زوج سازگار!

گروه ورزش: چنانکه انتظار می‌رفت دوری جواد نکونام از تیم ملی کشورمان چندان به درازا نکشید. آقای شماره شش که ساعتی بعد از بازی دوستانه ایران و سوئد در نوروز ۹۴ رسما از مسابقات ملی اعلام بازنشستگی کرده بود، اوایل اردیبهشت به‌عنوان دستیار ایرانی جدید کارلوس کی‌روش معرفی شد و احتمالا به زودی کارش را با این تیم شروع خواهد کرد. این انتخابی است که خیلی‌ها انتظارش را می‌کشیدند؛ به ویژه که روابط کی‌روش با نکونام همیشه عالی بوده است. عبور از یک چالش مهم

طی سال‌های گذشته یکی از مهم‌ترین چالش‌های کارلوس کی‌روش روی نیمکت تیم ملی ایران، تعامل او با دستیاران ایرانی‌اش بوده است. در حقیقت سرمربی پرتغالی طبق قراردادش موظف بوده یک دستیار ایرانی داشته باشد. در تمام طول این مدت البته مارکار آقاجانیان در کنار سینیور بوده، اما افکار عمومی و منتقدان چندان روی این بازیکن سابق پاس تهران حساب نمی‌کردند و در پی این بودند که یک مربی جوان با پتانسیل بالا کنار کی‌روش بنشیند و از او کار یاد بگیرد. به این منظور ابتدا امید نمازی با کارلوس همکار شد، اما او ناگهان اردوی تیم ملی را ترک کرد و رفت تا خشم سرمربی پرتغالی برانگیخته شود. پس از آن و در آستانه جام جهانی برزیل نوبت به مجید صالح رسید تا دستیار ایرانی کی‌روش لقب بگیرد. او هم اما به سرنوشت نفر قبلی دچار شد و از این مجموعه کنار رفت. این در حالی است که دست‌کم در مورد صالح اوضاع کمی روشن‌تر بود. گفته می‌شد او انتظار داشته در جام جهانی روی نیمکت بنشیند، اما کی‌روش این سهمیه را در اختیار مارکار قرار داده است. خود مربی پرتغالی هم بعد از جام جهانی در یک برنامه تلویزیونی توضیح داد که نمی‌شده بعد از این همه وقت همکاری، به آقاجانیان بگوید برو روی سکو بنشین و این صندلی را به صالح بده! قصه نفر دوم هم به این ترتیب به پایان رسید تا پیش از جام ملت‌ها نوبت به علی کریمی برسد. جادوگر سومین دستیار ایرانی کی‌روش بود. او بارها علاقه‌اش به مربی پرتغالی را ابراز کرده بود و در نهایت نیز با خنده‌های پررنگ در یک نشست خبری، رسما به‌عنوان همکار سینیور معرفی شد. با این حال همکاری کریمی هم با کی‌روش چندان به درازا نکشید و شماره هشت محبوب قرمزها درست در روز اعزام تیم ملی به استرالیا بدون ذکر دلیل، اردو را ترک کرد. در مورد عوامل ناراحتی کریمی حرف و حدیث‌های زیادی وجود دارد، با این وجود فرضیه جدی‌تر این است که نابسامانی‌های مدیریتی در سطح فدراسیون فوتبال او را کلافه کرده است. بعد از همه این داستان‌ها، حالا که قرار به ادامه همکاری با کی‌روش شده، او دستیار چهارمش را نیز معرفی کرده؛ کسی که بسیار بعید است داستان نفرات قبلی در موردش تکرار شود. نکونام احتمالا همان کسی است که تیم ملی را از این چالش بزرگ و کهنه عبور می‌دهد و باعث تمرکز بیشتر کی‌روش روی کارش می‌شود.

زوج متناسب و تربیت یک مربی بزرگ

به نظر می‌رسد نکونام و کی‌روش از هر نظر یک زوج متناسب باشند. مربی پرتغالی از همان زمانی که هدایت تیم ملی ایران را پذیرفت، به جواد روی خوش نشان داد. در حالی که عرف فوتبال ایران می‌گفت علی کریمی باید کاپیتان تیم ملی باشد، او اصالت را به تجارب بین‌المللی نکونام داد و شماره ۶ را به‌عنوان سرگروه تیمش برگزید. بعدتر نیز روابط طرفین به ایده‌آل‌ترین شکل ممکن دنبال شد. نکونام در زمین مجری دستورات کی‌روش بود و دقیقا نقش مطلوب مربی پرتغالی را بازی می‌کرد. بعد از خداحافظی جواد از تیم ملی، آقای سرمربی اعلام کرد او بهترین کاپیتانی بوده که در دوران مربیگری‌اش با وی همکاری داشته است. حالا هم با توجه به این روابط حسنه، انتظار می‌رود نکونام روزهای خوبی را کنار کی‌روش بگذراند و با علم‌آموزی از وی، به یک مربی بزرگ برای آینده فوتبال ایران تبدیل شود.