پرسپولیس یک قدم تا واگذاری

گروه ورزش: سرانجام طلسم شکست و جلسه مزایده دو باشگاه پرسپولیس و استقلال برگزار شد. روز گذشته در سازمان خصوصی‌سازی چنان شور و شعفی برپا بود که پوری‌حسینی، رئیس این سازمان آن را در ۱۴ سال گذشته «بی‌سابقه» توصیف کرد. او در همین مورد به خبرگزاری فارس می‌گوید: «تا به حال برای ۴۰ مزایده‌ای که داشتیم یک نفر هم نیامد، اما برای مزایده استقلال و پرسپولیس ۴۰ خبرنگار آمدند!»

سه خریدار برای پرسپولیس، یکی برای استقلال

بعد از انبوه گمانه‌زنی‌ها که در مورد متقاضیان خرید پرسپولیس و استقلال وجود داشت، سرانجام دیروز از اسم و رسم آنها پرده‌برداری شد. بر این اساس مشخص شد سرخ‌ها سه مشتری و آبی‌ها فقط یک مشتری دارند. برای خرید استقلال، شرکتی پا پیش گذاشته که اسمش بسیار کم شنیده شده و اصلا قبل از مزایده هم خبری در مورد حضورش در این جلسه منتشر نشده بود. «شورایکو» یک شرکت نفتی است که در توضیح فعالیت‌هایش آمده: «انجام عملیات حفاری، سیستم‌های تکمیل چاه، تهیه قطعات و لوازم حفاری و طراحی مهندسی ضدخوردگی فلزات در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی». برای خرید پرسپولیس اما دو شرکت «استیل‌آذین» و « بهنام پیشروی کیش» پاکت داده‌اند و البته یک فرد حقیقی به نام علیرضا معظمی‌نیا پا پیش گذاشته است.

نتیجه مزایده هفته آینده اعلام می‌شود

چنانکه از قبل نیز گفته می‌شد، نام برنده نهایی و قطعی مزایده فعلا اعلام نخواهد شد، چرا که ابتدا باید اهلیت او احراز شود که این کار احتمالا تا اواخر هفته آینده به طول خواهد انجامید. در همین راستا سایت سازمان خصوصی‌سازی از قول پوری‌حسینی می‌نویسد: «با توجه به اینکه خریداران نهایی دو باشگاه باید تایید صلاحیت شوند، اعداد و ارقام شرکت‌کنندگان در مزایده به‌طور دقیق منتشر نخواهد شد چراکه در صورت این کار اگر فردی که بهترین پیشنهاد را داده تایید صلاحیت نشود، برای او بار حقوقی خواهد داشت.»

رقابت تنگاتنگ برای پرسپولیس

دیروز تقاضای سه مشتری خواهان خرید پرسپولیس بررسی شد. سایت کاپ از قول پوری‌حسینی نوشت پاکت یکی از این سه مشتری باز نشد: «درباره پرسپولیس سه پیشنهاد بود. یکی از شرکت‌کنندگان برای سفر به تهران دچار مشکل شده بود که تماس گرفت و عذرخواهی کرد. البته وی مدرک واریز سپرده را داشت ولی پاکت باز نشد.» اما توضیحات رئیس سازمان خصوصی‌سازی در مورد دو تقاضای دیگر: «دو پیشنهاد دیگر برای پرسپولیس باز شد. فرض کنید یکی مبلغ ۲۹۸ و دیگری ۲۹۶ میلیارد تومان پیشنهاد داده است. یکی از آنها که نمی‌خواهم بگویم کدام است سپرده‌اش مشکل داشت.» به این ترتیب خریداران پرسپولیس وارد فاز بررسی اهلیت خواهند شد: «بعید است این دو متقاضی رد صلاحیت شوند اما نتیجه یکشنبه یا دوشنبه به آگاهی همگان می‌رسد.» در همین حین مشخص شد آن متقاضی خرید پرسپولیس که تاخیر داشته، علیرضا معظمی‌نیا بوده است. او که هنگام برگزاری نشست خبری پس از مزایده به سازمان خصوصی‌سازی رسید، دلیل دیرکردنش را تاخیر پرواز دانست و به سایت کاپ گفت: «من نماینده هیچ شرکتی نیستم. خودم سرمایه‌دار هستم. پولم هم نقد است و آمده‌ام پرسپولیس را بخرم. حاضرم ۳۰۰ میلیارد هم بدهم تا پرسپولیس را خریداری کنم. هر وقت مسوولان صلاح بدانند من پول را تقدیم می‌کنم. پس از آن پرسپولیس را به همه مردم ایران و به ویژه مردم خوب کرمانشاه تقدیم می‌کنم.» این در حالی است که خبرگزاری فارس مدعی شده اگر دو خریدار پرسپولیس موفق به تصاحب این تیم نشوند، معظمی‌نیا می‌تواند هفته آینده پیشنهادش را دوباره ارائه بدهد. جالب است بدانید در شرایطی که سازمان خصوصی سازی طبق قانون از اعلام دقیق ارقام پیشنهادی خودداری می‌کند، حسین هدایتی بعد از جلسه روی صفحه اینستاگرامش رقم پیشنهادی خود برای خرید پرسپولیس را علنی کرد: ۲۹۶ میلیارد و ۶۶۶ میلیون و ۶۶۶ هزار تومان!

مزایده استقلال تکرار می‌شود

در مورد استقلال اما یک مشکل عجیب به وجود آمد. در همین راستا خبرگزاری تسنیم می‌نویسد: «پوری‌حسینی با اشاره به اینکه تنها متقاضی خرید باشگاه استقلال مبلغ فیش مورد نظر را واریز نکرده بود، اعلام کرد که برای استقلال مزایده چهارم برگزار خواهد شد.» بر این اساس احتمالا مزایده استقلال روز چهارشنبه هفته آینده تکرار خواهد شد.