پرسپولیس در مرز  هشت و نیم میلیارد!

گروه ورزش- بهروز رسایلی: این روزها هر سایت و روزنامه‌ای را که باز می‌کنی، با خبر یا شایعه‌ای در مورد وقوع تغییر در کادر فنی پرسپولیس مواجه می‌شوی. اوضاع طوری است که هیچ‌کس نمی‌داند درخشان تا چه زمانی روی نیمکت سرخ‌ها باقی خواهد ماند. صرف‌نظر از اینکه این همه تردید چه تاثیری روی کار مربیان فعلی پرسپولیس می‌گذارد،‌ به نظر می‌رسد تغییرات پیاپی در کادر فنی سرخپوشان از منظر مسائل مالی هم مهم باشد؛ جایی که قرمزها امسال میلیاردها تومان خرج استفاده از مربیان مختلف کرده‌اند و البته به جایی هم نرسیده‌اند! شروع با کادر ۳ میلیاردی

پرسپولیسی‌ها لیگ چهاردهم را با همان کادر فنی فصل گذشته شروع کردند. علی دایی و همکارانش که در ابتدای لیگ سیزدهم قرارداد سه ساله با پرسپولیس بسته بودند، بعد از نایب قهرمان کردن این تیم به کارشان در جمع سرخپوشان ادامه دادند،‌ اما تنها هفت هفته بعد از شروع فصل، هیات‌مدیره پرسپولیس عذر آنها را خواست. براساس آنچه اوایل فصل منتشر شد، قرار بود علی دایی برای لیگ چهاردهم ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان از پرسپولیس دستمزد بگیرد که بالطبع با اخراج او، باشگاه موظف شد تمام این پول را به وی بپردازد. همچنین محمد دایی، برادر سرمربی پرسپولیس که دستیار او به حساب می‌آمد، قراردادی ۱۷۰ میلیون تومانی با سرخپوشان داشت. رقم دستمزد سایر دستیاران دایی یعنی منافی، فروزانی، غلامپور و مولایی هم همین ۱۷۰ میلیون تومان بود و البته محمد پنجعلی به‌عنوان سرپرست،‌ قراردادی ۱۴۰ میلیون تومانی بسته بود. یک حساب ساده نشان می‌دهد قرارداد اولین کادر فنی پرسپولیس در لیگ چهاردهم، در مجموع ۳ میلیارد و ۹۰ میلیون تومان بوده است که با اخراج آنها، باشگاه مکلف به پرداخت تمام این پول شد. گرچه گفته می‌شود دایی و دستیارانش موقع تسویه حساب به مدیریت پرسپولیس تخفیف داده‌اند و خود دایی کل قرارداد سال سومش را نیز بخشیده است.

ادامه با کادر یک میلیارد و ۲۵۰ میلیونی

با خروج علی دایی و همکارانش از پرسپولیس، حمید درخشان و رفقا نیمکت‌سرخپوشان را تحویل گرفتند. به استناد آنچه سایت سازمان لیگ منتشر کرده، سرمربی جدید قرمزها برای کار در ادامه فصل قراردادی ۵۰۰ میلیون تومانی بسته است. به علاوه حسین عبدی به‌عنوان دستیار اول درخشان ۲۰۰ میلیون تومان دستمزد خواهد گرفت. همچنین علیرضا امامی‌فر، نادر باقری و سیدحسن مومنی که دیگر اعضای کادر فنی هستند، ‌قراردادی ۱۴۰ میلیون تومانی بسته‌اند. به این لیست باید محمود خوردبین را هم اضافه کرد که با تغییر کادر فنی، دوباره جای محمد پنجعلی را گرفت. سرپرست سرخپوشان قرار است ۱۳۰ میلیون تومان دریافتی داشته باشد. به این ترتیب هزینه کادر فنی دوم پرسپولیس در لیگ چهاردهم، چیزی حدود یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان بوده است که شاید همین روزها باشگاه مجبور به پرداخت کامل آن شود!

پایان با کادر ۴ میلیاردی؟

این روزها اما زمزمه تغییر دوباره کادر فنی در پرسپولیس اوج گرفته است. اگرچه افشین قطبی در گفت‌وگو با «ایسنا» از توافق خودش با سرخپوشان برای کار تا پایان فصل جاری خبر داده، اما به نظر می‌رسد گزینه اول و اصلی پرسپولیس برانکو ایوانکوویچ باشد. طی این مدت که نام سرمربی سابق تیم ملی کشورمان دوباره سر زبان‌ها بود،‌ رسانه‌های داخلی و نیز یک سایت اماراتی از توافق ۷۰۰ هزار دلاری قرمزها با برانکو خبر دادند؛ آنچه اگر واقعیت داشته باشد، با محاسبه دلار ۳۴۰۰ تومانی، چیزی حدود ۲ میلیارد و ۳۸۰ میلیون تومان خرج روی دست پرسپولیس خواهد گذاشت. این البته تنها هزینه استخدام ایوانکوویچ نیست، چه اینکه یکی از مسائل اصلی در مورد او بدهی مالیاتی وی است که گفته می‌شود چیزی حدود ۷۰۰ میلیون تومان به لیست مخارج قرمزها اضافه می‌کند. در مورد دستیاران و نیز مترجم برانکو هم اگر حداقل یک میلیارد تومان در نظر بگیریم، نشستن این مربی روی نیمکت پرسپولیس حدود ۴ میلیارد و ۸۰ میلیون تومان خرج دارد. به این ترتیب مجموع هزینه‌های پرسپولیس برای گذراندن لیگ ناموفق چهاردهم، آن هم تنها روی نیمکت مربیان عددی حول و حوش ۸ میلیارد و ۴۲۰ میلیون تومان از کار درخواهد آمد؛ عددی که شاید به اندازه کل پرداختی نفت تهران به بازیکنان وکادر فنی این باشگاه باشد!

دو اعتراف تلخ

طی این چند ماه که ماجرای ناکامی‌های پرسپولیس در محافل هواداری و رسانه‌ای مطرح بود، مسوولان وزارت ورزش بارها کوشیدند تا با مانور روی این مساله که هزینه‌های سرخپوشان از منابع غیردولتی تامین شده، خودشان را مبرا کنند و نشان بدهند که اتفاقات این تیم، لطمه‌ای به بیت‌المال نزده است. با این همه باید پرسید سهم «مدیریت» در حوادث امسال پرسپولیس چقدر بوده است؟ گیریم که وزارت پول را از جایی بیرون از خزانه آورد، اما انتخاب مدیران که با نظر مستقیم همین مجموعه انجام شد؛ پس چرا منتخبان وزارتخانه در اداره پرسپولیس با این همه پول ناکام بودند و حالا در مرز پرداخت هشت‌ونیم میلیارد هزینه ناقابل صرفا برای جذب مربی به سر می‌برند؟ طی این چند روز اخیر شاهد دو اعتراف از سوی مسوولان درگیر با باشگاه پرسپولیس بودیم. از یک سو امیررضا خادم مدعی شد که انتخاب علیرضا رحیمی به‌عنوان مدیرعامل در ابتدای فصل اشتباه بوده و از سوی دیگر محمدحسین نژادفلاح عزل علی دایی را غلط خواند. مسلم است که دوستان چندین اعتراف مهم دیگر را هم به مردم بدهکار هستند. باور کنیم که همه چیز پول نیست که اگر بود، استیل‌آذین به وضع فعلی دچار نمی‌شد. مدیریت هم قطعا هنر مهمی است که می‌تواند کارها را به پیش ببرد و گره‌ها را باز کند.