در مسیر اینچئون، با دلار 2600 تومانی!

دنیای اقتصاد- حمید رجبی: مهم‌ترین رویداد ورزشی غیرفوتبالی آسیا از ۲۸ شهریور تا ۱۲ مهرماه سال جاری برگزار خواهد شد. بازی‌های آسیایی اینچئون کره‌جنوبی، آوردگاه بزرگ ورزش قاره کهن خواهد بود؛ رقابتی حساس که کشورهای آسیایی در تلاش هستند در آن خودی نشان بدهند. این مسابقات در ۳۶ رشته ورزشی بر‌گزار خواهد شد که این رشته‌ها شامل ۲۸ ورزش المپیکی به علاوه رشته‌هایی از قبیل کاراته، ووشو، بیسبال، بولینگ، کریکت، کبدی، سپک تاکرا و اسکواش هستند. پیش‌بینی می‌شود از ایران حدود ۳۰۰ ورزشکار در این مسابقات حضور داشته باشند. چهار سال بعد از چهارمی

در دوره قبلی این رقابت‌ها که در گوانگجوی چین برگزار شد کاروان ورزش کشورمان در شرایطی که کمتر کسی به نتایج این تیم خوش‌بین بود، با کسب مجموع ۵۹ مدال که ۲۰ تای آنها نشان طلا بود، یکی از بهترین نتایج تاریخ ورزش ایران را با جهشی خیره‌کننده نسبت به جایگاه ششمی دوحه قطر به ثبت رساند و توانست در بین ۴ قدرت اول ورزش آسیا بایستد. زمانی ارزش این مقام بالاتر می‌رود که با نگاهی به جدول مسابقات درمی‌یابیم ژاپن به عنوان پرافتخارترین کشور تاریخ بازی‌ها، تنها ۶ مدال بیشتر از ایران در بخش مردان به دست آورد و کسب ۱۸ مدال طلا در بخش زنان باعث شد این تیم در جایگاه سوم مسابقات قرار بگیرد. با این حال ورزش بانوان ایران نیز در به دست آمدن مقام چهارمی دوره گذشته نقش بسزایی داشت و اصلا کلید این جهش را باید در توجه و سرمایه‌گذاری روی همین بخش دانست، چرا که بانوان با کسب ۱۴ مدال رنگارنگ از این دوره از مسابقات صعودی قابل توجه را تجربه کردند. تا قبل از گوانگجو، تنها در مسابقات ۲۰۰۲ بوسان یک مدال برنز توسط بانوان کشورمان کسب شده بود. به هر حال با توجه به مقام چهارمی کشورمان در دوره گذشته این مسابقات، حفظ این جایگاه یا به دست آوردن رتبه‌ای بهتر سخت به نظر می‌رسد؛ موضوعی که گودرزی وزیر ورزش و جوانان نیز کاملا به آن واقف است: «هدف ما در اینچئون حفظ مقام چهارمی دوره قبل است، اما برای دوره بعد باید تلاش کنیم ۲۰ مدال طلای دیگر بگیریم که خیلی دور از ذهن نیست.»

