پرسپولیس روز پرسپولیس شب!

گروه ورزش- بهروز رسایلی: در مهم‌ترین مسابقه هفته بیست و دوم لیگ برتر باشگاه‌های کشور، عصر یکشنبه تراکتورسازی و پرسپولیس به مصاف یکدیگر رفتند که جنگ دو نماینده آسیایی کشورمان را در نهایت مدعی تبریزی به سود خودش به پایان برد. در شرایطی که دو پیروزی پیاپی سرخپوشان تهرانی در لیگ قهرمانان باعث شده بود خیلی‌ها گمان کنند این تیم از بحران خارج شده است، شاگردان حمید درخشان ضمن ارائه نمایشی ضعیف در تبریز مقابل مردان اولیویرا زانو زدند تا نگون‌بختی‌های این تیم در لیگ داخلی ادامه پیدا کند. تازه‌ترین باخت پرسپولیس به‌طور حتم از زوایای مختلفی قابل ارزیابی است. باخت درخشان به مربی ۲۲ روزه!

بعد از حذف تیم ملی کشورمان از جام ملت‌های آسیا، حمید درخشان به تندی به کی‌روش حمله کرد. یکی از سوژه‌های سرمربی پرسپولیس برای انتقاد از کارلوس کی‌روش این بود که او به عراق و مربی تازه‌کارش باخته است. درخشان در این مورد خطاب به مربی پرتغالی گفت: «هر چه باشد من به مربی ۴۵ روزه نمی‌بازم!» با این وجود جالب است بدانید تونی اولیویرا که توانست در تبریز دهمین شکست فصل پرسپولیس را به این تیم تحمیل کند، تنها ۲۲ روز پیش هدایت تراکتورسازی را پذیرفته بود! در حقیقت قرارداد یک‌ونیم ساله تونی اولیویرا روز ۲۵ بهمن به امضا رسید و نامبرده روز ۱۷ اسفند توانست از سد سرخپوشان تهرانی بگذرد. درخشان در این فصل به فیروز کریمی و حسین فرکی هم در حالی باخته است که آنها مدت بسیار کوتاهی بعد از تحویل گرفتن ملوان و سپاهان به مصاف پرسپولیس آمده بودند.

آمار تکان‌دهنده

تراکتورسازی در حالی روز یکشنبه بر پرسپولیس غلبه کرد که این تیم در بازی رفت نیز در تهران از سد سرخپوشان گذشته بود. تا اینجای کار تراکتور سومین تیمی است که مقابل پرسپولیس «دبل» می‌کند و هر ۶ امتیاز دو بازی رفت و برگشت را می‌گیرد. پیش‌تر فولاد و ملوان نیز چنین کرده بودند. علی دایی در پایان هفته هفتم لیگ امسال به علت پذیرفتن شکست برابر فولاد، ملوان و تراکتور از سمتش اخراج شد و جالب اینکه درخشان نیز در دور برگشت به هر سه این تیم‌ها باخته است! دایی در پایان هفته هفتم نیم‌فصل نخست ۸ امتیاز داشت و درخشان در پایان هفته هفتم نیم‌فصل دوم تنها ۴ امتیاز دارد. اگر دایی در آن مقطع شایسته اخراج بود، به نظر می‌رسد درخشان هم امروز سزاوار چنین فرجامی است، اما مسائلی از قبیل پیروزی در دربی، ارائه نمایش‌های مطلوب در لیگ قهرمانان آسیا و نیز بی‌ثباتی مدیریتی پرسپولیس مانع از اتخاذ این تصمیم در قبال وی شده است. سرخپوشان در حال حاضر تنها ۲ امتیاز بیشتر از ملوان دارند و در فاصله‌ای ۷ امتیازی با قعر جدول رده‌بندی به سر می‌برند.

یک اتفاق وارونه

پرسپولیس در دو بازی آسیایی‌اش با حداقل اتکا به خریدهای حمید درخشان چیده شد و البته به نتایج خوبی رسید. در مصاف با لخویا و بنیادکار، از جمع هشت خرید درخشان تنها گابریل و حاتمی به میدان رفتند که اولی واقعا فوتبالیست خوبی است و دومی هم با توجه به مشکلات به وجود آمده برای مدافعان راست تیم به جایگاه ثابتی در ترکیب سرخپوشان دست یافته است. با این وجود برنامه درخشان برای استراحت دادن به بازیکنانی مثل طارمی، نوروزی و نورمحمدی در تبریز باعث شد خریدهای درخشان دوباره فرصت عرض اندام پیدا کنند. در این بین مهدی جعفرپور و تادو در دفاع چپ و نوک خط حمله نمایش به شدت ناامیدکننده‌ای داشتند و البته حاتمی هم با اشتباه عجیبش تک‌گل بازی را به حریف تقدیم کرد. مجموعه این مسائل باعث شد درخشان در پایان بازی به انتقاد از بازیکنان جانشین بپردازد. این در حالی است که او در طول نیم‌فصل اول به دفعات وعده داده بود در نقل‌وانتقالات زمستانی پرسپولیس را از نظر نیروی انسانی ترمیم کند. در این بین ظاهرا اتفاق وارونه‌ای رخ داده و نفرات تیم ابتدای فصل، به مهره‌های سرنوشت‎ساز مجموعه تبدیل شده‌اند!

پرسپولیس روز، پرسپولیس شب

پرسپولیس در لیگ یازدهم حرفه‌ای یکی از کابوس‌وارترین ادوار تاریخش را تجربه کرد. آن تیم کار را با حمید استیلی شروع کرد و با ناکامی‌های شدید در لیگ برتر مواجه شد. سپس رویانیان از مصطفی دنیزلی دعوت به همکاری کرد. این مربی ترک‌تبار در لیگ قهرمانان آسیا پرسپولیس را متحول کرد و به نتایج بسیار خوبی برابر رقبا دست یافت، اما در لیگ داخلی نتوانست به ناکامی‌های سرخپوشان خاتمه بدهد. افندی در توضیح این تفاوت، از یک تعبیر جالب استفاده کرد. او گفت: «ما در آسیا پرسپولیس روز هستیم و در لیگ پرسپولیس شب!» این تفاوت فاحش در آن زمان البته یک دلیل روشن داشت؛ اینکه سرخپوشان در لیگ قهرمانان می‌توانستند از حضور دو بازیکن کمکی یعنی آسمیر آودوکیچ و مهرداد پولادی استفاده کنند. با این وجود امسال که بازیکنان پرسپولیس در مسابقات داخلی و خارجی کاملا مشترک هستند، انتظار می‌رود شاهد تفاوت‌های کمتری باشیم. هرچند مساله «انگیزه» می‌تواند در آسیا تفاوت‌های زیادی را رقم بزند.