در انتظار جهش مالی

گروه ورزش- حمید رجبی: برداشته شدن تحریم‌ها در صورت رسیدن به توافق نهایی بر بسیاری از بخش‌های اقتصادی و خدماتی شامل خودرو، مسکن و به‌ویژه بر بانک‌ها و بازارهای داخلی از جمله بازار کار و ارز موثر خواهد بود. اما در این صورت فقط این بخش‌ها نیستند که از رفع این تحریم‌ها منتفع خواهند شد چرا که اثرات این رفع تحریم قطعا روی ورزش و به‌ویژه فوتبال ایران هم مثبت خواهد بود. اثرات سوء این تحریم‌ها بر فوتبال ایران تا اندازه‌ای زیاد بود که کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی کشورمان پس از پیروزی ۲ بر صفر تیم ملی مقابل بحرین در جام ملت‌های آسیا به خبرگزاری فارس گفت: «ایران و بازیکنانش قربانی تحریم‌ها شده‌اند؛ فیفا نباید بگذارد مسائل سیاسی بر ورزش اثر بگذارد. پس از جام‌جهانی کار بدتر شد زیرا تمام پول‌ها توسط فیفا و ای‌اف‌سی بلوکه شده و زمانی که در چنین مسابقاتی حاضر می‌شویم، باید انتظارات ۸۰ میلیون ایرانی را که رویاهای زیادی دارند و از تیم حمایت می‌کنند، برآورده کنیم. من یک شهروند جهانی هستم، یک سرمربی هستم و این را نمی‌فهمم. وقتی منابع مالی لازم برای برگزاری بازی‌ها نداریم، این برای فوتبال و بازیکنان جوان در ایران عادلانه نیست. آنها قربانی محدودیت‌های تحریم‌ها شده‌اند. این شرایط بازی جوانمردانه را ندارد. بازی جوانمردانه این است که به این بازیکنان فرصت داده شود تا در مسابقات بین‌المللی بازی کنند.» با این استدلال که یک خارجی، ظالمانه بودن تحریم‌های غرب را به گوش جهان رسانده است، فارغ از درستی یا نادرستی این تحلیل، باید پرسید آیا واقعا آن‌گونه که کی‌روش می‌گوید تحریم‌ها بر تدارک تیم‌ ملی ایران در راه جام جهانی تاثیر گذاشته؟ واضح است که تاثیر گذاشته است. جدا از مشکلاتی که فدراسیون فوتبال در این زمینه داشت و پول‌های پرداختی فیفا و ای‌اف‌سی بلوکه شده بود کی‌روش هم برای انتقال دلارهایی که از فدراسیون می‌گرفت، به دلیل تحریم‌های بانکی، بارها به دردسر افتاد. اما در همین حال علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال نیز چندی پیش اعلام کرده بود سپ بلاتر، رئیس فدراسیون بین‌المللی قول‌هایی برای کمک به آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران داده است که هرگز این اتفاق نیفتاد.

چهار اثر مثبت بزرگ پس از رفع تحریم‌ها

عباس ترابیان، دبیر کمیته‌ بازاریابی فدراسیون فوتبال درباره رفع تحریم‌ها و اثرات آن در فوتبال کشورمان با روزنامه «دنیای اقتصاد» گفت‌وگو کرده و معتقد است پس از تفاهم و رفع تحریم‌ها چهار اتفاق بزرگ در فوتبال ایران به وقوع خواهد پیوست. وی در این باره گفت: «اول اینکه پول‌های بلوکه شده فوتبال ما در فیفا و ای‌اف‌سی آزاد خواهد شد که با این اتفاق جهش بزرگی در مسائل مالی فوتبال رخ خواهد داد. دوم اینکه برگزاری بازی‌های دوستانه با کشورهای دیگر بسیار راحت و میسر خواهد شد. سوم اینکه کسب میزبانی‌ها برای ما بسیار آسان‌تر از قبل خواهد شد و بالاخره چهارم اینکه شرکت‌های بزرگ تمایل بیشتری برای برگزاری تورنمنت‌های چندجانبه در ایران خواهند داشت.» ترابیان یکی از موارد مهمی که پس از رفع تحریم‌ها اتفاق می‌افتد را آمدن اسپانسرها به ایران می‌داند و در این مورد می‌گوید: «همه می‌دانند که نقش اسپانسر در ورزش چقدر اهمیت دارد. متاسفانه در سال‌های قبل به دلیل تحریم‌ها شرکت‌های بزرگ به واسطه ترس از مجازات شدن، راضی به کار در ایران نبودند؛ اما با رفع این تحریم‌ها فوتبال ما به زودی از لحاظ منابع مالی و آمدن این اسپانسرها متحول خواهد شد. مثلا در سال‌های گذشته ما از برند«آل اشپورت» استفاده می‌کردیم؛ اما با این شرایط منتظر برندهایی مثل پوما،آدیداس،کاپا و... خواهیم بود.»

