هزینه‌ها داشتیم. نتیجه اینکه هر باشگاه ۷۹ یا ۸۰ میلیارد چک دست مردم داشت و توانایی پرداخت آن هم وجود نداشت.

یعنی ورشکستگی.

دقیقا. و این به فضای بی‌اعتمادی مردم نسبت به فوتبال دامن می‌زد پس چاره‌ای نبود جز اینکه چاره‌ای کنیم. البته در بعد فنی هم قوانین اصلاح شد مثلا افزایش بازیکنان زیر ۲۳ سال تیم‌ها که همین باعث می‌شود قیمت بازیکنان هم کاهش یابد. ما نمی‌توانستیم به قانون سقف قرار داد برای بازیکنان برگردیم چون فیفا از آن ایراد گرفته بود، ولی قانون سقف بودجه چیزی است که خود فیفا هم بر آن تاکید دارد...

اما بعضی تیم‌ها انحراف از بودجه داشتند

اکثر باشگاه‌ها به این سقف تن دادند فقط چهار باشگاه هستند که انحراف از بودجه داشتند. من برای شما اسم می‌برم، فولاد اولی بود که آمد و منطقی موضوع را حل‌کرد آنها ۷میلیارد از بودجه را خرج تیم‌های پایه می‌کنند که برای ما قابل قبول است.تیم‌های آسیایی ما هم بخشی از هزینه‌هایشان مربوط به آن بازی‌ها و خرج شان برای میزبانی‌ها است. اما سپاهان باید بودجه اش را کاهش بدهدو موضوع را با آنها در میان گذاشتیم.

استقلال و پرسپولیس حقیقتا تیم‌های ارزان‌تری بستند؟

من کلا معتقدم باشگاه‌ها برنده عملی شدن این قانون هستند ما توانسته‌ایم خرج آنها را ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش دهیم. شما مطمئن باشید که آنها از این اتفاق راضی هستند. همین پرسپولیس سال قبل ۶۷تا ۶۸ میلیارد تومان هزینه کرده است. هزینه‌هایی که برای این رقم سند وجود دارد و رحیمی آنها را به ما ارائه کرده است و تا حالا آمده یعنی شاید از این هم بیشتر شود، اما امسال تیم آنها زیر ۱۸ میلیارد تومان بسته شده است که امکان پرداخت هم برایشان بیشتر است.استقلال هم عدد و رقم‌هایش مشخص شده است آنها پارسال ۳۹میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان هزینه کرده‌اند. آنها هم امسال به زیر ۱۷میلیارد آمده‌اند حتی اگر چند درصد از این اعداد هم غیرواقعی باشند بازهم باید توجه کنیم که کاهش ارقام در سال اول اجرای این قانون قابل توجه بوده است.آیا این خدمت نیست؟

اما منتقدان می‌گویند قانون ضمانت اجرایی ندارد و فقط از مقامات بالا دیکته شده.

بله من هم شنیدم که می‌گویند این خواسته وزیر ورزش بوده است. اما کی گفته فقط خواسته وزیر بوده؟ این خواسته جامعه، دولت، مجلس و حتی خود شما خبرنگاران بوده است.مگر غیر از این است؟ مگر خود رسانه‌ها از بالا رفتن بی رویه قیمت فوتبالیست‌ها گلایه نمی‌کردید؟ این خواست همه بود و آن را سازمان لیگ اجرایی کرد. آنهایی هم که نمی‌خواهند بفهمند که ما برای ضمانت اجرایی این قانون جرایمی را در اساسنامه آورده‌ایم و کار قانونی است جاهل هستند و من چرایی رفتارشان را نمی‌فهمم.

خب توضیح بدهید که این جرایم دقیقا چیست اگر وجود دارد.

اول اینکه ما می‌گوییم چرا اصلا کسی خلاف می‌کند؟ما این قانون را گذاشتیم و از همه خواستیم خودشان قراردادهایشان را فاش کنند تا راستی‌آزمایی کنیم. یعنی ببینیم چقدر به راستگویی پایبند هستیم. الان علی دایی اعلام شده که حقیقتا ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان می‌گیرد. این چه اشکالی دارد ؟ این باشگاه ترجیح داده به‌جای بازیکن گران‌قیمت به مربی اش این پول را بدهد چون به‌نظرش اینقدر می‌ارزیده است. یا پیکان اعلام کرده به رحمتی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان داده است.حالا چه عیبی دارد. خیالشان هم راحت است که بعدا در مورد رقم دیگر به مشکلی نخواهند خورد و چیزی زیرمیزی وجود ندارد و کارشان هم به محکمه نمی‌کشد. آنهایی که رقم غیرواقعی اعلام کنند خودشان به مشکل خواهند خورد.

قرار شد این مشکلات را باز کنید.

اولا که ما را در این راه نهادهای نظارتی همراهی می‌کنند. همین الان سازمان بازرسی کل کشور وسط آمده است و می‌خواهد به موضوع قراردادها ورود کند، حتی یک اتاق در سازمان لیگ گرفته‌اند و تمام مدارک مربوط به قراردادها را می‌خواهند.

و شما هم قرار دادها را در اختیار آنها قرار می‌دهید.

عین مدارکی که در اختیار من است در اختیار آنها هم قرار می‌گیرد.مدیران باشگاه‌ها باید به این سازمان پاسخگو باشند و آنها از تخلف نمی‌گذرند. متوجه باشید که مغایرت بین عدد اعلامی و اعمالی هم خودش جرم است. یعنی اگر رقمی که شما اعلام کرده‌اید با آن رقمی که به بازیکن پرداخت می‌کنید متفاوت باشد هم تخلف کرده‌اید و به آن هم رسیدگی و برخورد می‌شود. ما قانونی قراردادها را افشا کردیم چون هر دو طرف در افشای رقم راضی هستند. این تصمیم را هم در آیین‌نامه جدید دیده‌ایم پس کار کاملا قانونی است آنهایی هم که چیزی غیر از این می‌گویند مطلع نیستند. حتی اگر مصوبه هیات رئیسه سازمان لیگ هم بود باید اجرا می‌شد چون نظر هیات رئیسه از آیین‌نامه بالاتر است.

غیر از سازمان بازرسی آیا خود سازمان لیگ هم محدودیت‌هایی در مورد متخلفان دارد.

بله ما اول اخطار کتبی می‌دهیم در مرحله دوم مدیر عامل باشگاه یا اعضای هیات مدیره را برای پاسخگویی می‌خواهیم. اگر بازهم اعداد و ارقام آنها اصلاح نشد جریمه نقدی در نظرخواهیم گرفت. میزان این جریمه هم مشخص شده من آن را به شما اعلام می‌کنم. کسر یک چهارم از درآمد باشگاه‌ها از محل حق پخش یا تبلیغات محیطی. متوجه باشید که با توجه به بالا رفتن رقم این قرارداد‌ها و در آمد‌ها کسر یک چهارم از محل آنها ضرر قابل‌توجهی را متوجه این باشگاه‌ها می‌کند.

و اینها تمام اهرم‌های فشار شما هستند؟

آخرین مرحله هم جلو گیری از نقل‌و‌انتقال بازیکن داخلی و خارجی در میانه فصل است که می‌تواند آنها را به دردسر جدی بیندازد. پس می‌بینید که ما قوانین سختگیرانه‌ای برای ضمانت اجرایی بخشیدن به قانون سقف بودجه در نظر گرفته‌ایم و در عملی کردن آن هم جدی هستیم.