زلزله مدیریتی در فوتبال!

قربانیان کم سروصدا! تغییرات کلی در فدراسیون فوتبال از برکناری فریده شجاعی شروع شد. همسر منصور پورحیدری که سال‌ها مسوولیت کمیته بانوان فدراسیون فوتبال را بر عهده داشت، سرانجام از سمتش کنار رفت تا جای خودش را به مهین فرهادی‌زاد بدهد. شجاعی البته در مورد جانشینش هم ادعاهای جالبی دارد. او به خبرگزاری مهر می‌گوید: «مطمئنم فرهادی‌زاد گزینه صددرصد وزارت ورزش و شخص وزیر است.» بعد از شجاعی اما نوبت به کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال رسید؛ جایی که طی سال‌های اخیر همه علاقه‌مندان به این رشته ورزشی به دیدن دکتر احمد هاشمیان در آنجا عادت کرده بودند، اما حالا همه چیز تغییر کرده است. بر این اساس علی کفاشیان در ادامه تغییرات در فدراسیون فوتبال پس از بررسی عملکرد کمیته پزشکی،‌ احمد هاشمیان را از این سمت کنار گذاشت و پرهان خانلری را به‌عنوان سرپرست این کمیته برگزید. خانلری سال‌ها پزشک تیم ملی فوتبال کشورمان بوده است.

نایب‌رئیس هم رفتنی شد

طی این مدت اما بخش قابل توجهی از فشارهایی که به فدراسیون فوتبال وارد می‌شد، متوجه عملکرد هادی آیت‌اللهی بود؛ نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال که حرف و حدیث‌های زیادی در مورد نوع عملکرد او وجود داشت. این مدیر شیرازی در حالی سال‌ها بر یکی از کرسی‌های مهم فدراسیون تکیه زده بود که فوتبال شیراز با مشکلات شدیدی مواجه است؛ برق تقریبا نابود شده و فجرسپاسی هم در لیگ یک به سر می‌برد؛ با این حال آیت‌اللهی که سال‌ها رئیس هیات فوتبال فارس بود، تا همین دیروز در فدراسیون به کار خودش ادامه می‌داد، اما ظاهرا در کادر مدیریتی جدید این مجموعه دیگر جایی برای او وجود نخواهد داشت. بر همین اساس روز گذشته «ایسنا» از کناره‌گیری آیت‌اللهی خبر داد.

صاحب کشوی جادویی هم می‌رود؟

جالب‌ترین بخش تغییرات در فدراسیون فوتبال اما احتمالا شامل حال مهدی محمدنبی خواهد شد؛ دبیر کل فدراسیون که در موردش خیلی‌ها به شوخی می‌گفتند صاحب یک کشوی جادویی است و در مورد زمان و چگونگی اعلام بسیار از احکام در فوتبال ایران، تصمیم می‌گیرد. حالا اما نبی در آستانه برکناری قرار گرفته است. در همین راستا خبرگزاری فارس از قول کفاشیان نوشت تکلیف ماندن یا نماندن نبی در فدراسیون، امروز روشن خواهد شد. «ایسنا» اما یک گام فراتر گذاشته و حتی جانشین احتمالی او را هم معرفی کرده است. در گزارش این خبرگزاری می‌خوانیم: «علیرضا اسدی که در حال حاضر سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی است،‌ گزینه نخست جانشینی نبی محسوب می‌شود. کفاشیان برای انتخاب دبیرکل باید گزینه مورد نظر را برای تایید به هیات‌رئیسه معرفی کند.» «ایسنا» همچنین از حسین عسکری، محمد احسانی و محمدرضا ملامحمد هم به‌عنوان دیگر گزینه‌های برکناری نام برده است.

سرنوشت کفاشیان در گرو جام ملت‌ها؟

گفته می‌شود از آنجایی که تغییر مستقیم کفاشیان ممکن است تبعات بین‌المللی داشته باشد، با وی توافق شده که ضمن اعمال این تغییرات در زیرمجموعه‌اش، به کار در فدراسیون فوتبال ادامه بدهد. این فرضیه به‌ویژه زمانی قوت می‌گیرد که حس می‌شود برخی از گزینه‌های جانشینی، به وزارت ورزش نزدیک هستند. در عین حال اما بخش دیگری از شایعات، همچنان جایگاه خود کفاشیان را هم در خطر می‌بینند. در این زمینه شنیده می‌شود در صورت ناکامی احتمالی تیم ملی در جام ملت‌های آسیا، ممکن است هیچ‌کدام از این تغییرات افاقه نکند و این بار خود آقای رئیس رفتنی شود. باید کمی صبر کرد و دید چه اتفاقی رخ می‌دهد.