به‌جای اسپری محو شونده «برف شادی» خریدند

حمید رجبی: برای اولین بار در جریان مسابقات لیگ برتر ایران اسپری محوشونده که در بازی‌های جام جهانی نیز مورد استفاده قرار گرفته بود در بازی استقلال و سپاهان استفاده شد. این اسپری‌ها، محل دقیق توپ هنگام ضربات آزاد در زمین و همچنین محل قرار گرفتن دیوار دفاعی حریف به‌هنگام ضربات آزاد را نشان می‌دهد تا کار داور در چیدن این خط و رعایت فاصله قانونی راحت تر شود. این آزمایش نشان داد تصمیم مسوولان سازمان لیگ برای استفاده از این فناوری جدید در لیگ ایران جدی است، اما هزینه خرید این اسپری چقدر است و آیا دیگرانی غیر از فغانی جام جهانی رفته هم به آن دسترسی خواهند داشت؟

مخترعی که میلیونر شد

اما قبل از هر چیز مخترع این اسپری را بشناسید.کسی که پیروز واقعی مسابقات جام جهانی بود. همان که سال‌ها با مشکلات عدیده مالی دست و پنجه نرم کرد، اما به خاطر اختراع اسپری مخصوص داوری، ثروت کلانی کسب کرد.

او «هاینه آلماگنیه» ۴۳ ساله نام دارد که اسپری مخصوص تعیین محل استقرار خط دفاع در موقع ضربات آزاد را برای تسهیل کار داوران و بالابردن کیفیت داوری مسابقات اختراع کرد تا پس از نتیجه مثبت در جام جهانی ۲۰۱۴،‌اکنون نیز در لیگ‌های اروپایی از جمله لیگ برتر انگلیس نیز قرار گیرد.

هاینه در مصاحبه‌ای اعلام کرد زمانی که به چشم دید در جام جهانی این اسپری‌‌ها توسط داوران مورد استفاده واقع شده، لحظه بزرگی در زندگی‌اش به وجود آمده است. او در مورد اختراعش می‌گوید:«۱۴ سال تمام از عمرم را روی این پروژه کار کردم. وقتی اولین بار داور مسابقه در جام جهانی از این اسپری استفاده کرد، سیلی از پیام مکتوب از طرف خانواده‌ و دوستانم به طرفم سرازیر شد. برای اولین بار بود که فوق‌العاده احساسی می‌شدم و اشک در چشمانم حلقه زده بود. خوب به یاد می‌آورم آن لحظه چه فکر می‌کردم.»

اسپری که سوغات برزیل نبود

اما اسپری‌ که فغانی در لیگ ایران استفاده کرد همانی نیست که جناب هاینه آلماگنیه آن را اختراع کرده و کپی رایت آن را دارد. بعد از بازی استقلال و سپاهان برخی‌ها عنوان کردند که این اسپری سوغات فغانی از جام جهانی است. او در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل به‌عنوان داور ذخیره حضور داشت و گمانه‌زنی‌ها بر این بود که وی اسپری مخصوص فیفا را با خود به تهران آورده تا در رقابت‌های داخلی آن را مورد استفاده قرار دهد. اما فغانی با رد این قضیه عنوان کرد که اسپری یاد شده را یک شرکت داخلی تولید کرده و کمیته داوران آن را در اختیار وی قرار داده تا مورد استفاده قرار دهد.

وی در این باره به « دنیای اقتصاد» گفت: «من با خودم اسپری از برزیل نیاوردم. این اسپری را یک شرکت داخلی تولید کرده که قرار است مورد استفاده قرار گیرد. کمیته داوران هم آن را در اختیار من قرار داد تا آن را تست کنم. قرار بر این است سه یا چهار هفته این اسپری را آزمایش کنیم تا ایرادهای آن را برطرف کنیم. بیشتر هم اندازه و شکل آن برای ما مهم بود چون زمان محو شدن آن با نمونه خارجی فرقی نمی‌کرد.»

فغانی درخصوص اینکه چرا اسپری یاد شده را دیگر داوران استفاده نکردند گفت: «از آنجا که من در جام جهانی حضور داشتم و شیوه استفاده از آن را داشتم کمیته داوران آن اسپری را در اختیار من قرار داد تا تست کنم که البته چندین ایراد داشت و آنها را به کمیته داوران گزارش کردم تا ایرادهای آن برطرف شود.»

