اسلامیان: کدام خصوصی‌سازی در کشور موفق بوده؟

گروه ورزش- حمید رجبی: علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال بعد از چند ناکامی که در عرصه‌های مختلف داشت، با فشار زیادی برای تعویض مدیران خود روبه‌رو شد. در این میان هادی آیت‌اللهی به‌عنوان نایب رئیس اول جزو نخستین کسانی بود که توسط رئیس برکنار شد. هرچند که بزرگ‌ترین فعل و انفعال در این زمینه جدا شدن مهدی محمدنبی دبیر کل فدراسیون بود که پس از مدت‌ها از این تیم کنار رفت و اسدی جایگزین وی شد. اما پس از حدود دو ماه که فدراسیون به واسطه جدایی آیت‌اللهی بدون نایب رئیس به کار خود ادامه می‌داد، کفاشیان محمود اسلامیان را به‌عنوان سرپرست این سمت انتخاب کرد تا در اولین جلسه هیات رئیسه در مورد انتخاب قطعی وی تصمیم‌گیری شود. اسلامیان که یک مدیر اقتصادی است و در سوابق خود تجربه مدیریت ورزشی نیز دارد حالا به ساختمان اول فوتبال رسیده و این در حالی است که خیلی‌ها می‌گویند او می‌تواند یک مدیر خوب اقتصادی- ورزشی باشد. این انتخاب نشان می‌دهد که رویکرد فدراسیون درخصوص مسائل اقتصادی و خصوصی‌سازی باشگاه‌ها تغییر کرده است. اما اسلامیان از افراد مورد وثوق دولت به خصوص اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور است که این مورد نیز می‌تواند حمایت دولت از فدراسیون فوتبال را قوی‌تر از قبل کند. از اسلامیان به‌عنوان جدی‌ترین جانشین کفاشیان یاد می‌شود هر چند که وی این موضوع را رد کرده است.

مطالعه باشگاه‌های سودآور

محمود اسلامیان در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» از مسائل مختلفی صحبت کرد و از آنجا که وی یک مدیر اقتصادی- ورزشی است عمده صحبت‌ها حول محور مسائل اقتصادی در فوتبال بود. وی با ذکر این موضوع که از بدو ورودش به ساختمان سئول مطالعاتی را آغاز کرده تا چرخه اقتصادی فوتبال ایران سودآور باشد و خصوصی‌سازی در آن به جایی برسد، در مورد شرایط اقتصادی حال حاضر باشگاه‌های فوتبال در ایران گفت: «معتقدم متاسفانه ما در زمینه خصوصی‌سازی به دنبال واکاوی منطقی و علمی و یافتن راه‌حل نیستیم و بیشتر تصمیمات را احساسی می‌گیریم که این موجب می‌شود در ‌‌نهایت طرح‌های ما به شکست منجرشود. یکی از بهترین و مثمرثمر‌ترین راه‌ها در مورد خصوصی‌سازی باشگاه‌ها مطالعه و بررسی باشگاه‌های مطرح و البته سودده دنیا است. در این راه‌ حتی می‌توان باشگاه‌های حاشیه خلیج‌فارس را نیز مورد مطالعه قرار داد و دقت کرد که چرخه اقتصادی یک باشگاه چطور می‌گردد.»

کدام خصوصی‌سازی درکشور موفق بوده؟

نایب‌رئیس اول فدراسیون فوتبال با ذکر این نکته که در هر موضوعی اگر به اندازه درآمد هزینه نشود شکست از راه خواهد رسید، در مورد خصوصی‌سازی باشگاه‌ها ادامه داد: «همه می‌دانند که امروزه فوتبال یک صنعت شده و از این صنعت درآمد‌های سرشاری نصیب سرمایه‌گذاران و حتی دولت‌ها می‌شود. وقتی یک بازیکن ۱۰۰ میلیون یورو و پیراهنش چند میلیون یورو به فروش می‌رسد نشان‌دهنده این است که فوتبال یک مقوله پیچیده اقتصادی است. در این میان راه‌حل رسیدن به شرایط مطلوب، خصوصی‌سازی باشگاه‌ها است ولی در ایران جدای از فوتبال، کدام خصوصی‌سازی موفق بوده است؟ برای اداره این باشگاه‌ها و به سود رساندن آنها باید شرایطی باشد که در ایران نیست.

