اسرار محبوبیت!

گروه ورزش: برنامه این هفته نود، یک وجه تفاوت بزرگ با همه این سال‌ها داشت که آن هم مربوط به نظرسنجی‌اش می‌شد. در حقیقت برای نخستین بار در طول سال‌های پخش این برنامه، عادل فردوسی‌پور تصمیم گرفت یک نظرسنجی سریالی را استارت بزند؛ نوعی افکارسنجی جزئی و پیچیده برای یافتن محبوب‌ترین بازیکن دو دهه اخیر فوتبال ایران! چنان که خود عادل هم توضیح داد، طی سوالات مستقل در سه قسمت، ابتدا محبوب‌ترین بازیکنان پرسپولیس، استقلال و غیرسرخابی مشخص خواهند شد تا در قسمت چهارم، نفرات برتر رودرروی یکدیگر قرار بگیرند و در نهایت مورد اقبال‌ترین چهره ۲۰ سال اخیر فوتبال کشور برگزیده شود. قسمت اول این نظرسنجی، دوشنبه گذشته با طرح سوال در مورد محبوب‌ترین بازیکن دو دهه اخیر پرسپولیس برگزار شد که در نهایت علی کریمی با ۲۸ درصد آرا، بالاتر از عابدزاده و دایی ۲۱ درصدی، کریم باقری ۱۷ درصدی و مهدوی‌کیای ۱۳ درصدی این عنوان را به خودش اختصاص داد. بیش از یک‌ونیم میلیون بیننده در این نظرسنجی شرکت کردند. مقایسه شگفت‌انگیز با پنج سال قبل

بدون شک در شرایط فعلی برای افکارسنجی جامعه ایرانی، هیچ پدیده‌ای جامع‌تر از نظرسنجی برنامه نود وجود ندارد؛ مسابقه‌ای با شرکت‌کنندگان میلیونی که در کمال امنیت آرای‌شان را برای شماره پیامکی برنامه می‌فرستند و لحظاتی بعد، صحت ارسال آن را دریافت می‌کنند. از همین جهت است که این نظرسنجی، بسیار مهم و قابل بحث به نظر می‌رسد. این هفته نیز اتفاقاتی که در این آیتم رخ داد، جالب بود. علی کریمی در حالی در این برنامه با قاطعیت عنوان محبوب‌ترین بازیکن دو دهه اخیر پرسپولیس را به دست آورد که جادوگر روز ۴ آبان ۸۸، در نظرسنجی مشابهی که پیرامون محبوب‌ترین فوتبالیست سه دهه اخیر ایران برگزار شده بود، به رتبه‌ای بهتر از چهارمی دست نیافت. در نظرسنجی پنج سال پیش، عابدزاده با ۴۲ درصد آرا به عنوان محبوب‌ترین مرد فوتبال کشور برگزیده شده بود و پس از او علی دایی با ۲۰ درصد، پروین با ۱۵ درصد، کریمی با ۱۳ درصد و ناصر حجازی با ۷ درصد آرا در رده‌های بعدی قرار گرفتند. آن شب ۳ درصد شرکت‌کنندگان هم به گزینه «سایر موارد» رای داده بودند. حالا باید دید چه اتفاقاتی طی این سال‌ها رخ داده که آرای مردمی در این مورد کاملا متحول شده است؟!

وقتی صد، بزرگ‌تر از نود نیست!

پنج سال پیش احمدرضا عابدزاده ۲۹ درصد محبوب‌تر از علی کریمی بود، اما حالا جادوگر ۷ درصد محبوب‌تر از عقاب آسیا شده است! اینکه محبوب‌ترین بازیکن سه دهه اخیر فوتبال ایران، محبوب‌ترین بازیکن دو دهه اخیر فوتبال کشورمان نیست، از آن اتفاقات عجیب و تاریخی است که شاید یک گروه خبره تحقیقاتی باید بنشینند و کارشناسی‌اش بکنند. درست مثل این است که ۱۰۰، بزرگتر از ۹۰ نباشد! این تحولات در شرایطی انجام گرفته که کریمی در پنج سال اخیر توفیق فنی و اجتماعی خاصی کسب نکرده است. اگر صرفا یک سال حضور در تیم محبوب تراکتورسازی و قهرمانی جام حذفی با این تیم را کنار بگذاریم، باید دید آرای کریمی چطور چنین جهش شگفت‌انگیزی پیدا کرده است؟ او اتفاقا در همین بازه زمانی با علی دایی درگیر شد و حتی نتوانست با کارلوس کی‌روش کنار بیاید. در مقابل افت احمدرضا عابدزاده نیز در نوع خودش عجیب است. او طی این مدت چه کرده که ناگهان طعم چنین سقوطی را چشیده است؟ آیا جز این است که شماره یک اسبق تیم ملی ایران مثل گذشته سرش در لاک خودش بوده و کاری به کسی نداشته؟ شاید کنار هم گذاشتن این مسائل نشان بدهد چندان نباید روی آرای مردمی در چنین نظرسنجی‌هایی حساب کرد؛ چنان‌که مثلا روزی بیش از ۹۰ درصد مردم غلامحسین پیروانی را مناسب‌ترین گزینه برای نیمکت تیم ملی امید دانستند، اما خیلی زود همان‌ها وی را پایین کشیدند.

آرزوی دایی برای موفقیت کریمی!

دیروز خیلی‌ها به ماجرای نظرسنجی برنامه نود واکنش نشان دادند، اما شاید عجیب‌ترین عکس‌العمل متعلق به علی دایی بود. در شرایطی که همه آدم‌های فوتبال ایران از اختلافات جادوگر و شهریار باخبر هستند، دایی در مصاحبه کوتاهی که در اختیار خبرگزاری‌های مختلف کشور قرار گرفت، برای کریمی آرزوی موفقیت کرد: «تاریخ پرسپولیس را که ورق بزنیم با نام بزرگان زیادی برخورد می‌کنیم که از مفاخر فوتبال و ورزش ما هستند و من برای همه آنها احترام زیادی قائل هستم. پرسپولیس مهد بزرگان زیادی بوده که من برای همه آنها احترام زیادی قائلم. در خانواده پرسپولیس رقابت داخلی نداریم و حتی اگر اختلاف نظری هم بین پرسپولیسی‌ها باشد یک اختلاف‌نظر خانوادگی است. به انتخاب بیننده‌های برنامه نود احترام می‌گذارم و به همه گزینه‌ها تبریک می‌گویم. امیدوارم در انتخاب نهایی کریمی به‌عنوان نماینده پرسپولیسی‌ها عنوان محبوب‌ترین فوتبالیست را به دست آورد.»