باز هم پای پول وسط است

وزیر ورزش و جوانان در حالی از خوش‌بینی نسبت به تکرار مقام چهارمی دوره گذشته صحبت می‌کند که خود به عنوان متولی ورزش کشور از کمبود منابع مالی مطلع است: «می‌دانم که شرایط دشواری است و با وجود کمبودهای اقتصادی و مالی در وضعیت مطلوبی نیستیم، اما دیگر نمی‌توانیم بیش از این به دولت فشار بیاوریم.» به گفته کارشناسان اگرچه رایزنی با دولت برای دریافت بخش عظیمی از بودجه بازی‌های آسیایی صورت گرفت و قول حمایت داده شد، اما مساله این است که بودجه در نظر گرفته شده با توجه به افزایش قیمت ارز نسبت به ۴ سال گذشته بسیار اندک به نظر می‌رسد. گودرزی در جلسه روسای فدراسیون‌های اعزامی به بازی‌های آسیایی اینچئون که چندی پیش در حضور معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شده بود توپ را به زمین دولت قبل انداخته و با اشاره به بدهی‌های انباشته شده وزارت ورزش و جوانان گفته بود: «از سال‌ها پیش تعهدات زیادی گریبان ورزش را گرفته، طوری که فقط فدراسیون کشتی با بدهی ۱۳ میلیارد تومانی روبه‌رو بوده است.» در این شرایط همچنان خبر می‌رسد تعدادی از اردوها به دلیل مشکلات مالی تعطیل می‌شود، لغو برخی اعزام‌ها به همین جهت است و حتی امکانات مناسب در اختیار بعضی رشته‌ها مانند تیراندازی، قایقرانی و... قرار نمی‌گیرد.

همه چیز به کشتی بستگی دارد

دبیرکل کمیته ملی المپیک با اشاره به شرایط سخت کاروان ورزش ایران برای تکرار نتیجه دوره قبل، در گفت‌وگوی کوتاهش با روزنامه «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «در صورتی که کشتی بتواند انتظارات را برآورده کند، تکرار جایگاه چهارمی آسیا برای ما تضمین شده است و حتی می‌توانیم روی سکو هم برویم. قطعا نتایج این تیم در بازی‌های آسیایی تعیین‌کننده است. ما در برخی رشته‌ها مدال‌های تضمین شده خوبی داریم، هر چند در ورزش نمی‌توان به طور قطع درباره کسب مدال اظهارنظر کرد، اما در برخی از رشته‌ها مثل والیبال، کشتی، تکواندو و وزنه‌برداری جایگاه ما جهانی است و در آسیا به راحتی می‌توانیم مدال‌آوری کنیم.» شاهرخ شهنازی در ادامه پیرامون منابع مالی حضور ایران در این رقابت‌ها می‌گوید: «ما در حال حاضر ۵۰ درصد از اعتباراتی را که برای بازی‌های آسیایی نیاز بود دریافت کردیم و امیدوارم ۵۰درصد باقی‌مانده نیز به زودی به این کمیته تخصیص یابد تا کار تدارک، پشتیبانی و اعزام تیم‌های ملی با بهترین کیفیت انجام گیرد. به همین منظور ما نیازمند دریافت اعتبارات بیشتری هستیم تا کسب مقام مناسب برای ما در دسترس باشد.» شهنازی در پاسخ به این سوال که چقدر پاداش برای مدال‌آوران در بازی‌های آسیایی در نظر گرفته شده است، گفت: «هنوز در این خصوص چیزی مصوب نشده اما قطعا این پاداش‌ها در حدی خواهد بود که رضایت مدال‌آوران را جلب کند.» دبیر کل کمیته ملی المپیک با بیان این مطلب که دولت و وزارت ورزش و جوانان قول همکاری برای عدم ایجاد مشکل بودجه‌ای برای اعزام نفرات به بازی‌های آسیایی را دادند، در مورد اختصاص ارز جدید برای ورزشکاران نیز گفت: «همه فدراسیون‌های ورزشی برای اعزام ورزشکاران خود به کره‌جنوبی با نامه وزارت ورزش می‌توانند همان دلار‌های دو هزار و ۶۰۰ تومانی را خریداری کنند و این موضوع کمک خوبی به ما خواهد کرد.»

دوره قبل چقدر دادند؟

درحال حاضر خبری از اعلام رقم پاداش قهرمانان اینچئون نیست، اما چهار سال پیش سازمان تربیت بدنی برای کسب مدال طلا در رشته‌های انفرادی ۱۵۰ سکه و مدال طلا در رشته‌های تیمی ۷۵ سکه بهارآزادی پرداخت کرد. باید دید وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک برای این دوره چه پاداشی برای مدال‌آوران در نظر می‌گیرند؟