مناقشه برسر ردیف بودجه

گروه ورزش: مجادله فدراسیون فوتبال و صداوسیما در خصوص موضوع حق پخش تلویزیونی بالاخره به سود جام‌جم به پایان رسید. تنشی که به واسطه بی‌رقیب بودن صداوسیما و هزار دلیل دیگر برنده آن از قبل مشخص بود. در این میان مسوولان مذاکره‌کننده به‌‌رغم تلاش فراوان موفق نشدند حق واقعی فوتبال را از مدیران تلویزیون بگیرند و آنها که دو هفته از ورود دوربین‌های تلویزیونی به استادیوم‌ها جلوگیری کرده بودند در نهایت بازی را به رقیب دولتی خود باختند. ابتدا رسانه‌ها عنوان کردند در توافق جدید ۱۰ درصد به میزان حق پخش اضافه شده است اما در ادامه مهدی تاج رئیس سازمان لیگ آن را رد کرد و در توضیح این ماجرا به «کاپ» گفت: «مبلغ حق پخش فعلی ۲۹ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان شده است و در این شرایط ۳۰ درصد به حق پخش اضافه شده که این آخرین توافق ما با صداوسیما بود.» این در حالی است که عزیزالله محمدی رئیس اتحادیه باشگاه‌های فوتبال در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای اقتصاد» تاکید کرده بود رقم واقعی حق پخش برای فصل جاری ۲۲ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان خواهد بود، نه رقمی که مهدی تاج آن را اعلام کرده است! باورکردنی نیست اما فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ بعد از چند هفته مقاومت و محروم ساختن بینندگان تلویزیونی از تماشای مسابقات لیگ برتر به همان نقطه‌ای بازگشتند که از ابتدا توسط رسانه ملی پیشنهاد شده بود! در شرایط فعلی مهم‌ترین دغدغه فوتبال، واگذاری باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی است و نگرانی‌های زیادی هم در این رابطه وجود دارد، اما واقعیت آن است که بدون دریافت حق پخش واقعی هرگز باشگاه‌داری خصوصی به نتیجه نمی‌رسد و پیش از هر چیز دیگری تکلیف این موضوع باید روشن شود. در همین راستا و نیز با توجه به بحث‌هایی که در مورد تعیین یک ردیف بودجه برای حق پخش تلویزیونی درگرفته، با دو مدیر ورزشی باسابقه صحبت کردیم و جالب اینکه سعید فائقی و مسعود رضاییان در بسیاری از موارد دو دیدگاه کاملا متفاوت داشتند.

فائقی: برای حق پخش باید ردیف بودجه تعیین کرد

سعید فائقی معاون اسبق سازمان تربیت بدنی در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای اقتصاد» مدعی شد برای گرفتن حق پخش واقعی باید شرایط و بستر مناسب داشته باشیم: «مباحثی مثل حق پخش تلویزیونی مربوط به شرایط اقتصاد آزاد است، اما در شرایطی که در حال حاضر اقتصاد ما دولتی و در جاهایی شبه‌دولتی است، فوتبالی‌ها به چیزی که می‌خواهند نمی‌رسند. در کشورهایی که اقتصاد آزاد وجود دارد، تلویزیون‌های خصوصی فعالیت می‌کنند و در نتیجه در جریان عرضه و تقاضا رقابت منصفانه‌ای جریان پیدا می‌کند و نرخ مشخص می‌شود. ما این بازار را نداریم و نمی‌دانیم حق پخش چقدر می‌ارزد، پس در نتیجه نباید کاملا روی این موضوع متمرکز شد. باید از راهکارهای معمول فوتبال مثل تبلیغات، اسپانسرینگ، کپی‌رایت و... هم استفاده کرد.» او می‌گوید نکته کلیدی این است که صداوسیمای ما دولتی است و بودجه مشخصی دارد، بنابراین باید به راه‌های دیگری فکر کرد: «یکی از نزدیک‌ترین و بهترین راه حل‌ها این است که در بودجه سال آینده صدا و سیما مبلغ حق پخش لحاظ شود. در این خصوص و در راستای کاستن از حجم این مناقشات، نقش نمایندگان مجلس پررنگ است. به طور مشخص اگر این ردیف بودجه به فوتبال اختصاص داده نشود باید منتظر بود که در سال‌های آینده این رشته ورزشی در ایران ازشکل حرفه‌ای به آماتور تبدیل شود. راهکار دیگر این است که باشگاه‌ها از تبلیغات و کپی‌رایت محصولات خود بهره‌مند شوند که در این میان موضوع کپی‌رایت نیز مستلزم وضع قوانین سختگیرانه است. اگر قانون نظام جامع باشگاه‌داری که سال‌ها قبل به مجلس ارائه شده تصویب شود شک نکنید که وضع فوتبال ما دگرگون خواهد شد چرا که همه این موارد در آن دیده شده است.» فدراسیون فوتبال امسال درصدد دریافت حق پخش ۱۶۰ میلیارد تومانی بود که البته در این مورد به نتیجه نرسید. حالا سعید فائقی نفس تلاش برای دریافت چنین پولی را تایید می‌کند: «مبلغ ۱۶۰ میلیاردی که فدراسیون فوتبال بابت حق پخش مطالبه کرده، درست و واقعی است چرا که در مقایسه با حجم آگهی‌های تلویزیون از فوتبال و تهیه برنامه‌های متعدد ورزشی نمی‌توان این مبلغ را چندان پرت و دور از انتظار دانست.»

