کی‌روش پرید؟

دنیای اقتصاد: در شرایطی که روز به روز به زمان برگزاری مسابقات جام‌ملت‌های آسیا نزدیک‌تر می‌شویم، همچنان خبری از تعیین تکلیف نیمکت تیم ملی کشورمان نیست. کارلوس کی‌روش که به یک قدمی تمدید قرارداد با فدراسیون فوتبال رسیده بود، هفته گذشته با حالتی شبیه قهر ایران را ترک کرد و راهی دبی شد. گفته می‌شد علت سفر کی‌روش به امارات، پایان یافتن مهلت ویزای اوست، اما حالا خبر می‌رسد کارلوس در کشورش پرتغال به سر می‌برد و این یعنی کاهش چشمگیر امکان توافق! در اوج سردرگمی‌ها اما عادل فردوسی‌پور در آخرین برنامه ۹۰ از علی کفاشیان دعوت کرد تا راجع‌به بحث تمدید قرارداد با کی‌روش حرف بزند. رئیس فدراسیون فوتبال که پیش‌تر مدعی شده بود قرارداد سینیور به احتمال ۹۹درصد تمدید خواهد شد، دوشنبه شب به استودیو ۱۴ آمد تا توضیح بدهد چرا نقش آن یک درصد باقیمانده اینقدر پررنگ شده است؟!

معمای هشت میلیاردی

حضور کفاشیان در برنامه نود دست‌کم یک حسن بزرگ داشت؛ اینکه همه یقین پیدا کردند مانع اساسی در راه ادامه همکاری با مربی پرتغالی، پول است: «کی‌روش عنوان کرده بود که باید مبلغ قراردادش افزایش یابد و این در حالی بود که ما پاداش‌های مرتبط را هم در نظر گرفته‌ایم، اما ما هم اعلام کردیم که مجموع دریافتی‌ها نباید از سالیان گذشته بیشتر شود و باید از رقم دستیاران یا تعداد آنها بکاهد تا مجموع دریافتی همان دو میلیون و پانصد هزار دلار شود.» ظاهرا اما غیر از رقم هنگفت این قرارداد، داستان چگونگی وصول آن هم مطرح بوده است: «ما بر روی اصل و مبلغ قرارداد با ایشان حرفی نداشتیم، اما بحث‌های حقوقی مطرح شد که به‌طور مثال عنوان کردند اگر تاخیری در پرداخت‌ها به وجود بیاید بهره تعلق گیرد یا مفاد موجود در قرارداد بر اساس قوانین خارج از کشور تدوین شود.» روشن است که پرداخت چیزی حدود هشت میلیارد تومان در سال، حسابی کفاشیان را نگران کرده: «ما در سال اول در پرداخت‌ها مشکلی نداریم، اما اگر نتایج خوبی کسب نکنیم همه می‌گویند که قرارداد ترکمنچای امضا کرده‌ایم!»

ته دل رئیس!

مصاحبه کفاشیان با فردوسی‌پور اما پر از جملات کلیدی بود. او شاید در مهم‌ترین اظهارنظرش مدعی شد رغبت چندانی برای تمدید قرارداد با کی‌روش ندارد: «باید قرارداد را به‌گونه‌ای بنویسیم که بتوانیم بعدا در مورد آن پاسخگو باشیم. من از ته دل مایل به پرداخت این رقم قرارداد به کی‌روش نیستم، چرا که می‌توانیم این مبلغ را برای تمامی تیم‌های ملی در رده‌های مختلف به کار ببریم.» اوضاع برای مربی پرتغالی اصلا جالب نیست. در شرایطی که کارفرمای مستقیم او چنین حسی نسبت به ادامه همکاری دارد، ظاهرا وزارت ورزش هم چندان مایل به ابقای کی‌روش روی نیمکت تیم ملی کشورمان نیست، اگرچه نماینده این وزارتخانه دوشنبه‌شب روی خط آمد و از فدراسیون خواست به سرعت با کی‌روش سر میز مذاکره برگردند، اما توجه به شواهد و قرائن چیز دیگری را نشان می‌دهد. حتی روایت کفاشیان از گفت‌وگویش با گودرزی هم بحث‌برانگیز است: «وزیر یک فرد کاملا ورزشی است. ایشان بعد از جام جهانی گفتند که آقای کی‌روش کار خیلی خاصی انجام نداده است.» در چنین شرایطی واقعا چقدر می‌توان به ادامه همکاری فدراسیون فوتبال با کی‌روش امیدوار بود؟

دومین رای اعتماد عادل

در برنامه این هفته نود، همچنین عادل فردوسی‌پور هم از هیچ تلاشی برای باقی نگه داشتن کی‌روش در ایران فروگذار نکرد. او که در پاسخ به سوال مسوول روابط‌عمومی وزارت ورزش هم گفته بود شخصا مایل است قرارداد مربی پرتغالی تمدید شود، برای دومین‌بار طی ماه‌های اخیر یک مسابقه نظرسنجی برگزار کرد که برنده‌اش کی‌روش بود. عادل که اندکی بعد از پایان یافتن مسابقات ایران در جام جهانی ۲۰۱۴ ازمردم خواسته بود موفق‌ترین مربی خارجی دو دهه اخیر تیم ملی را انتخاب کنند، این بار هم مخاطبانش را در معرض این سوال اساسی قرار داد: «آیا با تمدید قرارداد کی‌روش موافق هستید؟» مطابق انتظار این مرتبه نیز جانب آرا به سمت سینیور بود و او توانست از رای ۷۲درصدی موافقانش به‌عنوان اهرمی برای اعمال فشار علیه فدراسیون فوتبال برخوردار شود. فردوسی‌پور دومین رای اعتماد عمومی را هم به سود کی‌روش گرفت تا وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال بیش از پیش فشار هواداران را حس کنند. حالا باید دید این تحرکات در نهایت شرایط را تغییر می‌دهد یا کی‌روش همچنان از نیمکت ایران دور و دورتر خواهد شد؟