جنجال اینستاگرام!

گروه ورزش- بهروز رسایلی: تردیدی نیست که پیشرفت گام به گام فناوری، معادلات زندگی در همه حوزه‌های اجتماعی را دستخوش تغییر کرده است و صد البته عرصه ورزش هم از این قاعده مستثنی نیست. اگر روزی فراگیری تلویزیون و پخش مستقیم مسابقات باعث تحول جدی و بنیادی ورزش شد، بعدتر ابداع تلفن همراه تاثیر مشابهی روی این حوزه گذاشت. رشد تکنولوژی، اما متوقف نشد تا پدیده‌هایی مثل ماهواره و فیس‌بوک تفاوت‌های جدیدی در این زمینه ایجاد کنند. حالا هم انگار نوبت «اینستاگرام» است؛ یک رسانه شخصی ۲۴ ساعته که این روزها برای بسیاری از ستاره‌های ورزش و هنر در سراسر دنیا حرف اول را می‌زند. در ایران نیز استفاده از این شبکه اجتماعی به شدت رایج شده و کار به جایی رسیده که بعضی صفحات با دنبال‌کنندگان چندصد هزار نفری به شدت موثرتر از برخی رسانه‌های رسمی کشور به کارشان ادامه می‌دهند. در چنین شرایطی، به‌طور طبیعی چگونگی استفاده از این پدیده می‌تواند کلیدی و قابل اهمیت باشد؛ آنچه به نظر می‌رسد دست‌کم در فوتبال ایران شکل صحیح خودش را پیدا نکرده است.

از خداحافظی‌های شبانه تا خبر قهر!

در حال حاضر به نظر می‌رسد اینستاگرام بیشتر به محلی برای تخلیه آنی احساسات و هیجانات تعدادی از بازیکنان فوتبال ایران تبدیل شده؛ چه اینکه این موضوع، طی ماه‌های گذشته جنجال‌های فراوانی را به وجود آورده است. در یک نمونه بسیار پرسروصدا، پیام صادقیان بعد از اصطکاک با حمید درخشان به خاطر تعویض در بازی با پیکان، روی صفحه شخصی‌اش پستی در مورد جدایی از پرسپولیس ارسال کرد که این موضوع خشم شدید هواداران را در پی آورد. در این زمینه کار به جایی رسید که در ابتدای بازی با گسترش فولاد، تعدادی از تماشاگران حاضر در ورزشگاه آزادی صادقیان را «هو» کردند. در همین باشگاه پرسپولیس، سوشا مکانی هم شرایط نسبتا مشابهی داشته و پست‌های ارسال شده توسط او بارها جنجال‌ساز از کار درآمده است. گلر سرخپوشان که در نیم‌فصل نخست نتوانست انتظارات را برآورده کند، در یکی، دو نوبت با لحنی نه‌چندان مناسب به منتقدانش واکنش نشان داد و در مقطعی دیگر نیز حرف از خداحافظی به میان آورد تا به حاشیه‌های سرخپوشان دامن زده باشد. این اواخر اما علی کریمی هم از صفحه شخصی‌اش در این شبکه اجتماعی به همین منظور استفاده کرد و خبر جدایی‌اش از تیم ملی را به مبهم‌ترین شکل ممکن از طریق اینستاگرام به اطلاع مردم رساند!

بهترین محل برای درگیری‌های لفظی!

روی اینستاگرام ستاره‌های فوتبال اما تا دل‌تان بخواهد می‌شود جنگ کلامی و درگیری لفظی پیدا کرد. آخرین‌شان همین دو روز پیش رخ داد؛ جایی که در پیج‌های منتسب به مهدی رحمتی و حنیف عمران‌زاده این دو بازیکن حسابی از خجالت هم درآمدند. در این صفحات، جملات عجیبی پیرامون مردی و نامردی، جدایی از استقلال و جلسه در تایلند منتشر شد که بهت و حیرت مخاطبان را برانگیخت؛ هرچند این دو در حاشیه بازی خیریه جزیره کیش که عصر پنج‌شنبه برگزار شد دست آشتی دادند و ظاهرا پست‌های جنجالی را هم پس از آن پاک کردند! کمی قبل‌تر، جدایی رضا حقیقی از پرسپولیس باعث شد بهروز رهبری‌فرد روی صفحه شخصی‌اش در همین رسانه به تندی از خجالت این هافبک دربیاید و یکی از وحشتناک‌ترین مجادلات سال ۹۳ را استارت بزند. در این مورد کار به جایی رسید که حقیقی یکی، دو بار در رسانه‌ها جواب پیشکسوت پرسپولیس را داد و حتی از او دعوت کرد به‌عنوان تدارکات پدیده -باشگاه جدیدش- به کار مشغول شود! درهمین راستا می‌توان به درگیری لفظی صادقیان و مسلمان بر سر حضور احتمالی بازیکن دوم در استقلال هم اشاره کرد که نزدیک بود کار را به جاهای باریکی بکشاند.

ستاره‌های بدون ویرایش!

بسیاری از مواقع یک تیم حرفه‌ای رسانه‌ای بعد از گرفتن مصاحبه از ستاره‌های فوتبال، حسابی روی آن کار می‌کنند تا خروجی انتشار گفت‌وگو، آبرومندانه و کم‌خطر باشد. با این حال اما سیمای بدون ویرایش برخی سوپراستارها را می‌شود در صفحات اینستاگرام‌شان به وضوح دید؛ جمله‌بندی‌های غلط و ناقص، مواضع تند و غیرقابل تکذیب یا عکس‌های دردسرساز! همین چند روز پیش بود که روی صفحه منتسب به کرار جاسم، تصویری از او در یک اتومبیل در عراق منتشر شد که در آن یک کلت کمری به چشم می‌خورد و این موضوع حسابی سروصدا به پا کرد. در بقیه نقاط دنیا هم حضور فوتبالیست‌ها در اینستاگرام کم‌وبیش حاشیه‌هایی را به همراه دارد، اما به نظر می‌رسد مدیریت آن بسیار حرفه‌ای‌تر است. به‌عنوان مثال همین هفته گذشته لیونل مسی بعد از نیمکت‌نشینی در بازی با سوسیه‌داد، بدون هیچ کار اضافه‌ای صرفا صفحات دو باشگاه منچسترسیتی و چلسی را فالو کرد تا پیامش را به هواداران، کادر فنی و مدیران باشگاه رسانده باشد؛ پیامی که البته در هر لحظه می‌تواند قابل کتمان و اصلاح باشد. این است فرق ستاره‌هایی که مشاوران آگاه دارند با آنها که چشم‌بسته گام به این عرصه می‌گذارند.