ابهام در مورد آینده سرخابی‌ها

گروه ورزش: در شرایطی که تنها ۹ روز به برگزاری جلسه دوم مزایده دو باشگاه پرسپولیس و استقلال زمان باقی مانده،‌ تردیدها در مورد واگذاری سرخابی‌ها به بخش‌خصوصی دوباره بالا گرفته است. پس از آنکه مزایده ابتدایی این دو تیم در بهمن‌ماه به‌خاطر عدم مراجعه سرمایه‌گذاران و نرسیدن حتی یک پاکت به سازمان خصوصی‌سازی لغو شد، این سازمان تغییراتی در شرایط واگذاری اعمال کرد تا شاید صاحبان سرمایه تمایل بیشتری برای خرید پرسپولیس و استقلال نشان بدهند. آنها با افزایش تعداد قسط‌ها و طولانی کردن بازه پرداخت مبلغ کوشیدند اوضاع را بهتر کنند، اما بعید به نظر می‌رسد موفقیت خاصی در این زمینه رخ بدهد. حرف‌های دیروز وزیر ورزش، بار دیگر نگرانی هواداران را افزایش داد. گودرزی که پیش‌تر از در کار بودن دو مشتری برای پرسپولیس سخن گفته بود، روز گذشته با لحن دیگری حرف زد.

مجبوریم به روال سابق عمل کنیم

وزیر ورزش و جوانان در حاشیه نشست هم‌اندیشی الزامات و اقدامات بازاریابی ورزشی در ایران، به سوالی در مورد واگذاری سرخابی‌ها جواب داد. به گزارش «ایسنا»، محمود گودرزی در این مورد گفت: «این دو باشگاه بلاتکلیف نیستند و وضعیت روشن است. اگر حامیان مالی و خریداری پیدا نشود مکانیزم‌های دیگری پیش‌بینی می‌شود که براساس آن با بخش‌خصوصی باید صحبت‌هایی شود. در واقع در این میان مشوق‌هایی نیز نیاز است تا بخش‌خصوصی مطمئن شود بعدا واگذاری این دو باشگاه برای آن آورده‌ای دارد و اگر هزینه‌ای می‌کند در آینده برایش موثر خواهد بود. البته چهار ماه است که این تیم‌ها در اختیار ما نیستند و آنها بخش‌های تخصصی و فنی دارند که ما تنها می‌توانیم توصیه کنیم مشوق‌ها و تسهیلاتی پیش‌بینی شود تا علاقه‌مندان به عرصه ورود پیدا کنند.» او همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا برای سرخابی‌ها خریداری پیدا شده یا نه، گفت: «تا این لحظه خریداری مراجعه نکرده است، ان‌شاءالله پیدا خواهد شد و باید شرایطی را ایجاد کنیم تا خریداری پیدا شود در غیر این صورت مجبوریم براساس روال گذشته عمل کنیم!»

سرخابی‌ها در اختیار پیکان و سایپا؟

دیروز اما یک پیشنهاد تازه هم در مورد پرسپولیس و استقلال مطرح شد که در نوع خودش بسیار جالب بود. مهدی تاج، رئیس سازمان لیگ در حاشیه همین نشست به خبرنگاران گفت: «معتقدم در بحث واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس باید این باشگاه‌ها به پیکان و سایپا واگذار شوند تا این دو باشگاه صنعتی ما عهده دار سرخابی‌ها باشند. این نظر شخصی من است و حاضرم کاملا از آن دفاع کنم. حتی صحبت‌هایی با وزیر صنایع در این زمینه صورت گرفته است.» او در توضیح ایده‌اش هم می‌گوید: «به نظرم باشگاه‌های سایپا و پیکان پتانسیل‌های خوبی در زمینه خریداری سرخابی‌ها دارند. باید به این نکته توجه کنیم که آنها با تیم‌های خودشان نتوانستند هواداران خوبی را جذب کنند. بهتر است که آنها در واگذاری سرخابی‌ها پا پیش بگذارند و سهمیه لیگ برتری آنها به استان‌های دیگر واگذار شود.»

تاج همچنین از شیوه فعلی واگذاری سرخابی‌ها نیز انتقاد می‌کند: «من متعجبم که چرا ما با روشی که شکست خورده است می‌خواهیم این دو باشگاه را واگذار ‌کنیم؟ دیدیم که باشگاه‌های خصوصی مثل

استیل آذین، استقلال اهواز، گهر دورود و نفت مسجد سلیمان دچار چه وضعیتی شدند و اکنون می‌خواهیم با همان روش اشتباه این دو باشگاه را به بخش‌خصوصی که شناختی از عقبه آن نداریم واگذار کنیم. تجربه من این را می‌گوید که ما این دو باشگاه را به پیکان و سایپا واگذار کنیم.»

باید بیشتر کار می‌شد

مدیرعامل باشگاه استقلال اما تحلیل خاص خودش را در مورد ناکامی واگذاری سرخابی‌ها دارد. بهرام افشارزاده به «ایسنا» می‌گوید: «به نظرم در بحث واگذاری اگر یک مقدار مباحث بازتر مطرح می‌شد و نشست‌های مختلفی از طریق صداوسیما صورت می‌گرفت می‌توانستیم نتیجه‌ بهتری بگیریم. با یک مصوبه نمی‌توان واگذاری را به نحو احسن انجام داد. صداوسیما باید اهدافی را که مجلس شورای اسلامی و وزارت ورزش از واگذاری باشگاه‌ها مدنظر دارند به جامعه ورزشی و سرمایه‌گذارانی که تمایل به ورود به ورزش دارند انتقال می‌داد.»