رونق پخش تلویزیونی

ترابیان همچنین به بعدی دیگر از این ماجرا نیز اشاره می‌کند. وی می‌گوید در صورت رفع تحریم‌ها، شبکه‌های خارجی تمایل بیشتری برای پخش بازی‌های ملی و باشگاهی ما خواهند داشت: «هر بار که ما برای پخش بازی‌های ملی یا بعضا باشگاهی وارد مذاکره می‌شدیم، همین بحث تحریم‌ها مانع می‌شد و شبکه‌هایی مثل الجزیره که برای پخش تلویزیونی علاقه‌مند بودند از ترس جریمه یا تحریم شدن پیش نمی‌آمدند.»

میزبانی‌های از دست رفته

دبیر کمیته‌ بازاریابی فدراسیون فوتبال میزبانی‌های از دست رفته و از جمله میزبانی جام ملت‌های آسیا را که در رقابتی بین ایران و چند کشور به امارات رسید، نتیجه نسبی تحریم‌ها می‌داند: «اغلب میزبانی‌هایی که از ما گرفته شد و حق ما بود از جمله همین موضوع میزبانی جام ملت‌های ۲۰۱۹ یکی از دلایل اصلی آن تحریم‌ها بود؛ چرا که ای‌اف‌سی می‌ترسید به خاطر تحریم‌ها و عدم حضور برندها و شرکت‌های مهم خارجی در ایران نتواند درآمدزایی مناسبی از این بازی‌ها داشته باشد.»

لغو بازی‌های دوستانه

در بسیاری از موارد عنوان شده بود که تحریم بودن ایران روی لغو خیلی از مسابقات دوستانه تاثیر گذاشته است. ترابیان این مورد را هم تایید می‌کند: «بسیاری از تیم‌های مطرح جهان علاقه‌مند به بازی دوستانه با ایران بودند؛ اما باز هم تحریم‌ها مانع شد. به همین دلیل بود که بیشتر بازی‌های دوستانه ما مثل مسابقه با برزیل وروسیه در کشوری دیگری برگزار شد و همین دو بازی اخیربا شیلی و سوئد را هم می‌توان در این میان جا داد.» ترابیان با بیان این موضوع که رفع تحریم‌ها قطعا در زمینه درآمدزایی فدراسیون فوتبال موثر خواهد بود، ادامه داد: «قبلا تورنمنتی به نام «ال‌جی» در ایران برگزار می‌شد. این تورنمنت که با حضور تیم‌های مطرح کلید می‌خورد، به خاطر همین تحریم‌ها لغو شد که بعد از تفاهم، برگزاری این نوع تورنمنت‌ها از سر گرفته خواهد شد.»

در انتظار جهش مالی

اما آزاد شدن پول‌های بلوکه شده فوتبال ایران نزد فیفا و ای‌اف‌سی، یکی از مهم‌ترین پیامدهای این رفع تحریم‌ها است. ترابیان در تشریح این مورد می‌گوید: «به‌‌رغم اینکه فیفا می‌گوید یک سازمان غیرسیاسی است، اما متاسفانه آنها و ای‌اف‌سی از تحریم‌ها تبعیت می‌کردند و منابع مالی فوتبال ما را بلوکه کردند. ما الان حدود ۳ میلیون دلار پول‌های بلوکه شده نزد این دو نهاد فوتبالی داریم که در صورت آزاد شدن آن، فوتبال ما از لحاظ مالی رشد خوبی خواهد داشت. اما تا زمانی که این رفع تحریم‌ها به‌صورت رسمی اعلام نشود و بانک‌های ما از تحریم خارج نشوند امکان دریافت آن وجود ندارد.»

تبریک به مردم ایران

در همین خصوص محمود اسلامیان سرپرست نایب‌رئیسی اول فدراسیون فوتبال نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با ابراز خوشحالی از توافق به دست آمده، اثرات مثبتی را پس از این رفع تحریم‌ها برای تمامی حوزه‌ها می‌بیند. وی دراین خصوص گفت: «اولا جا دارد که به مردم ایران به خاطر این موضوع که نتیجه سال‌ها مقاومت و تحمل سختی بوده تبریک بگویم و همچنین به تیم مذاکره‌کننده خسته نباشید عرض کنم. این رفع تحریم‌ها قطعا بر همه حوزه‌ها از جمله ورزش و خصوصا فوتبال تاثیر مثبتی خواهد گذاشت. متاسفانه چند سال است حق و حقوق فوتبال توسط فیفا پرداخت نشده که این خود باعث بروز مشکلات زیادی برای ما شده بود. برداشته شدن این تحریم‌ها باعث تعامل بیشتر ما با فدراسیون‌ها، فیفا و ای‌اف‌سی خواهد شد که این خود گشایش خوبی برای توسعه فوتبال در ایران خواهد بود. در شرایطی که فوتبال ما از کمبود منابع مالی رنج می‌برد، آزاد شدن پول‌های فوتبال و پرداخت آن می‌تواند برای چند سال این دغدغه را ازبین ببرد.»