آژیر همیشه قرمز!

گروه ورزش: به نظر می‌رسد جدایی فرناندو گابریل از پرسپولیس قطعی شده است. بسیاری از منتقدان عقیده دارند این هافبک برزیلی جزو معدود خریدهای قابل قبول حمید درخشان برای نیم‌فصل دوم لیگ چهاردهم بوده است. با این وجود از زمان حضور برانکو ایوانکوویچ روی نیمکت سرخپوشان، بخت گابریل هم برگشت تا او کم‌کم از ترکیب اصلی دور شود و در نهایت از لیست فصل بعد قرمزها بیرون برود. در مورد اینکه چرا برانکو گابریل را نخواست، حرف و حدیث‌های زیادی وجود دارد، اما به نظر می‌رسد از یکسو بحث مسائل انضباطی این بازیکن باعث دلسردی مربی پرسپولیس شده و از سوی دیگر نگرش متفاوت مربی کروات به فوتبال مقدمات حذف او را فراهم کرده است. اگرچه گابریل یک توپ ‌پخش‌کن باهوش بود، اما ظاهرا برانکو ترجیح می‌دهد هافبک‌هایی با جنگندگی و دوندگی بالاتر در اختیار داشته باشد. به هر حال گابریل هم در آستانه جدایی از پرسپولیس قرار گرفته تا یک نکته بیش از گذشته آشکار شود؛ اینکه باشگاه پرسپولیس کماکان در برقراری تعامل با بازیکنان خارجی‌اش دچار مشکل است. در حقیقت آنها سالانه ده‌ها هزار دلار پول برای استخدام بازیکنان بی‌کیفیت خارجی دور می‌ریزند، اما درست وقتی یکی از آنها خوب و به دردبخور از کار درمی‌آید، ناگهان پر و بالش قیچی می‌شود و به دلایل مختلف از این تیم جدا می‌شود!

شاهکار 465 میلیونی!

بدون تردید یکی از عجیب‌ترین خریدهای پرسپولیس در طول سالیان اخیر، تادوی برزیلی بود؛ بازیکنی که به قیمت جدایی نیلسون کوریا و خالی شدن لیست سهمیه خارجی پرسپولیس به این تیم آمد و با کیفیتی که ارائه داد، همه را شوکه کرد. تادو که خیلی زود کارشناسان را ناامید کرد، توسط حمید درخشان به نیمکت دوخته شد و توسط برانکو کلا روی سکو رفت! طبق ارقام مندرج در سایت رسمی سازمان لیگ، ارزش قرارداد تادو با پرسپولیس چیزی حدود ۴۶۵ میلیون تومان بوده است. جالب اینکه تادو تا پایان فصل آینده با سرخپوشان قرارداد دارد و پرسپولیسی‌ها باید فکری برای این موضوع بکنند! قرارداد گابریل در این فصل ۵۲۵ میلیون تومان بوده و مایکل اومانیای کاستاریکایی هم در ازای ۹۲۷ میلیون تومان به پرسپولیس پیوست.

ناامیدکننده مثل خرید دایی

علی دایی در زمینه شناخت استعدادهای جوان ایرانی، بدون تردید یک قدرت شگفت‌انگیز است. همین امسال او مهدی طارمی و احمد نوراللهی را با قراردادهایی بسیار نازل به پرسپولیس آورد که هر دوی آنها در پایان فصل سر از اردوی تیم ملی درآوردند. با این وجود اما دایی در زمینه استخدام بازیکنان خارجی، کارنامه چندان درخشانی نداشته است. او معمولا ترجیح می‌دهد با بازیکنان خارجی کمتری همکاری کند، اما در همان تجربه‌های محدود هم تا به حال چند نمره منفی در کارنامه شهریار به ثبت رسیده است. به‌عنوان نمونه دایی فصل گذشته بازیکنی به نام سپانوویچ را به پرسپولیس آورد که گویا قرارداد او حدود ۲۰۰ هزار دلار بوده است. این بازیکن حتی شماره هشت پرسپولیس را هم به تن کرد که این موضوع واکنش‌های منفی فراوانی را در پی آورد. در نهایت نیز سپانوویچ بعد از حضور در تنها یک بازی، به‌طور کامل از برنامه‌های دایی کنار رفت.

صف بلند شاکیان

یک آفت بسیار بزرگ در مورد حضور بازیکنان خارجی در باشگاهی مثل پرسپولیس، ماجرای جدایی پرهزینه آنها برای سرخپوشان است؛ جایی که با توجه به اوضاع مدیریتی غالبا آشفته این تیم، مطالبات این گروه از بازیکنان به موقع پرداخت نمی‌شود تا آنها برای شکایت راهی فیفا شوند. تا به حال بازیکنان خارجی زیادی از پرسپولیس شکایت کرده‌اند که هفت سال پیش به خاطر یکی از آنها به نام رافائل ادرو، ۶ امتیاز از سرخپوشان کسر شد. همین حالا بازیکنی مثل اشپیتیم آرفی هم از قرمزها شکایت کرده و پرونده‌ای را گشوده که ممکن است باعث شود سرخپوشان فصل آتی را با امتیاز منفی شروع کنند! در حقیقت با بازیکنان طلبکار داخلی می‌شود یک جورهایی کنار آمد، اما در مورد خارجی‌ها، شمشیر فیفا همیشه بر فراز سر باشگاه‌های ایرانی می‌درخشد!

خوب‌ها چرا می‌روند؟

طی این سال‌ها نمونه‌های زیادی وجود داشته که بازیکنان خارجی باکیفیت، بعد از مدت کوتاهی به دلایل عجیب از پرسپولیس جدا شده‌اند. شاید مهم‌ترین عاملی که باعث می‌شود چنین اتفاقی رخ بدهد، بی‌ثباتی فنی و مدیریتی باشگاه است؛ جایی که یک بازیکن به پشتوانه اعتماد یک مدیر یا مربی سرخپوش می‌شود، اما چند ماه بعد مدیر و مربی بعدی او را نمی‌پسندند و حکم به جدایی‌اش می‌دهند. روبرت ساها یک مدافع چک‌تبار بود که در لیگ ششم درخشید، اما در لیگ هفتم و بعد از تغییرات وسیع در پرسپولیس از این تیم جدا شد. برای ایمون زاید هم بعد از رفتن مصطفی دنیزلی اتفاق مشابهی رخ داد. نیلسون کوریا اگرچه توانست با سه مربی و پنج مدیر در پرسپولیس کار کند، اما در نهایت حمید درخشان عذر او را خواست و حالا نوبت به جدایی گابریل رسیده است؛ بازیکنی که معتمد کادرفنی سابق پرسپولیس بود، اما برانکو او را نمی‌خواهد! به نظر می‌رسد این چرخه معیوب همچنان ادامه داشته باشد، تهدیدها را افزایش بدهد و معدود فرصت‌ها را از بین ببرد!