رضاییان: مخالف ردیف بودجه هستم

اما از سوی دیگر مسعود رضاییان، مدیرعامل باشگاه نفت مسجد سلیمان نظرات متفاوتی نسبت به این ماجرا دارد. وی معتقد است در موضوع حق پخش هیچ «باید» خاصی وجود ندارد، چرا که صداوسیما در این مسیر فاقد رقیب است و طبیعتا نظرات و مواضع خود را تحمیل می‌کند: «اگر شبکه‌های دیگری داشتیم، سازمان لیگ برای فروش حق پخش مزایده برگزار می‌کرد و هر کسی پول بیشتری می‌داد برنده می‌شد، ولی حالا که تک مشتری است شرایط به نفع خریدار چرخیده است. به این دلیل این فلسفه از خوان اول دچار اشکالات استراتژیک بوده است. هر چند که معتقدم باشگاهی که به‌طور متوسط سالانه ۲۰ میلیارد تومان هزینه می‌کند، باید هفت تا هشت میلیارد تومان آن از طریق پخش تلویزیونی تامین شود. لیگ حرفه‌ای ما ۱۶تیمی است که اگر به هریک ازاین باشگاه‌ها ۱۰ میلیارد تومان داده شود، می‌شود ۱۶۰ میلیارد تومان که می‌تواند کمک بزرگی به باشگاه‌ها باشد.» وی با اشاره به این موضوع که اختیار گرفتن کامل حق پخش در دست فوتبالی‌ها نیست، ادامه می‌دهد: «در شرایط فعلی که پول حق پخش جوابگوی هزینه‌های باشگاه‌ها نیست باید از بار هزینه‌ها کم کرد. در این مسیر یکی از بزرگ‌ترین اقدامات این است که قرارداد بازیکنان تعدیل شود و بازیکنی بیشتر از ۲۰۰ یا۳۰۰ میلیون تومان پول نگیرد. در شرایطی که هزینه‌های باشگاه‌ها زیاد است و فقط یک مسافرت برای یک تیم لیگ برتری حدود ۲۰ میلیون تومان هزینه دارد، باید مدیران همه باشگاه‌ها در مسیر کاهش قراردادها و هزینه‌ها پیش بروند.» در توافقات جدید صداوسیما با اهالی فوتبال مقرر شده برای سال بعد ردیف بودجه‌ای برای حق پخش تلویزیونی اختصاص یابد، اما رضاییان با این موضوع مخالف است: «با اختصاص ردیف بودجه برای فوتبال مخالف هستم چرا که این کار مشکلی را حل نمی‌کند. این با فلسفه خصوصی‌سازی مغایرت دارد. مطمئنا بعد از اختصاص ردیف بودجه بازهم فریاد خیلی‌ها بالا است که فوتبال دارد از بیت‌المال ارتزاق می‌کند. به جای این کار بروند دنبال اصلاح قوانین و از فرآیندهای تجاری و اقتصادی دیگر استفاده کنند. فدراسیون باید بیشتر به فکر بهبود شرایط بلیت‌فروشی و تبلیغات باشگاه‌ها باشد.»

رضاییان همچنین معتقد است به توافق اخیر سازمان لیگ با تلویزیون نباید خرده گرفت: «من با گرفتن حق پخش واقعی مخالف نیستم، ولی فدراسیون با هر مبلغی که توافق کرده جلوی ضرر بیشتری را گرفته است چرا که اگر این توافق صورت نمی‌گرفت فدراسیون از ناحیه اسپانسرهایش متحمل ضرر و زیان‌های بیشتری می‌شد. اسپانسرهای تبلیغات محیطی و همین‌طور صاحبان تبلیغات روی پیراهن‌ها به خاطر عدم پخش تلویزیونی مسابقات، باشگاه‌ها را تحت فشار قرار داده بودند. اگر توافق با صدا‌و‌سیما حاصل نمی‌شد شاید این اسپانسرها هم کنار می‌کشیدند و مشکلات بیشتر می‌شد.» مدیرعامل نفت مسجد سلیمان در پایان درباره اینکه گفته می‌شود قرار است وزارت ورزش و جوانان پول دریافتی از صداوسیما را بین باشگاه‌ها تقسیم کند، می‌گوید: «اگر بخواهیم دولت را وارد این مساله کنیم شاید در آینده مجددا AFC ایراد بگیرد. باید پولی که از این طریق به دست می‌آید مستقیما به حساب سازمان لیگ واریز شود و سازمان لیگ این پول را به‌عنوان درآمد به باشگاه‌ها بدهد.»