به همین دلیل است که باشگاه‌هایی مثل استقلال اهواز، بهمن، استیل آذین یا راه‌آهن و... از نظر خصوصی شدن به بن بست می‌رسند و مالکان بعد از یک مدت از کار منصرف می‌شوند چون مالک باید سالی ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان هزینه کند ولی ورودی آنها حتی به اندازه‌ای نیست که نیمی از پول سرمایه‌گذاری شده را برگرداند.»

دقت در واگذاری پرسپولیس و استقلال

وی در مورد خصوصی شدن دو باشگاه مطرح پایتخت تاکید می‌کند که دولت باشگاه‌دار خوبی نیست چه اینکه در هیچ یک از کشورهای صاحب فوتبال دولت در امور باشگاه‌ها دخالت نمی‌کند: «پرسپولیس و استقلال بحث میلیون‌ها هوادار است و این دو باشگاه باید با دقت ومطالعه زیادی واگذار شوند. البته در این راه هم اگر نمونه‌های خارجی بررسی شود نتیجه بهتری حاصل می‌شود. باید ردیف درآمد‌ها دیده و محقق شود و البته صلاحیت شخص خریدار هم بررسی شود. نمی‌شود یکی بیاید باشگاه را بخرد و چند سال بعد با میلیارد‌ها ضرر برگرداند.»

ما حق پخش را جدی‌تر می‌گیریم

اسلامیان به یکی از مهم‌ترین مسائل اقتصادی فدراسیون فوتبال که همان داستان حق پخش است، اشاره می‌کند: «با اینکه معتقدم بودجه صدا و سیما هم محدود است و برای دادن حق پخش کامل مشکلاتی وجود دارد اما ما موضوع حق پخش را جدی‌تر از قبل پیگیری می‌کنیم تا

حق فوتبال ضایع نشود. حق پخش یکی از اساسی‌ترین موضوعات درآمدی فوتبال است. هر کس دو باشگاه پرسپولیس یا استقلال را بخرد باید ۲۰ تا ۳۰ میلیارد هم پس از خرید هزینه کند و چون حق پخش واقعی نیست با مشکل روبه‌رو می‌شود. من درخصوص درآمد‌های باشگاه‌های فوتبال مطالعاتی داشتم از جمله باشگاه اینترمیلان و چند باشگاه معتبر آلمانی و از مدیران آنها خواستم عمده درآمد‌های باشگاه را بگویند. جالب است که آنها ۶۰ درصد از درآمد‌های خود را از حق پخش تلویزیونی، ۲۰ درصد برند و ۱۰ تا ۱۵ درصد را هم از ترانسفر بازیکن به دست می‌آورند. اکثر باشگاه‌ها در دنیا این شرایط را دارند و ما هم باید به این سمت برویم.»

منکر فساد در فوتبال نمی‌شوم

اسلامیان وجود فساد را یکی از معضلات اقتصاد ما می‌داند و می‌گوید: «به هر دلیلی متاسفانه فساد در کشور ما از چند سال گذشته زیاد شده که این بیماری اقتصادی نیز تا حدودی به فوتبال سرایت کرده است. پس من منکر فساد در فوتبال نیستم اما باید در برخورد با فساد به دو موضوع توجه داشت. یکی اینکه ساختار‌ها باید اصلاح شوند و دوم اینکه انتخاب مدیران نیز باید به دقت صورت بگیرد. به این ترتیب باید مدیران و مربیان پاکی برای کار در فوتبال انتخاب کرد.»

من جانشین کفاشیان نیستم

نایب رئیس اول با قاطعیت می‌گوید جانشین کفاشیان نخواهد شد و صحبت‌هایی که در رسانه‌ها مطرح می‌شود در حد گمانه‌زنی است: «بنا بر درخواستی که شد احساس کردم می‌توانم با تجربیات و توانایی‌هایی که دارم به مجموعه فدراسیون فوتبال کمک کنم. من از طرف شخص یا ارگانی به فدراسیون معرفی نشدم. همین‌طور بحث جانشینی‌ام با کفاشیان نیز مطرح نیست و این موضوع را رد می‌کنم. من آمده‌ام که به فدراسیون کمک فکری کنم. مسوولیت من تعریف‌ شده است. این هم یکی از حواشی فوتبال است که متاسفانه ۸۰ درصد فوتبال ما را در بر گرفته. البته حاشیه هم برای برخی جذاب است و موج ایجاد می‌کند اما وقت همه را می‌گیرد.»