نمی‌توانم برای پرسپولیس گل بزنم!

در شرایطی که این روزها بسیاری از علاقه‌مندان به فوتبال ایران در مورد عملکرد وزیر ورزش و جوانان اظهار نظر می‌کنند، روز گذشته محمود گودرزی در یک نشست خبری حاضر شد و به پرسش رسانه‌ها پاسخ داد. آقای وزیر البته در مورد پرسپولیس هم حرف زد؛ حرف‌هایی که بعید است هواداران را چندان متقاعد کند.

فوتبالیست خوبی نیستم

دیروز هم واکنش گودرزی به مشکلات پرسپولیس، مثل همیشه بود. به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر ورزش در مورد وضعیت سرخپوشان گفت: «باشگاه هیات مدیره و مدیرعامل دارد. قبلا هم گفتم درباره وضعیت نامناسب پرسپولیس باید آسیب‌شناسی شود. تا جایی که به ما مربوط است باید فضای واگذاری را فراهم کنیم. حالا اگر منظور شما این است که من توپ را وارد دروازه کنم نمی‌توانم چون فوتبالیست خوبی نیستم! صحبت‌های مربی پرسپولیس را خواندم که گفته بود توپ‌هایمان گل نمی‌‌شود و شانس نداریم اما در طرف مقابل یک بازیکن از ملوان لباس عوض می‌کند و توپ را می‌گیرد. صبح‌ها رادیو گوش می‌دهم. آنها بارها درباره پرسپولیس صحبت می‌کنند. ما نباید به مشکلات آن دامن بزنیم و باید آن را مدیریت کنیم. امیدوارم در کوتاه‌مدت این واگذاری انجام شود. از طرفی باشگاه‌ها باید خودشان مولد بازیکن باشند. وقتی باشگاه پرسپولیس می‌گوید ما نتوانستیم بازیکن خوب بخریم بدترین اظهارنظر است. چه معنی دارد تیمی با این توانمندی به دنبال خرید بازیکن باشد. آنها باید از فروش بازیکن درآمد کسب کنند. هر مربی که آمده ۲ گل خورده تغییر کرده مربی دیگر آمده ۴ گل خورده باز هم عزل شده. شما باید دندان روی جگر بگذارید. باید بنیادی کار کرد و دنبال توسعه زیرساخت‌ها بود.» به نظر می‌رسد نیازی به توضیح بیشتر نباشد. امیدواریم هواداران پرسپولیس قانع شده باشند!

در مورد کی‌روش، برنامه ۹۰ ملاک نیست

وزیر ورزش که بعد از جام جهانی نسبت به عملکرد کارلوس کی‌روش انتقادهایی داشت،‌ ظاهرا حالا هم کم‌وبیش همان موضع را حفظ کرده؛ تا جایی که رای بیش از دو میلیون شرکت‌کننده در نظرسنجی برنامه ۹۰ راجع‌به مربی پرتغالی را چندان حائز اهمیت نمی‌داند: «خواست عمومی را نمی‌دانم. شما مگر عدد دارید که خواست عمومی چقدر است؟ برنامه ۹۰ که معیار نیست. اگر شما معیار دارید بگویید خواست عمومی چه می‌خواهد. ما هیچ آماری از موافقان و مخالفان برای ماندن کی‌روش نداریم. نگاه اگر فنی و تخصصی باشد جوسازی دولتی و رسانه‌ای هیچ‌کدام معیار مبتنی بر واقعیت نیست. فدراسیون فوتبال مثل سایر فدراسیون‌ها مستقل و عمومی است و اساسنامه مستقل دارد. این نهاد می‌تواند هر کسی را به‌عنوان سرمربی در رده‌های مختلف انتخاب کند. نظر من را می‌خواهید نظر من می‌شود نظر شخصی، اما به‌عنوان یک مسوول من اجازه ورود به این عرصه را ندارم. آنها خودشان باید به این جمع‌بندی برسند حالا یا قرارداد می‌بندند یا نه. تلاش ما این است که از دخالت دوری کنیم.»

این اندازه پرداختن به فوتبال قابل هضم نیست

از مدت‌ها پیش در مورد گودرزی می‌گفتند که او علاقه چندانی به فوتبال ندارد. وزیر ورزش هم البته با برخی حرف‌ها و رفتارهایش به قوت گرفتن این شائبه کمک کرده است.

گودرزی دیروز در مورد فوتبال گفت: «قابل هضم نیست چرا به یک پدیده تا این اندازه اهمیت می‌دهیم و از سایر پدیده‌ها عقب می‌مانیم. فدراسیون فوتبال مانند بقیه فدراسیون‌ها است که باید در جهت پیشرفت فوتبال گام بردارد.» از گودرزی سوال شد که آیا از تغییرات در فدراسیون فوتبال استقبال می‌کند یا نه، او هم جواب داد: «فدراسیون‌ها نهاد عمومی غیردولتی هستند و استقلال دارند در نتیجه اساسنامه دارند که باید بر اساس آن حرکت کنند. تشکیل مجمع‌، نحوه برکناری و سایر مسائل در اساسنامه دیده شده است. حرکت فدراسیون فوتبال هم باید براساس اساسنامه باشد. مجمع فدراسیون فوتبال ۷۴ عضو دارد که عصاره فوتبال ایران هستند که باید تصمیم بگیرند این روند را چطور اجرا و تقویت کنند. فرض بر این است این ۷۴ نفر در فضای دموکراتیک انتخاب شده‌اند و باید خودشان آستین بالا بزنند. اگر رای بر تغییر باشد استقبال می‌کنیم. اگر رای بر عدم تغییر باشد باز هم استقبال می‌کنیم.»

شاید پرسپولیس ماهیتا فضای چالشی دارد

وزیر ورزش روی واگذار شدن سرخابی‌ها به بخش خصوصی تا پایان سال هم تاکید کرد: «این دو باشگاه متعلق به دولت هستند که باید تا پایان سال ۹۳ به بخش خصوصی واگذار شوند. اقدامات جدی انجام دادیم و تلاش‌ها برای واگذاری صورت گرفته است. ما موظف به اجرای قانون هستیم. این دو باشگاه در اختیار وزارت اقتصاد قرار گرفته‌اند و قیمت‌گذاری صورت گرفته است. در واقع از سه ماه قبل از نظر قانونی ما اختیاری نداریم. فرآیند واگذاری در یک مزایده اعلام عمومی خواهد شد. از ابتدای ورودم مشاهده کردم دولت اجازه تزریق مالی به باشگاه حرفه‌ای را ندارد. اگر هم کمکی شده خلاف قانون بوده است. برندهای استقلال و پرسپولیس مهم هستند و آنها می‌توانند از این دو برند معتبر برای جذب منابع استفاده کنند. آنها که تمایل به کمک و سرمایه‌گذاری داشتند دعوت شدند و فعالیت کردند. در این مسیر اتفاقاتی هم می‌افتد مانند اختلاف‌نظر بین حامیان مالی و مدیرعامل. دستگیری مدیرعامل یا کنار کشیدن حامیان. ما اجازه کمک مالی نداریم و البته منابع ما هم محدود است. استقلال و پرسپولیس شرایطی مانند هم دارند اما چرا استقلال ثابت کار می‌کند اما پرسپولیس نوسان دارد؛ شاید پرسپولیس ماهیتا فضای چالشی دارد. نمی‌دانم اما شرایط برای هر دو تیم یکسان بوده است.»