برف شادی خریدند

اما برخلاف فغانی، مسوولان کمیته داوران از کیفیت این اسپری راضی نبودند. اصفهانیان اعلام کرد که سازمان لیگ به‌جای اسپری مورد تایید فیفا «برف شادی» که در تولد کودکان استفاده می‌شود خریده است.

حسین عسگری رئیس دپارتمان داوری هم درخصوص درخواست برای خرید این اسپری‌ها به «دنیای اقتصاد» گفت: «در چند روز گذشته کمیته داوران چند نمونه از اسپری‌های یک شرکت ایرانی که نمونه مشابه خارجی این اسپری‌ها را تولید می‌کند، تست کرد که متاسفانه بی کیفیت بود و طول مدت ماندگاری این اسپری‌ها زیاد بود که چیزی شبیه برف شادی‌های موجود در بازار بود و این برای داوران مشکل ایجاد می‌کرد. قرار شد این شرکت این نمونه‌ها را اصلاح کند و مجددا برای تست به کمیته داوران بدهد.»وی با بیان اینکه از قیمتی که برای این اسپری‌ها در نظر گرفته شده اطلاعی ندارد در پاسخ به این نکته که این محصول کپی رایت دارد و آیا نباید تحت تایید فیفا به فدراسیون‌های عضو برسد، گفت: «برای کمیته داوران هزینه‌های پایین این محصول نسبت به بقیه چیز‌ها اولویت دارد.»

اما مگر این اسپری‌ها چقدر هزینه دارد که عسگری را نگران کرده است؟ به گفته فغانی رقمی که در برزیل اعلام شد ۵دلار برای هر اسپری بوده است. یعنی ۱۵ هزارتومان، اما نکته اینجا است که شرکتی که سازمان لیگ برای خرید با آنها وارد مذاکره شده اعلام کرده به‌خاطر برخی مشکلات که به واسطه تحریم‌ها وجود دارد هزینه تحویل آنها در ایران تا ۳۰ دلار بالا می‌رود. رقمی که بازهم چندان چشمگیر نیست. ۹۰ هزارتومان و هرکدام از اسپری‌ها فقط به اندازه یک بازی عمر می‌کند. اما نمونه داخلی فقط ۱۵ هزارتومان قیمت دارد. رقمی که به صرفه به‌نظر می‌آید اما قطعا کارکرد برف شادی جایی غیر از زمین فوتبال است.

داوران هدست هم می‌خواهند

اما داوران برای جور کردن جنسشان هدست‌های ارتباطی هم می‌خواهند. حسین عسگری و هدایت‌الله ممبینی درخواست‌هایی برای تجهیز داوران لیگ برتری داشتند که آنها را اعلام کردند. خریداری ۸ دست هدست (گوشی) رادیویی و اسپری‌های محو شونده از مهم‌ترین درخواست‌هایی بود که حسین عسگری آن را رسما به سازمان لیگ اعلام کرد.

وی معتقد است که خرید هدست‌های رادیویی هزینه‌ای نزدیک به ۲۵۰ میلیون در بر خواهد داشت که می‌توان این هزینه را از درآمدهای اسپانسرینگ فراهم کنند. خرید اسپری‌های محو شونده که در جام جهانی مورد استفاده قرار گرفت و همچنین داشتن ساعت‌های مدرن داوری برای داوران لیگ برتری درخواست‌های دیگری بود که از سوی ممبینی اعلام شد و از تاج تقاضا شد این موارد را درنظر بگیرد.

فغانی اینجا هم یک امتیاز ویژه دارد دستگاه هدست او را فدراسیون فوتبال برای کمک به وی برای بازی‌های جام جهانی خرید. عسگری با گفتن این مطلب از درخواست برای خرید ۱۰ دست هد ست برای داوران خبر داد که در همین خصوص فدراسیون و سازمان لیگ قول داده‌اند از نیم فصل لیگ این هدست‌ها را تحویل داوران دهند. قیمت هر دستگاه از این هدست چیزی حدود ۲۵ میلیون تومان است که قرار شده نیمی از این مبلغ را سازمان لیگ و نیم دیگر از آن را اسپانسر داوری پرداخت کند.