پرسپولیس  به «رفاه» می‌رسد؟

گروه ورزش: در شرایطی که دو مزایده نخست سرخابی‌ها به نتیجه نرسید و بعد از نرسیدن پیشنهاد از سوی سرمایه‌گذاران لغو شد، حالا همه در انتظار مزایده سوم هستند؛ مزایده‌ای که احتمالا در نیمه دوم فروردین برگزار می‌شود و ظاهرا حال و هوای متفاوتی خواهد داشت. این بار گویا حداقل برای پرسپولیس، یک مشتری پروپاقرص پیدا شده است. این مشتری نه تنها از اعلام نامش ابایی ندارد، بلکه توضیح می‌دهد که چرا قصد خرید این تیم را دارد و چطور چنین مساله‌ای را محقق خواهد کرد. حرف از فروشگاه زنجیره‌ای رفاه است؛ فروشگاهی که طی سال‌های گذشته خیلی از مردم ایران از آن خرید کرده‌اند و حالا ممکن است آن را در سیمای یک «باشگاه‌دار» ببینند.

شبه‌دولتی نیستیم

مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه به هواداران پرسپولیس اطمینان داده است که خرید سهام این باشگاه به نفع جامعه ورزش است. فرشید گلزاده در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درخصوص حضور شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه در مزایده سوم فروش سهام باشگاه پرسپولیس می‌گوید: «هنوز واگذاری باشگاه پرسپولیس به فروشگاه زنجیره‌ای رفاه نهایی نشده و این شرکت نیز به‌عنوان یک مجموعه خصوصی، در شرایط کاملا یکسان با دیگر متقاضیان، در حال بررسی و طراحی طرح تجاری برای خرید این باشگاه است. در مذاکره با سازمان خصوصی‌سازی، عزم و التزام مدیران سازمان مذکور مبنی بر ایجاد شرایط برابر برای متقاضیان و فروش باشگاه از طریق مزایده جدی به شمار می‌رود، این در حالی است که شرکت رفاه، به‌عنوان یک بنگاه اقتصادی، توانایی لازم برای پشتیبانی از باشگاه پرسپولیس را دارد.» بعد از مطرح شدن اسم فروشگاه رفاه به‌عنوان خریدار احتمالی پرسپولیس، برخی از محافل رسانه‌ای مدعی شدند این مجموعه «شبه‌دولتی» است و واگذاری پرسپولیس به آن، شبهاتی دارد. مدیرعامل فروشگاه‌های مزبور در این مورد توضیح می‌دهد: «با توجه به ساختار سهامداری، فروشگاه رفاه یک شرکت دولتی محسوب نمی‌شود و هیچ‌گونه وابستگی به وزارت صنعت، معدن و تجارت ندارد و بنابراین این فروشگاه به‌عنوان یک بنگاه اقتصادی خصوصی، تحت قوانین صنعت خرده‌فروشی فعالیت می‌کند.» گلزاده در مورد انگیزه‌های رفاه از خرید پرسپولیس هم حرف می‌زند: «مهم‌ترین دلیل ورود رفاه به بحث خرید باشگاه پرسپولیس ظرفیت بالای شبکه فروشگاهی است. با توجه به اینکه رفاه در تمامی شهرهای بزرگ کشور، امکان ارائه محصولات و خدمات به مردم را دارد و به دلیل در اختیار داشتن سطح فروش گسترده از یک طرف و شبکه بزرگ تامین‌کنندگان و تولیدکنندگان ایرانی از سوی دیگر، بیشترین توان ایجاد یک بنگاه اقتصادی را برای پشتیبانی از باشگاه پرسپولیس دارد.»

نه تایید، نه تکذیب!

پوری‌حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی روز شنبه گفته بود پیشنهاد فروشگاه رفاه برای خرید پرسپولیس را نه تایید می‌کند و نه تکذیب! دیروز هم سبحانی، مشاور این سازمان در گفت‌وگو با خبرگزاری «ایسنا» ازهمین تعبیر استفاده کرده است: «مذاکره فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه برای شرکت در مزایده را نه تایید و نه تکذیب می‌کنم، زیرا شرایط مرحله سوم مزایده هنوز اعلام نشده و قاعدتا مذاکره قبل از تصویب شرایط معنا ندارد زیرا متقاضیان نمی‌دانند در مرحله سوم چه شرایطی تعیین می‌شود.»

وی از برگزاری جلسه هیات واگذاری در روز سه‌شنبه خبر می‌دهد: «بعد از برگزاری جلسه هیات واگذاری در روز سه‌شنبه، احتمالا آگهی نوبت اول در روز چهارشنبه و قبل از پایان سال منتشر می‌شود.» سبحانی در مورد حضور احتمالی شبه‌دولتی‌ها در مزایده می‌گوید: «سازمان خصوصی‌سازی تلاش می‌کند تا سهام سرخابی‌ها را به بخش خصوصی واقعی واگذار کند. این درحالی است که سازمان نمی‌تواند جلوی خرید شبه‌دولتی‌ها را بگیرد، اما اگر طبق قانون شبه‌دولتی‌ها متقاضی خرید باشند، حداکثر

۴۰ درصد سهم به آنها داده می‌شود.»

از رفاه استقلال تا رفاه پرسپولیس!

این اما اولین بار نیست که اسم «رفاه» در اطراف سرخابی‌ها به گوش می‌رسد. پیش‌تر در اواسط دهه هشتاد باشگاه استقلال برای مدتی کوتاه تحت پوشش وزارت رفاه قرار گرفت که البته این تجربه برای یک مجموعه کاملا دولتی چندان موفقیت‌آمیز نبود. حالا باید دید رفاه پرسپولیسی‌ها تحقق می‌یابد و اصلا به نتیجه می‌رسد یا نه؟