دایی، مجیدی و کریمی راهم دعوت کنم باز انتقاد می‌کنند

کی‌روش: رفاقتی با بازیکنان ندارم

تیم فوتبال کشورمان این هفته با کره بازی دوستانه دارد؛ اما سرمربی تیم ملی به دوستانه بودن هیچ رقابتی در فوتبال اعتقاد ندارد: «در تیم ملی هیچ بازی‌ای دوستانه نیست و تمامی آنها رسمی هستند. همه بازی‌ها مهم هستند. با بهترین عملکرد سعی خواهیم کرد در این بازی به پیروزی برسیم. با مسوولیت‌ها و منابعی که در اختیار داریم سعی می‌کنیم بهترین عملکرد را داشته باشیم. البته شکی نیست کره‌جنوبی در کنار ژاپن از لحاظ مالی و امکانات جزو بهترین‌های آسیا هستند ما هم در این زمینه تمام تلاش خود را می‌کنیم.در حال حاضر بازی‌های خلیج‌فارس را از تلویزیون دنبال می‌کنیم. اگر منابع کافی داشته باشیم یک روز بعد بازی با کره‌جنوبی یک مربی را به آنجا می‌فرستیم. در حال حاضر تمرکز ما روی کره‌جنوبی است؛ زیرا بعد از این بازی وقت داریم بسیار دقیق از روی ویدئو و فیلم بازی‌ها عملکرد هم‌گروهی‌هایمان را مورد بررسی قرار بدهیم.»سرمربی تیم ملی فوتبال در مورد بازیکنان دعوت شده و بیرون ماندن رحمتی، خلعتبری و هادی عقیلی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس تاکید کرد: «در گذشته بارها گفته‌ام درهای تیم ملی به روی همه باز است. البته اعتقاد و ایمان دارم که بهترین بازیکنانمان در تیم ملی هستند. در حال حاضر به نظرم بهترین بازیکنان هستند و به بودن آنها احتیاج دارم اگر نظر متفاوتی دارید، احترام می‌گذارم. بسیار مهم است که احترام لازم را برای کسانی داشته باشیم که به تیم ملی دعوت شدند. این همان داستان قدیمی بود که یک پیرمرد با پسرش از روستایی عبور می‌کردند. اگر حتی بازیکنانی را که نام آنها را بردید در کنار علی دایی، فرهاد مجیدی و علی کریمی دعوت کنم باز هم خواهند گفت که بازیکنان خوب بیرون مانده‌اند. اگر ۱۰ بازیکن زیر ۲۲ سال مانند پورعلی گنجی و سردار آزمون را دعوت کنم باز هم داستان دیگری خواهند گفت. در نهایت کاری که ایمان دارم انجام می‌دهم نمی‌گویم کاری که انجام می‌دهم درست است، اما کاری که انجام می‌دهم به آن ایمان دارم.»

کی‌روش اطمینان می‌دهد رفاقتی با بازیکنان دعوت شده ندارد: «نمی‌توانیم یک مطلب را نادیده بگیریم آن هم اینکه من هیچ دوستی با بازیکن ندارم و هیچ ذهنیت منفی هم ندارم بسیار خوشحالم آزمون جهانبخش و غفوری را که جوان هستند در تیمم دارم. سعی می‌کنیم بازی خوبی مقابل کره‌جنوبی انجام دهیم.»

سرمربی تیم ملی پیغامی هم برای هواداران تیم ملی دارد: «یک پیراهن خاص برای هواداران دارم و آن هم پیراهن شماره ۱۲ است. به همگی آنها احتیاج داریم که در طبقه بالا و پایین حضور داشته باشند. هیچ لزومی ندارد که همگی بر یک مطلب نظر موافق داشته باشیم هیچ وقت هم این اتفاق رخ نمی‌دهد؛ اما حمایت مهم است پس از جام جهانی این اعتقاد را داشتم که تیم ملی به حمایت نیاز دارد؛ اما متاسفانه یکسری افراد صدمه وارد می‌کنند و جایگاه تیم ملی را پایین می‌آورند. همه بازیکنان و مربیان سعی خواهیم کرد که باعث غرور هواداران شویم.»